نهی از منکر حضرت زهرا(س) هنگام به خطر افتادن دین
کد خبر: 3788798
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷

نهی از منکر حضرت زهرا(س) هنگام به خطر افتادن دین

گروه معارف - امام جمعه موقت تهران گفت: حضرت زهرا(س) در حرکت خود هنگام در خطر بودن دین و ولایت دو شرط احتمال تأثیر و امن از ضرر را لازم ندانست.

نهی از منکر حضرت زهرا(س) هنگام به خطر افتادن دین
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی آیت‌الله سیداحمد خاتمی امروز در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(ع) در شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان گفت: پیامبر بزرگوار اسلام(ص) فرمود «من،علی، فاطمه، حسن و حسین و ۹ فرزند از حسین حجت های خدا هستیم». پس ما همان نگاهی که به امامان معصوم داریم و حضرت زهرا(س) نیز داریم. امامان معصوم و حجت هستند و ولایت تکوینی و تشریعی دارند. فاطمه زهرا(س) نیز چنین است. ایشان فقط امامت را ندارد؛، امام راحل(ره) فرمود اگر حضرت زهرا(س) مرد بود، قطعا پیامبر بود.
 
وی ادامه داد: آنچه فاطمه(س) در دوران پس از رحلت پیامبر(ص) انجام داد، نهی از منکر بود؛ نهی از منکری که عمر منکرات و انحرافات بود. منکری که انحراف از ولایت بود و سایر انحرافات پس از آن ادامه یافت.
 
خاتمی گفت: کل فقهای شیعه 4 شرط را برای نهی از منکر مطرح می کنند که دو شرط آن در ماجرای فعالیت حضرت زهرا(س) جای سوال دارد. شرط اول که جای سوال است احتمال تاثیر است. فاطمه(س) یقین به عدم تاثیر داشت اما تا آخر به حرکت خود ادامه داد.
 
امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: شهید صدر اشاره به سیاست مشت آهنین در عصر حضرت زهرا(س) اشاره می‌کند که برخوردها با دختر پیامبر(ص) نیز به همین جهت بود اما چرا حضرت این گونه عمل کرد؟ پاسخ این است که هدف حضرت زهرا(س) اتمام حجت بود که البته به هدف خود رسید.
 
خاتمی افزود: اگر حضرت زهرا(س) هیچ تحرکی از خود نشان نمی داد، آن روز و همچنین امروز می‌گفتند فاطمه(س) هم علی(ع) را قبول ندارد و مظلومیت امیرالمومنین(ع) تشدید می‌شد.
 
وی اضافه کرد: هدف حضرت زهرا(س) این بود که آیندگان بدانند صراط مستقیم علی(ع) است. پس این شبهه نادرستی است که بگویم چرا حضرت زهرا(س) و حرکت خود ادامه داد.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت‌: فقها امن از ضرر را شرط دیگری برای امر به معروف می دانند. سوال این است که در عرصه ظاهری مجروح شدن و کشته شدن ضرر است؛ با این وجود چرا حضرت زهرا(س) با اینکه می‌دانست شهیده می‌شود به حرکت خود ادامه داد؟
 
خاتمی گفت: امن از ضرر برای جایی است که اصل دین در خطر نباشد. اگر دین در خطر بود، باید جان را کف دست گذاشت. فاطمه(س) می‌دانست که با کنار زدن علی(ع) اسلام ناب محمدی در خطر است؛ فرزند ایشان امام حسین(ع) نیز همین گونه عمل کرد. وقتی اساس دین در خطر باشد اعم از ضرر در نهی از منکر شرط نیست.
 
وی اظهار کرد: حضرت زهرا(س) می دانست که اگر علی(ع) در صحنه باشد، دین حفظ می‌شود؛ جنس ولایتی که امروز در کشور ما حاکم است نیز جنس ولایت امیرالمومنین(ع) است. دشمنی ها هم از همان سنخ دشمنی هاست؛ دشمنان ما به صراحت می گویند که می‌خواهیم نظام اسلامی ایران را براندازیم.
 
خاتمی با اشاره به اینکه دشمنی ها علیه ما به خاطر دین و ولایت است، ادامه داد: ما عاشق بی‌قرار ولایت علی(ع) هستیم. رهبر انقلاب فرمود غدیر شناسنامه شیعه است. طلاب جوان باید این موضوع را به نسل جوان برسانند و متن این پیام نیز باید چیزی باشد که علامه امینی در الغدیر می‌گوید.
 
امام جمعه موقت تهران با نقل قول از رهبر انقلاب گفت امروز دیگر در شیعه بودن تقیه نداریم. شما بنویسید و اثبات کنید ما غدیری هستیم و با کسی تعارف نداریم. با همان ملاکی که فاطمه(س) از علی(ع) دفاع کرد، ما باید از کیان نظام اسلامی دفاع کنیم؛ اگر که می خواهیم پرچم اسلام و شیعه در اهتزاز بماند.
 
خاتمی با بیان اینکه حوزه خراسان پیشگام انقلابی گری است، اضافه کرد: نهضت مقدس مسجد گوهرشاد در عمق خفقان دوران رضاخانی به وجود آمد، حوزه خراسان سرش را بالا بگیرد که در دفاع از ارزش های اسلامی انقلابی عمل کرد.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مرحوم آیت الله میلانی، مرجع حوزه خراسان، در نهضت ۱۵ خرداد نقش کلیدی داشت و اگر به دعوت ایشان علما به قم نیامده بودند، شاه امام خمینی(ره) را اعدام کرده بود.
 
انتهای پیام
captcha