دانش آموزان برای حفظ قرآن آمادگی ندارند/ آموزش حفظ کارشناسی شده باشد نه احساسی
کد خبر: 3789604
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵

دانش آموزان برای حفظ قرآن آمادگی ندارند/ آموزش حفظ کارشناسی شده باشد نه احساسی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک حافظ و مدرس قرآن بیان کرد: اجرای طرح حفظ قرآن برای دانش‌آموزان صد در صد اشتباه است، زیرا اکثر جامعه دانش‌آموزی ما قادر به روخوانی قرآن نیست، حال چگونه می‌توان حفظ قرآن را برای دانش‌آموزی که متن قرآن را نمی‌تواند بخواند، اجرا کرد؟

دانش آموزان برای حفظ قرآن آمادگی ندارند/ آموزش حفظ کارشناسی شده باشد نه احساسیداوود خلوصی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی ضمن تأکید بر ناکامی طرح‌های آموزشی حفظ قرآن به دانش‌آموزان گفت: به نظر می‌رسد طرح حفظ جزء ۳۰ قرآن برای دانش‌آموزان نیز به دلیل ناتوانی دانش‌آموزان در روخوانی قرآن با مشکل مواجه شود.

وی افزود: بعد از اینکه مسئله روخوانی قرآن برای دانش‌آموزان حل شد، باید ببینیم حفظ قرآن را با چه روشی پیگیری کنیم و این دانش‌آموز در چه فضایی قرآن حفظ می کند و محفوظات را پاسخ می‌دهد و با چه معلمی می‌خواهد حفظ قرآن را به سرانجام برساند.

شروع خودمختار حفظ قرآن نادرست است
خلوصی ادامه داد: اگر بگوییم یک دانش‌آموز حفظ را همین‌طور برای خود شروع کند و به سرانجام برساند، سخن درستی نیست. آموزش حفظ قرآن همواره باید کارشناسی شده باشد، نه احساسی و هیجانی و همواره باید انگیزه قرآن‌آموز برای حفظ قرآن و سن او مد نظر باشد.

وی با ارائه تحلیلی از آموزش حفظ قرآن در موسسات قرآنی گفت: با اجرای هر طرح حفظی در مجموعه‌های آموزشی مخالف هستیم، زیرا بستر این کار هنوز فراهم نیست و تا این بسترسازی به درستی انجام نشود، هر طرح حفظی با شکست مواجه خواهد شد.

خلوصی با اشاره به اثر خود در حوزه آموزش قرآن افزود: این کتاب پس از رفع نواقص کتاب‌های موجود روخوانی و روانخوانی تدوین شده است و سعی بر این بوده تا نواقص موجود در کتاب‌ها برطرف شود. تمام بحث روخوانی و روانخوانی و تجوید در یک مجلد گردآوری شده است. محور آموزش کتاب بر اساس زبان ساده و بدون کلمات سنگین برای دانش‌آموزان طراحی شده است.

وی گفت: ویژگی دیگر این کتاب، همراه بودن صوت تلاوت همراه با متون موجود در کتاب است که با استفاده از بارکد موجود در هر صفحه قابل استفاده است. قرآن‌آموز می‌تواند با هر دستگاه الکترونیکی بارکدخوان، تلاوت این صفحات را بشنود و این قابلیت را ایجاد می‌کند که قرآن‌آموز بدون داشتن معلم، می‌تواند یک خودآموز قرآنی همراه خود داشته باشد.

خلوصی به ابعاد مختلف این اثر آموزش که با همکاری میلاد اسماعیلیان، مرتل برتر کشور نگاشته شده است، اشاره کرد و افزود: کتاب در سه بخش طراحی شده و شامل سه سطح روخوانی روانخوانی و تجوید است؛ سطح اول شامل بخش‌خوانی، سطح دوم شامل کلمه‌خوانی و دسته سوم شامل عبارت‌خوانی است.

آموزش نامحسوس تجوید به قرآن‌آموزان
این حافظ و مدرس قرآن اظهار کرد: در برنامه آموزشی این کتاب سعی شده تا به صورت کاملاً نامحسوس، مباحث تجویدی به قرآن‌آموز آموخته شود. در این روش، قرآن‌آموز دیگر در ابتدا قرآن را با لحن فارسی نمی‌خواند و از همان ابتدا با لهجه عربی به آموختن قرآن می‌پردازد.

خلوصی ادامه داد: ویژگی دیگر این کتاب این است که چکیده‌ای از ۲۰ سال ارتباط با دانش‌آموز و آموزش قرآن را همراه خود دارد، صرفاً نظریه‌پردازی نیست، بلکه در یک بستر آموزشی اجرا شده و سپس نتیجه گرفته و در نهایت به صورت کتاب تدوین شده است.

وی در ادامه گفت: نشر کتاب‌پردازان برای اولین بار این کتاب را با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه به چاپ رسانده است و البته در آستانه چاپ دوم این کتاب هستیم، ضمن اینکه در پیش‌تولید این اثر نیز تعدادی از اساتید قرآن و بررسی متن آموزشی آن پرداختند و نظرات خود را ارائه داده‌اند.

خلوصی اضافه کرد: برای آموزش روخوانی و روانخوانی به کودکان و نوجوانان با مسائلی روبرو هستیم که یکی از این مسائل معلم آموزش‌ندیده است. نکته دوم اینکه نگاه به آموزش قرآن، فارسی‌خوانی است و مسئله دیگر اینکه معلم روش و سبک آموزش ندارد.

انتهای پیام

captcha