ذبح انسانیت در عربستان/ قرآن چه می‌گوید؟
کد خبر: 3788968
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴

ذبح انسانیت در عربستان/ قرآن چه می‌گوید؟

گروه بین‌الملل ـ قتل «زکریا جابر»، کودک شش ساله شیعه، از سوی راننده‌ عربستانی واکنش‌های زیادی را در پی داشته و دل حامیان انسانیت و اخلاق را به درد آورده است.

به گزارش ایکنا؛ ماجرا از این قرار بود که مادر زکریا و فرزندش که از اهالی استان شیعه‌نشین «احساء» عربستان بودند، برای زیارت مرقد پیامبر(ص) سوار خودرویی می‌شوند؛ مادر این کودک پس از سوار شدن «بسم الله الرحمن الرحیم» می‌گوید و با توکل بر خدا و صلوات بر محمد و آل محمد(ص) سفرش را آغاز می‌کند، در این هنگام راننده نظرش جلب می‌شود و از مادر می‌پرسد: شیعه هستی؟ و پس از شنیدن پاسخ مثبت از سوی این زن، با عصبانیت نزدیک قهوه‌خانه‌ای متوقف می‌شود و به زور کودک را از مادر جدا می‌کند و با وجود فریاد‌های مادر، با شکستن شیشه‌ای، تکه‌ای از آن را برمی‌دارد و کودک بی‌گناه را سر می‌بُرد. مادر با دیدن این صحنه دلخراش بیهوش می‌شود.

روایت‌های زیادی درباره چگونگی رخ دادن حادثه با جزئیاتی متفاوت نقل شده است، اما این روایت‌ها همه بر یک مسئله اذعان دارد و آن قربانی‌ شدن کودکی معصوم در این واقعه است. رسانه‌های گروهی عربستان سعودی پس از این واقعه تلاش زیادی برای سرپوش‌ گذاشتن بر این جنایت، که نشئت گرفته از اندیشه وهابی ـ داعشی بود، کردند و پس از آن نیروهای سعودی تحقیقات خود را آغاز و با اعلام نتایج تحقیقات، در اظهاراتی فرافکنانه، عامل جنایت را فردی دارای اختلالات روانی معرفی کردند؛ موضع عربستان اعتراض صاحب‌نظران و مدافعان حق و حقیقت را برانگیخت و آن‌ها اعلام کردند که روانی بودن فردی که دست به چنین جنایت فجیعی زده، غیرمنطقی است، زیرا او راننده بوده و گواهینامه رانندگی داشته و این امر سلامت عقلی وی را اثبات می‌کند؛ بنابراین تفکرات وهابیت، که از افکار داعشی جدا نیست، انگیزه این اقدام غیرانسانی بوده است.

سکوت مدافعان حقوق بشر

واکنش سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر به این جنایت هولناک تا این لحظه بسیار منفعلانه و غیرشفاف بوده است و حتی بیانیه‌ای که گویای محکومیت این حادثه باشد، از سوی این سازمان‌ها منتشر نشده؛ این در حالی است که چندی پیش، جهان در برابر قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول ساکت ننشست و این حادثه به شیوه‌های گوناگون صدای اعتراض فعالان و سازمان‌های حقوق بشری را درآورد.

ذبح انسانیت در عربستان/ قرآن چه می‌گوید؟

وهابیت از گذشته تاکنون مخالف شیعیان بوده و پیروان اهل بیت(ع) را به خاطر زیارت قبور ائمه(ع)، مشرک و رافضی می‌خواند؛ ابن تیمیه(از علمای وهابی) و دیگر شیوخ وهابیت از زیارت قبور ائمه(ع)، نهی کرده و در مخالفت علنی با شیعیان، کار را به آنجا رسانده‌اند که فتوای قتل کودکان در سوریه، عراق، یمن و حتی مثله کردن مخالفان با اَره را صادر می‌کنند که نمونه آن قتل خاشقچی بود. سر بریدن کودک شش ساله که می‌توان آن را با فتاوای وهابیت علیه شیعیان در ارتباط دانست، امروز پرونده سیاه سعودی‌ها با مدیریت وهابیت را سنگین‌تر کرده و جنایتی است که تا ابد فراموش نخواهد شد.

واکنش‌ها در فضای مجازی

این جنایت شنیع در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی در پی داشت و روح طرفداران انسانیت و اخلاق را به شدت آزرد؛ هشتگ‌هایی راه‌اندازی و تصاویر و تحلیل‌های زیادی درباره آن منتشر شد، پایگاه‌های اینترنتی و رسانه‌های مخالفِ اقدامات ضد انسانی نیز ضمن وحشیانه‌ خواندن این حرکت، اجرای قانون در حق قاتلی که وی را بدون قلب و وجدان نامیدند، خواستار شدند.

در توئیتی که از سوی یکی از کاربران عرب در این زمینه منتشر شده، آمده است: «نمی‌دانم  چطور شخصی آن قدر بی‌احساس می‌شود و احساسش می‌میرد و به درجه‌ای می‌رسد که کودکی را مقابل چشمان مادرش، سر می‌بُرد. این شخص از حیوان هم پست‌تر است».

ذبح انسانیت در عربستان/ قرآن چه می‌گوید؟

علی قصی، از دیگر کاربران توئیتر، نیز نوشت: «امیدوارم بدون چون و چرا، قاتل به سزای اعمالش برسد، دلیل این جنایت هر چه باشد، قاتل مجرم است و بر دولت عربستان واجب است جامعه را از لوث این فرد و امثالش نجات دهد».

«اسراء» کاربر دیگری نیز توئیت کرد: «اگر من خانواده این کودک بودم، جز قصاص چیزی نمی‌خواستم و این کمترین چیزی است در مقابل قربانی‌شدن گلی نوشکفته و پاک که این چنین مقابل چشمان مادرش پر پر می‌شود».

زکریا الاحسانی نیز در توئیتی با تسلیت این حادثه به خانواده زکریا جابر آورده است:«زکریا خدایت بیامرزد، خدا به پدر، مادر و خانواده‌ و دوستدارانت صبر دهد، این یک فاجعه بود».

قرآن چه می‌گوید؟

این در حالی است که کشتن انسان‌ها بنا بر آیات قرآن و روایات اسلامی حرام است، در آیه 93 سوره نساء آمده است: «وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا: و هر كس عمدا مؤمنى را بكشد كيفرش دوزخ است كه در آن ماندگار خواهد بود و خدا بر او خشم مى‏‌گيرد و لعنتش مى‌‏كند و عذابى بزرگ برايش آماده ساخته است»؛ بنابراین هركس عمدا مسلمانى را بكشد به سخت‌ترين وجه، مجازات مى‌شود. چگونه ممکن است که انسان، جان انسان دیگری را بستاند؛ در حالی که خدا حق حیات را به انسان بخشیده و آن قادر متعال تنها قدرتی است که حق دارد آن را بستاند.

ذبح انسانیت در عربستان/ قرآن چه می‌گوید؟

اسلام برای جان و حيات انسان، ارزش فراوان قائل شده، حفظ نفس را گرامی داشته و تجاوز به حيات و نفس ديگران را پس از كفر و شرک از بزرگ‌ترين گناهان قرار داده است، خداوند در آیه 32 سوره مائده، می‌فرمايد: «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا: همانا هر كس شخصی را بدون قصاص و يا بی آنكه در زمين فتنه و فسادی بر پا كند بكشد مانند آن است كه تمام مردم را كشته است».

قتل در احادیث نبوی

كشتن مسلمان كفر است

قتل از ديدگاه اسلام چنان جرم بزرگی است كه پيامبر(ص) كشتن مسلمان بی گناه را به كفر تعبير کرده و فرموده است: «لَا تَرْجِعُوا بَعْدِي كُفَّارًا يَضْرِبُ بَعْضُكُمْ رِقَابَ بَعْض: بعد از من به كفر برنگرديد و همديگر را نكشيد.»

از سعدبن ابی وقاص، از اصحاب پیامبر، روايت است که رسول الله(ص) فرمود: «قِتَالُ الْمُسْلِمِ كُفْرٌ وَسِبَابُهُ فُسُوقٌ: كشتن مسلمان كفر و دشنام دادنش فسق است».

مشرک و قاتل بخشيده نمی‌شوند

در حدیث دیگری از پیامبر(ص) آمده است: «كُلُّ ذَنْبٍ عَسَى الله أَنْ يَغْفِرَهُ إلا الرَّجُلَ يَمُوتُ مُشْرِكاً أَوْ يَقْتُل مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً: خداوند همه گناهان را می‌آمرزد مگر كسی را كه در حالت شرک فوت كند يا يک نفر مسلمان (بی‌گناه) را دانسته بكشد.»

اولين چيز مورد بازخواست در روز قيامت قتل است

همچنین از رسول الله(ص) روايت است که فرمود: «أوَّلُ ما يُقْضَى بَيْنَ النَّاسِ في الدِّماءِ: نخستين چيزی كه در ميان مردم روز قيامت مورد بررسی و فيصله قرار می‌گيرد، موضوع خونهاست.»

گردآوری و تنظیم: زهرا نوکانی

انتهای پیام

captcha