شاه‌کلیدی برای حل مشکلات
کد خبر: 3789403
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶

شاه‌کلیدی برای حل مشکلات

گروه معارف ــ راه‌حل تمام مشکلات انسان در اهمیت دادن به نماز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فرائض الهی است چرا که این فریضه ما را به یاد خدا می‌اندازد و سلامت زندگیمان را تأمین می‌کند.

شاه کلیدی برای حل مشکل/ کاهش دغدغه سلامت اقتصادی و اجتماعی در گرو نماز استوقتی روبه‌روی بزرگ‌ترین خالق هستی می‌ایستی و با خشوع و فروتنی ‌برابرش تمام حمد و سپاس دنیا را نثارش می‌کنی و در مقابل کوچکی خود را یادآوری می‌کنی، یعنی بنده خوب بودن را تمرین می‌کنی.
خداوند در آیه 103 سوره نساء فرموده است: «فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلَاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا؛ و چون نماز را به جاى آورديد خدا را در همه حال ايستاده و نشسته و بر پهلو آرميده ياد كنيد پس چون آسوده ‏خاطر شديد نماز را به طور كامل به پا داريد زيرا نماز بر مؤمنان در اوقات معين مقرر شده است».
همچنین در آیه 238 سوره بقره بر مداومت بر انجام نماز تأکید شده و آمده است: «حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَى وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ؛ بر نمازها و نماز ميانه مواظبت كنيد و خاضعانه براى خدا به پا خيزيد».
در آیه 14 سوره طه بر حکمت و فواید نماز و بر این امر که نماز بهترین وسیله یاد خداست تأکید شده و آمده است: «إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي؛ منم من خدايى كه جز من خدايى نيست پس مرا پرستش كن و به ياد من نماز برپا دار».
نماز تو را از زمین غرور بلند می‌کند و به آسمان الهی می‌رساند، این راه رفتنش آسان است اما برای مراقبت از آن باید درک خوبی از نماز داشت.
گاهی سخت‌گیری والدین و اجبار کودکان به نماز باعث می‌شود کودکان به کلی از این دنیا فاصله گرفته و از روی لجبازی کلاً این فضا را رها می‌کنند.
باید دانست که برای نهادینه شدن نماز هم باید از روش‌های جذاب و مطابق سلیقه کودکان و نوجوانان بهره برد تا این فریضه در ذهن آنان نهادینه شود. در این میان فضای مجازی، یکی از بهترین فضاها برای نهادینه کردن نماز است.

تأکید بر نماز به‌عنوان مهم‌ترین فریضه
حجت‌الاسلام حسین کمیلی، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: نمی‌توانیم از این موضوع که نماز مهم‌ترین فریضه است، صرف‌نظر کنیم.
وی با بیان اینکه نزدیک هزار آیه و ۱۹ هزار از روایات از نماز یاد می‌کنند، افزود: شرط قبول تمام عبادات نماز است و شرط سلامت جامعه از فحشا و منکر نیز نماز است.
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه باید همه با یکدیگر همکاری کنیم تا این فریضه الهی در جامعه اجرا شود، تصریح کرد: اگر دغدغه سلامت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه را داریم باید آن‌ها را به وسیله نماز به دست آوریم.

شاه کلیدی برای حل مشکل/ کاهش دغدغه سلامت اقتصادی و اجتماعی در گرو نماز است
بهره گرفتن از رسانه‌ها ‌
کمیلی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش تأثیرگذاری در تبلیغ، ترویج و نهادینه شدن فرهنگ نماز دارند، اظهار کرد: باید از فرصت فضای مجازی استفاده کرد و اصحاب رسانه و صاحب‌نظران و تمام کسانی که با فضای مجازی ارتباط دارند تامل کنند که چطور می‌شود از فضای مجازی برای تبلیغ نماز استفاده کرد.
وی ادامه داد: باید همه دست به دست یکدیگر دهیم تا از این فضا برای رساندن فرهنگ اهل بیت(ع) به جامعه استفاده کنیم.
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با اشاره به فعالیت ستاد اقامه نماز در فضای مجازی، افزود: کانال سفیران صبح و گروه‌های عاشقان نماز و رابطان نماز دستگاه‌های اجرایی از کانال‌های فعال ستاد اقامه نماز استان است.
کمیلی با بیان اینکه ستاد اقامه نماز بیشترین نقش خود را در تولید و ارسال محتوا در فضای مجازی ایفا می‌کند، تصریح کرد: ستاد اقامه نماز استان بحث سفیران صبح برای اقامه نماز صبح در مساجد را پیگیری می‌کند.
وی یادآور شد: برگزاری دوره آموزشی معلمان سوم ابتدایی و برگزاری دوره آموزشی طرح «نماز، کلید بهشت» ویژه معلمان نهضت سوادآموزی از فعالیت‌های این ستاد است.

زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

captcha