تولد انقلاب یزد در آغوش «روضه محمدیه»
کد خبر: 3788854
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

تولد انقلاب یزد در آغوش «روضه محمدیه»

گروه سیاسی- مسجد روضه محمدیه یزد در عصر انقلاب مهد پرورش مبارزان بزرگ سیاسی استان و کشور بود و یکی از اولین پایگاه‌های جنبش‌های انقلابی استان یزد محسوب می‌شود که شهید صدوقی هدایت و رهبری آن را عهده‌دار بود.

به گزارش ایکنا از یزد، مسجد روضه‌ محمدیه که اکنون در ضلع شرقی خیابان امام خمینی (ره) شهر یزد و در نزدیکی ساعت قدیمی و بلند ابتدای خیابان مهدی (عج) واقع است. ابتدا مسجدی قدیمی به شکل اتاقی ساده‌ با پوشش داخلی گچی بوده که پشت بام و نمایی آجری داشته است و از اموال حاج «شمس‌الدین محمد بن زین‌الدین علیشاه میبدی» در محله کنونی پیر و برج بوده که به صورت بقعه برای سکونت فقرا و عبادت در سال ۸۴۳ هجری به حساب می‌آمد.
هرچند این مسجد در گذر زمان توسعه یافته و در سال‌های اخیر نیز قسمت‌های جدید و نوسازی به آن ولی در مجموع معماری سنتی دارد که آن را منحصر به فرد کرده به گونه‌ای که با بافت تاریخی مجاورش سازگار است.

تولد انقلاب یزد در آغوش «روضه محمدیه»

فضای کنونی این مسجد چند ورودی دارد که ورودی اصلی آن با در فلزی بزرگی به خیابان امام(ره) گشوده می‌شود و در بالای سازه‌ سر در اصلی مسجد نیز دو مناره بلند و قطور برافراشته است.
در قسمت میانی صحن مسجد، حوض آبی قرار دارد و فضای مسقف اصلی مسجد نیز در سمت غربی صحن با سه در چوبی بزرگ مشبک که با شیشه‌های رنگی زیبایی چشم‌نوازی را ایجاد کرده واقع است.
فضای درونی مسجد ستون‌های بلند و منظمی دارد. دیوارها از کف تا نیمه با سنگ مرمر پوشیده شده و بخش انتهایی دیوارها تا سقف نیز با کاشی‌های آبی رنگ معرق و آمیخته با نقوش و خطوطی زیبا آراسته شده است.
این مسجد از اواخر دوره پهلوی تا انقلاب از مهمترین پایگاه‌های مردمی مبارزان انقلاب بود، به نحوی که جنبش‌های عظیمی در این مکان با هدایت سومین شهید محراب آیت‌الله صدوقی شکل گرفته است و گویا قبل از آنکه حکومت اسلامی در کشور فراگیر شود، انقلاب را به یزد آورده است.
این مسجد علاوه بر آنکه شاهد حماسه‌ افراد بزرگی در دل خود بوده در حال حاضر نیز پیکر پاک سومین شهید محراب و فرزند او را در دل خود جای داده است.

تولد انقلاب یزد در آغوش «روضه محمدیه»

شهدایی چون شهید حسن‌پور معروف به علی نفتی نیز که از همراهان همیشگی رهبر انقلابی یزد در دوره انقلاب بوده به همراه چند تن از مبارزان این سرزمین، در این پایگاه سیاسی، از پخش اعلامیه و سخنان امام تا برنامه‌ریزی و دعوت به مبارزه علیه حکومت ستم شاهی را انجام می‌دادند که در صدر این حماسه‌ها آیت‌الله شهید صدوقی قرار داشته است.
مسجد روضه‌ محمدیه شاهد رویدادها و جسارت‌های بزرگی از سوی مردم در مقابل حکومت شاهنشاهی بوده به طوری که چندین بار مردم و مبارزان با برخورد نظامیان حکومت وقت روبرو شدند اما هرگز در مسجد بر روی مردم بسته نشد و همیشه تاکنون این مسجد صفوف نمازگزاران خود را حفظ کرده است.
در این مسجد و پایگاه سیاسی انقلاب، حتی در دوره پس از پیروزی انقلاب و در طول دوره جنگ تحمیلی هشت ساله نیز مبارزانی از آغوش این مسجد پرورش یافتند و شاید یزد از جانب این مسجد نیز در پیروزی جنگ تحمیلی سهیم است.
فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی این مسجد همچنان پس از گذشت حدود ۴۰ سال در این مسجد تداوم دارد و اقشار مختلف شامل دانشجویان، طلاب، سیاسیون و حتی مردم عادی در این پایگاه میزبان سخنرانی‌ها و مراسم‌ متعددی هستند.

تولد انقلاب یزد در آغوش «روضه محمدیه»

البته برپایی نمازهای اعیاد مختلف مانند غدیر خم و عید فطر، برگزاری آیین‌های عزاداری هیات‌های مذهبی در ایام سوگواری محرم و صفر و احیای شب‌های قدر و برگزاری بسیاری از مراسم‌های ملی و مذهبی از عمده فعالیت‌هایی است که از گذشته تاکنون در این مسجد با استقبال پرشور مردم ولایت‌مدار یزد جریان دارد.
اکثر مسئولان نظام نیز در سفر خود به یزد بر سر مزار سومین شهید محراب با آرمان‌های امام و شهدا تجدید میثاق و حتی برخی از دیدارهای مردمی خود را در این مکان برگزار می‌کنند.
نمازهای جماعت این مسجد در حال حاضر به امامت جماعت حجت‌الاسلام معزالدینی امام جمعه موقت یزد و محمد صدوقی نوه شهید محراب برپا می‌شود و طرح توسعه‌ای در این مسجد در حال اجراست.

انتهای پیام

captcha