هدف راه‌اندازی «نشان طیب»، استقرار آن در افق ملی و بین‌المللی است
کد خبر: 3789108
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
مدیر موسسه کیفیت رضوی:

هدف راه‌اندازی «نشان طیب»، استقرار آن در افق ملی و بین‌المللی است

گروه فرهنگی - مدیر موسسه کیفیت رضوی گفت: ایده اصلی این موسسه طراحی و استقرار نشان طیب در افق ملی و بین‌المللی است.

هدف راه‌اندازی «نشان طیب»، استقرار آن در افق ملی و بین‌المللی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حسین زمانی امروز در مراسم افتتاحیه مرکز جامع ارتباطات مردمی آستان قدس و رونمایی از پروژه‌های اشتغال زایی و محرومیت زدایی آستان قدس رضوی که در مرکز همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: با تدبیر تولیت آستان قدس رضوی این موسسه شکل گرفت که مشابه کاری است که کشور مالزی بیش از 60 سال است که آن را انجام می‌دهد و موجب شده که اکنون نشان حلال تجاری شده را به عنوان الگویی مطرح در دنیا اشاعه دهد.

وی با اشاره به تفاوت معنایی که میان طیب و حلال وجود دارد، تصریح کرد: تفاوت معناداری میان طیب و حلال وجود دارد چراکه طیب از مفهوم متعالی حیات در قرآن گرفته شده و به معنای عالی ترین سطح کیفیت قابل وصول توسط انسان در هر دوره‌ای است اما حلال به معنای انطباق با حداقل‌های تشریح شده در اسلام است.

مدیر موسسه کیفیت رضوی با بیان اینکه بر اساس تحقیقاتی که در زمینه‌هایی چون معناشناسی واژه طیب و تحلیل مفهوم حلال طیبه در قرآن انجام شد، پنج شاخصه کلیدی را برای نشان طیب تعریف کردیم، گفت: شاخص اول پاکی، پاکیزگی، جذابیت و آراستگی و اصل دوم سلامت مواد اولیه و فرآیندهایی که استفاده می‌شود و محصولات و یا خدماتی که بناست نشان طیب را بگیرند، مد نظر است. در واقع این شاخص باید به ارتقای سلامت در ابعاد روحی، روانی و اجتماعی کمک کنند.

زمانی افزود: اصالت شاخص سوم است که به معنای طبیعی بودن است. چهارمین اصل را می‌توان از حلیت به معنای انطباق با چارچوب‌های قانونی و شرعی یاد کرد. در نهایت برکت و یا اثربخشی محصول است که به عنوان شاخصه پنجم از آن یاد می‌شود. بنا بر این امر غذای طیب باید حداکثر ارزش غذایی را دارا باشد.

وی گفت: سازمان طیب در حوزه ماموریت خود بالاترین کارایی و اثر بخشی را باید داشته باشد و لازم است در هر حوزه‌ای که وارد می شویم، در ابتدا معیارهای طیب تعریف کنیم. این حلقه اول کار ماست که جنبه تحقیقاتی دارد و خروجی آن استاندارد است. حلقه دوم هم راه‌اندازی پایلوت‌هاست؛ هنگامی که استانداردها آماده شد، این طرح ها در فضای محدود پیاده سازی می‌شود تا دانش فنی به حداکثر خود و سپس به مرحله آزمونی برسد و در مرحله سوم هم پیاده سازی اشاعه است که به نوعی از طرح الگوسازی می‌شود.

مدیر موسسه کیفیت رضوی خاطرنشان کرد: در واقع نشان طیب در همه حوزه‌ها قابل تعریف است که در قرآن در خصوص موضوعات مختلف از آن یاد شده است.

وی اظهار کرد: برنامه‌ای که در پیش داریم این است که این نشان را در همه حوزه‌های زندگی تعریف و مبتنی بر آن الگوهایی را ایجاد کنیم که این الگوها شاخص‌های زندگی اسلامی را در محیط کاری خود پیاده سازی می‌کنند. همچنین بنا داریم که هر ماه یک حوزه را در این موسسه افتتاح کنیم. بر همین اساس در ماه آینده استاندارد کتاب کودک را رونمایی خواهیم کرد و سامانه‌ای ایجاد خواهد شد که مبتنی بر استاندارد کودک است و بر اساس آن افراد می توانند کتاب انتخاب کنند و به نوعی سامانه رتبه بندی کتاب کودک از طریق این استانداردها راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام

captcha