گ‍‍پی با مبتکر صنعت مرمت متون کهن
کد خبر: 3789444
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷

گ‍‍پی با مبتکر صنعت مرمت متون کهن

گروه هنر ــ تازه‌ترین قسمت از برنامه زنده ادبی «شب روایت» امشب میزبان مهدی خواجه‌پیری است. وی با خلق روش‌های نوین در مرمت و آفت‌زدایی و چاپ همانند نسخه‌های خطی حرکتی نو در احیای بالغ بر چندهزار متون کهن داشته ‌است.

به گزارش ایکنا، نوزدهمین برنامه تلویزیونی «شب روایت» امشب ۲۳ بهمن‌ماه به زبان فارسی و فرهنگ اسلامی در هندوستان می‌پردازد و در این راستا میزبان مهدی خواجه‌پیری، مؤسس و مدیر مرکز میکروفیلم نور در هند خواهد بود. وی و مسعود دیانی٬ مجری برنامه درباره ظرفیت‌های موجود در هندوستان برای تقویت زبان فارسی و فرهنگ اسلامی گفت‌وگو می‌کنند.
خواجه پیری در مدت حدود ۳۰ سال ارتباط با کتابخانه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی هند، توانسته است بیش ۶۰ هزار نسخه خطی و ۲۰ هزار نسخه چاپ سنگی و سربی موجود در کتابخانه‌های هند، میکرو فیلم و عکس تهیه کند. همچنین او مرمت و آفت‌زدایی، انساب، هنر و چاپ همانند را در مرکز میکرو فیلم نور به روش مخصوص پایه‌گذاری کرده است.
وی با خلق روش‌های نوین در مرمت و آفت‌زدایی و چاپ همانند نسخه‌های خطی حرکتی نو در احیای متون کهن داشته‌است. هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ مورد عنوان چاپ همانند انجام پذیرفته که از که از مهم‌ترین آثار آن می‌توان به همانندسازی و مرمت قدیمی‌ترین نسخ خطی نهج البلاغه‌های جهان، مرمت نسخه خطی ۷۰۰ ساله کلیات سعدی نام برد.
در برنامه امشب «شب روایت» همچنین کورش علیانی در بخش میز «لذت نقد» حضور خواهد داشت. خوانش بریده‌ای از یک متن، روایت چهل سالگی انقلاب و سرمقاله از بخش‌های دیگر این برنامه در بیست‌وسوم بهمن خواهد بود.
«شب روایت» با تهیه‌کنندگی حسین شاه‌مرادی و اجرای مسعود دیانی کاری است از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۳ پخش می‌شود.
انتهای پیام
captcha