بخشش مهم‌ترین عنصر در زندگی است
کد خبر: 3788979
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹

بخشش مهم‌ترین عنصر در زندگی است

گروه اجتماعی ــ استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: مهمترین عنصر در زندگی همین بخشش است خصوصاً در زندگی مشترک و بخشش همسران، زیراکه در بهشت بهترین منازل نزد حضرت زهرا(س) ازآن کسانی هستند که حقشان را در منزل از همسرشان نمی‌گرفتند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام والمسلمین مهدی شاهرودی، استاد حوزه و دانشگاه آزاد قم شب گذشته 20 بهمن‌ماه در مسجد باقرالعلوم شهرکرد در رابطه با به فعلیت رساندن استعدادهای فطری آدمی بیان کرد: یکی از سوالاتی که به ذهن ما می‌رسد این است که چگونه می‌توانیم استعدادهای فطری که خداوند در وجود ما قرار داده است را به فعلیت برسانیم؟ یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به این پاسخ انتخاب الگویی مناسب است که خداوند در کتاب خود حضرت زهرا(س) را به عنوان بهترین الگو معرفی و سوره قدر را در معرفی این حقیقت نازل کرده است. خداوند حضرت را به عنوان«لیله» یعنی شب قدر در این سوره معرفی کرده است. پس یک سر یراز و رموزی بین این بانو و شب قدر وجود دارد که هرکس بخواهد شب قدر را درک کند اول باید پی به این رموز ببرد.

سبب نزول سوره قدر

وی ادامه داد: شبی حضرت رسول خدا(ص) در خواب دیدند که طایفه بنی امیه همچون بوزینگانی از منبر او بالا می‌روند. از خواب که بیدار شدند تآبیر این خواب را از جبرائیل پرسیدند که ایشان پاسخ داد: یا رسول الله(ص) تعبیر به اینگونه است که این قوم هزاران ماه حکومت خواهند کرد. که در همان لحظه برای دلگرمی حضرت سوره کوثر و قدر نازل شد با وجود این دو سوره این حکومت ظالمانه برای پیامبر قابل تحمل شود.

سوره قدر نقشه گنج است

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر کسی تفسیر قرآن را بداند جای شبهه و اختلاف برایش باقی نمی‌ماند. سوره قدر نقشه گنج است که راه رسیدن به خوشبختی را به ما نشان می‌دهد. و اگر کسی بندگی خداوند را انجام دهد و محبت حضرت زهرا(س) در دلش باشد همه غم‌ها و سختی‌هایش جبران می‌شود.

راه شناخت شیعه واقعی

 حجت الاسلام شاهرودی تصریح کرد: شب قدر از اول خلقت بود و اولین چیزی که خداوند خلق کرد همین شب قدر بودکه همه ساله تکرار می‌شود و تنها متعلق به ما نیست بلکه مبدآ همه تحولات ماورا است. و همانگونه که شب قدر سرنوشت آدمی را بر هم می‌زند حضرت زهرا(س) نیز در زندگی و سرنوشت آدمی نقش بسزایی دارد. یعنی اینکه زمانیکه حضرت زهرا(س) الگوی ما باشد تازه می‌توانیم خود را شیعه معرفی کنیم. در روایت دو راه برای شناختن شیعه به ما معرفی می‌شود یکی اینکه اگر طرف مقابلتان صدای اذان را شنید، منقلب شد و برای نماز اول وقت آماده شد دوم اینکه نام مادر ما را بشنوند و رنگش عوض شود و در دلش آشوب شود این فرد با این دو ویژگی شیعه حقیقی است.

تهجد داشته باشیم/ خدا را ببخشیم

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: سعی کنیم تهجد داشته باشیم یعنی اگر نمی‌توانیم کل شب را بیدار باشیم و یا نمی‌توانیم نماز شب را کامل بخوانیم حداقل پاسی از شب را بیدار باشیم و از 11 رکعت نماز شب سه و یا حتی یک رکعت آن را بخوانیم زیرا برکات و معارف الهی در شب و نزدیک سحر در بین بندگان توزیع می‌شود. شب هنگام خواب این جمله را با خود زمزمه کنیم( خدایا من خودم، تورا و دیگران را بخشیدم) بیان این جمله و فکر کردن به آن نیز همان تهجد است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات تلاشمان را می‌کنیم تا به هدفی برسیم اما مصلحت خداوند در رسیدن ما به آن هدف نیست پس خود خوری ما که چرا نشد؟ چرا نتوانستم؟ دیگر معنایی ندارد و لازم نیست خود را مزمت و یا حتی تنبیه کنیم. بهتر است که خود را ببخشیم. گاهی از افراد حتی برای اینکه به هدف نرسیدند با خدا هم بحث می‌کنند و او را مقصر می‌دانند و مدام می‌پرسند چرا فلانی دارد من ندارم؟ چرا او اینگونه است و من چنانم؟ که بیشتر گرفتاری‌های ما در زندگی بخاطر همین ناشکری‌هاست و حلال همه مشکلاتمان شکر خدا و گفتن« الحمد الله» از ته دل است نه‌اینکه خداوند را متهم و یا قضاوت کنیم که این خود بدترین گناه است.  

این کارشناس مذهبی افزود:  بخش پایانی این جمله بخشیدن دیگران است که در واقع مهمترین عنصر در زندگی همین بخشش است خصوصاً در زندگی مشترک و بخشش همسران، زیراکه در بهشت بهترین منازل نزد حضرت زهرا(س) ازآن کسانی هستند که حقشان را در منزل از همسرشان نمی‌گرفتند. در روایات داریم حق در بیرون از منزل گرفتنی است ولی در داخل منزل از آن گذشت کنید.

حجت الاسلام شاهرودی برای آسایش روح در شب و برقراری انس بهتر با شب، اظهار کرد: همانگونه که قبلاً گفتیم برای آرامش روح در شب باید با شب انس بیشتری برقرار کنیم که برای ایجاد این انس لازم است قبل از خواب چند سوره از جمله سه مرتبه سوره توحید و سه مرتبه یا 11 بار نیز سوره قدر را بخوانیم.

وی در پایان گفت: حال اگر سوره توحید را 50 مرتبه بخوانیم گناهان پدرانمان نیز بخشیده می‌شود و قرائت سوره قدر اگر با قرائت سه مرتبه آیه «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» باشد ثواب بیشتری خواهد داشت که هزاران فرشته آن شب را تا سحر برای فرد قرائت کننده طلب مغفرت می‌کنند.

انتهای پیام

captcha