کار مشترک تدوین سوگندنامه پزشکی قرآنی به نتیجه نهایی نرسید
کد خبر: 3789671
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
زالی:

کار مشترک تدوین سوگندنامه پزشکی قرآنی به نتیجه نهایی نرسید

گروه سلامت ـ رئیس پیشین سازمان نظام پزشکی با اشاره به عدم موفقیت در تدوین سوگندنامه قرآنی پزشکی براساس آیات قرآن، بر امکان تدوین سنجه‌های قرآنی برای ارزیابی اخلاق پزشکی تأکید کرد.

سوگندنامه پزشکی قرآنی به نتیجه نرسید/ امکان تدوین سنجه‌های اخلاق پزشکی بر اساس فرهنگ قرآنیعلیرضا زالی، عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه طراحی سنجه‌هایی برای اخلاق پزشکی امکان‌پذیر است، اظهار کرد: می‌توان از مجموعه مضامین دینی، آیات قرآن، احادیث و روایات ائمه معصومین(ع) پندنامه‌های اخلاقی برای پزشکان طراحی کرد.
وی افزود: از درون این پندنامه اخلاقی می‌توان شاخص‌هایی را در نظر گرفت و براساس این شاخص‌ها سنجه‌هایی برای ارزیابی اخلاق پزشکی طراحی کرد.
رئیس پیشین سازمان نظام پزشکی بیان کرد: با توجه به اینکه قرآن به مسئله اخلاق و ارتباط بین همگان بشری توجه ویژه دارد و مشحون از مضامین متعالی بشری است و می‌توان سوگندنامه‌ای پزشکی با نگاه قرآنی تدوین کرد.
وی یادآور شد: چند سال پیش پیشنهاد شد این سوگندنامه در فرهنگستان علوم پزشکی براساس کار مشترکی بین نظام پزشکی و فرهنگستان تدوین شود، اما این کار به سرانجام نرسید.
زالی بیان کرد: این سوگندنامه پزشکی در صورت تدوین می‌توانست براساس مضامین دینی و آموزه‌های قرآنی و منطبق با فرهنگ بومی به جای سوگندنامه بقراط برای ادای سوگند پزشکی در فارغ التحصیلی پزشکان مورد استفاده قرار گیرد.
وی تأکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های  قرآنی در زمینه اخلاق حرفه‌ای، دانشجویان پزشکی که در آستانه ورود به مراکز درمانی برای خدمت به  مردم هستند می‌توانستند با سوگندنامه‌ای براساس مفاهیم قرآنی، که در آن مفاهیم عمیق اخلاقی گنجانده شده است، سوگند خدمت صادقانه یاد کنند.
انتهای پیام
captcha