یکپارچه‌سازی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها؛ هدف نهاد رهبری/ جای خالی هم‌افزایی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها
کد خبر: 3789663
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸

یکپارچه‌سازی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها؛ هدف نهاد رهبری/ جای خالی هم‌افزایی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری قصد دارد به منظور یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، دبیران استانی هر استان را از سوی نهاد رهبری استانی انتخاب کند و از این منظر به هدف اصلی هماهنگی و هم‌راستاسازی فعالیت‌های قرآنی دست یابد.

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری قصد دارد به منظور یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، دبیران استانی هر استان را از سوی نهاد رهبری استانی انتخاب کند و از این منظر به هدف اصلی هماهنگی و هم‌راستاسازی فعالیت‌های قرآنی دست یابد. 

وجود فعالیت‌ها، دانشجویان و دانشگاهیان قرآنی در دانشگاه‌های مختلف می‌طلبد که در یک راستا و در جهت تمسک دانشجویان به قرآن و در شرایط آرمانی به پژوهش‌های قرآنی منجر شود. حضور دانشجویان قرآنی در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مختلف می‌تواند شرایط ایده‌آلی را برای دانشگاه رقم زند. البته این را باید مورد توجه قرار داد که فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها نباید صرفاً به برگزاری محافل و مجالس قرآنی محدود شود و با یکپارچه‌سازی در برنامه‌های این عرصه می‌توان در مورد به ثمر نشستن پژوهش‌های میان‌رشته‌ای هم امیدوار بود. 

آنچه در عرصه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد هماهنگی میان دانشگاه‌ها به‌ ویژه برای برگزاری جشنواره قرآن دانشجویان سراسر کشور و جشنواره ملی قرآن کریم است. حضور همه دانشجویان برتر این عرصه در یک مکان فرصت طلایی را ابتدا برای استان‌های متبوعشان فراهم می‌آورد که بتوانند در یک جا و هماهنگ با دانشجویان، ایده‌ها و خلاقیت‌ها و نظرهای قرآنی آنها آشنا شوند.

از دیگر نتایجی که این هماهنگی می‌تواند به بار دهد مدیریت یکپارچه و بدون موازی‌کاری در عرصه فعالیت‌های قرآنی است تا شاهد نتیجه‌بخش بودن فعالیت‌ها باشیم. حضور دانشجویان باانگیزه‌های قرآنی علاوه بر تحصیل در دانشگاه‌ها مؤید این سخن رهبری است که فرمودند: «من به جوانها می گویم: تحصیل، تهذیب، ورزش.»

امیررضا دولت‌آبادی، دبیر استانی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های خوزستان، در گفت‌وگو با ایکنا خوزستان، درباره اولین نشست دبیران استانی قرآن و عترت دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در مشهد، با بیان اینکه به پیشنهاد معاونت فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، از هر استان یک نفر به عنوان دبیر قرآن و عترت آن استان از طرف دفتر استانی نهاد رهبری معرفی می‌کند، افزود: در جلسه مشهد اولین گردهمایی دبیران قرآن و عترت دفاتر استانی نهاد رهبری با هدف شرح وظایف و اهداف مطرح شد.

یکپارچه‌سازی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها؛ هدف نهاد رهبری/ جای هم‌افزایی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها خالی است

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های مختلف همچون دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و پیام نور و... فعالیت‌های قرآن و عترت خوبی دارند و نهاد رهبری به منظور ایجاد هم‌افزایی و افزایش بهره‌وری و یکپارچه شدن برنامه های قرآنی و در کنار آن شبکه‌سازی اقدام به راه‌اندازی دبیرخانه فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های استان‌ها کرده است.

دولت‌آبادی افزود: براساس مصوبه 575 مورخ 6 دی سال 84 شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها که ریاست و دبیری آن با نهاد رهبری در دانشگاه‌ها است و با حضور اعضای حقوقی همچون معاون فرهنگی وزارت علوم، معاون فرهنگی وزارت بهداشت، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد، آموزش و پرورش، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی و... تشکیل شده است‎؛ مقرر شده که قدری کار جلوتر برود و ثبات بیشتری پیدا کند و پس از آن مشابه این شورا را در استان داشته باشیم. البته این موضوع در حد پیشنهاد است و مقرر شده در شورای هماهنگی فعالیتهای قران و عترت دانشگاه ها مصوب شود و پس از آن وزارتخانه‌ها و نهادهای عضو در جریان کار قرار بگیرند، ولی فعلاً پیشنهاد آن داده شده است.

دبیر استانی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های خوزستان بیان کرد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برای هماهنگ کردن فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها بسیار پیگیر است چون احساس می‌شود که جای هم‌افزایی و یکپارچگی در فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها خالی است.

انتهای پیام

captcha