زبان فارسی نیازمند استانداردسازی است
کد خبر: 3789654
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۸
رئیس جامعةالمصطفی؛

زبان فارسی نیازمند استانداردسازی است

گروه حوزه‌های علمیه – رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: زبان فارسی نیازمند استانداردسازی‌ها، تعریف مقاطع و دوره‌های مشخصی است که باید نسبت به آن توجه شود.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی ظهر امروز بیست و سوم بهمن‌ماه در آیین افتتاح کتابخانه و نمازخانه جدید مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی المصطفی اظهار کرد: جامعةالمصطفی یکی از مهم‌ترین مراکز آموزش زبان فارسی در جهان است که از لحاظ کمیت و کیفیت، نمی‌توان نظیری برای آن پیدا کرد.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: زبان فارسی، یکی از چهار زبان کلاسیک جهان شناخته می‌شود؛ زبان فارسی به عنوان زبان کهن، از ادبیاتی غنی و تجربه طولانی و تاریخی برخوردار است.
زبان فارسی زنده‌ترین زبان کلاسیک جهان است
رئیس المصطفی زبان فارسی را زنده‌ترین زبان کلاسیک جهان دانست و گفت: زبان فارسی حامل فرهنگ و دریچه‌ای برای ورود به دنیایی از معارف است؛ این زبان بعد از اسلام با فرهنگ دینی و اسلامی در هم آمیخته، در خدمت معارف ناب الهی قرار گرفته است.
عباسی با اشاره به این‌که بعد از انقلاب اسلامی، زبان فارسی به عنوان زبان انقلاب نیز شناخته می‌شود، اظهار کرد: انقلاب اسلامی که موجبات افتخار تمام پیروان الهی را فراهم کرده، زبان فارسی را به عنوان دومین زبان ورود به دنیای آموزش‌های اسلامی، بازتولید کرده است.
در حال حاضر بیش از 400 رشته و گرایش در المصطفی فعال است
وی به تأسیس و راه‌اندازی بیش از 400 رشته و گرایش در جامعةالمصطفی اشاره کرد و گفت: زبان فارسی به عنوان پیش‌نیاز آموزشی جامعةالمصطفی، در دنیای اسلام به عنوان زبان شناخته شده‌ای مطرح بود؛ ولی از دو قرن پیش، با نفوذ استعمار، این زبان با هجمه‌هایی روبرو و در منطقه شبه‌قاره، زبان انگلیسی جایگزین آن شد.
رئیس جامعةالمصطفی با بیان این‌که شبه قاره آثار و شعرای فراوانی را در حوزه زبان و ادبیات فارسی تربیت کرده است، گفت: تا دو قرن پیش، زبان فارسی به عنوان زبان رسمی بسیاری از مناطق اسلامی شناخته می‌شد.
وی در ادامه با اشاره به این‌که مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، سبک، شیوه و اسلوب خاص خود را در ارائه مباحث آموزشی دنبال می‌کند؛ تصریح کرد: تدوین تولیدات پژوهشی اعم از کتاب‌های نو با روش‌ها و بر اساس نیازهای جدید، از مهم‌ترین هدفگذاری‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
تولید فکر، اندیشه و ارائه سبک خاص از ویژگی‌های برجسته المصطفی است
عباسی به ملزومات صفِ محوری در جامعة المصطفی اشاره کرد و افزود: صفِ محوری باید بتواند فکر، اندیشه و سبک خاصی را برای استفاده دیگران تولید و تجربه‌های آموزشی را به درستی ارائه نماید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که جامعة‌المصطفی یکی از ثمرات انقلاب اسلامی است، گفت: این انقلاب پس از عبور از گردنه‌های مختلف و مسیرهای خطرناک، امروز به چنان بالندگی رسیده که در دنیا نورفشانی می‌کند.
رئیس المصطفی افزود: جامعة المصطفی و مجموعه‌های آموزشی و پژوهشی مرتبط با آن در سراسر جهان، نقطه عطفی را در تاریخ معاصر جهان اسلام به ویژه ایران اسلامی ایجاد کرده‌اند.
وی با بیان این که حوزه‌های علمیه از دیرباز توجه ویژه ای به عرصه‌های بین المللی داشته اند، خاطرنشان کرد: کمیت و کیفیتی که امروز در جامعةالمصطفی شاهد هستیم، هیچگاه در تاریخ حوزوه‌های علمیه مشاهده نشده است؛ این مهم به برکت انقلاب اسلامی است.
استاد حوزه علمیه قم به اقتضائات استقبال از ملیت‌ها، زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف اشاره کرد و خاطرنشان کرد: آشنایی با زبان آموزشی یک مجموعه از پیش‌نیازهای مهم است؛ این امر از ابتدای شکل‌گیری جامعةالمصطفی و اسلاف المصطفی در قالب دوره تمهیدی و دوره ورودی در نظر گرفته شده بود که طی این چهار دهه فراز و فرودهای مختلفی را به خود دیده و تجربه‌های مختلفی را کسب کرده است.
عباسی تأکید کرد: تجربه‌های متراکم امروز در مرکز آموزش زبان و معارف جامعة المصطفی، محصول چهار دهه تجربه‌اندوزی اساتید، مدیران و کارشناسان این حوزه است.
رئیس جامعةالمصطفی ابراز کرد: تمام مراکز بین‌المللی بخش ویژه‌ای را بر اساس سطوح مختلف تحصیلی مدنظر قرار داده، انواعی از آموزش زبان را با استانداردهای تخصصی و مطابق با نیازها طراحی و ارائه می‌کنند.
وی با تأکید بر این‌که زبان فارسی نیازمند استاندارد‌سازی‌ها و تعریف مقاطع و دوره‌هاست، تصریح کرد: جامعةالمصطفی یکی از مهم‌ترین مراکز آموزش زبان فارسی در جهان است که از لحاظ کمیت و کیفیت، نمی‌توان نظیری برای آن پیدا کرد.
انتهای پیام

captcha