اظهارات لاوروف درباره معامله قرن
کد خبر: 3789709
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹

اظهارات لاوروف درباره معامله قرن

گروه بین‌الملل ـ جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی ملاحظات خود را درباره دو بند بیانیه پایانی مذاکرات گروه‌های فلسطینی در شهر مسکو پایتخت روسیه بیان کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از  تسنیم؛ جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین از امضای بیانیه گروه‌های فلسطینی خودداری کردند و بحث درباره دو موضوع مشروعیت بین‌المللی و طرح سازش عربی همچنان ادامه دارد.

شرکت کنندگان در مذاکرات، آخرین تحولات مربوط به پرونده آشتی ملی در فلسطین را بررسی و بر پایبندی به توافقنامه قاهره و تداوم تلاش مشترک برای حل تناقضات از طریق مذاکره تاکید کردند.

خبرنگار المیادین در مسکو گفت: جنبش جهاد اسلامی دو بند اساسی بیانیه گروه‌های فلسطینی را قاطعانه رد کرد و جنبش حماس نیز در همبستگی با جهاد اسلامی از امضای بیانیه خودداری کرد. این دو بند، سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) را تنها نماینده شرعی ملت فلسطین می‌دانست؛ بدون اینکه از ساختارسازی و به روز کردن آن براساس توافقنامه قاهره حرفی به میان بیاورد.

وی افزود: همچنان بحث درباره مشروعیت بین‌المللی و طرح سازش عربی در جریان است که ممکن است مانع صدور بیانیه پایانی شود و موضوع بعد از دیدار نمایندگان گروه‎های فلسطینی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نهایی خواهد شد.

یک منبع خاص پیشتر به شبکه تلویزیونی المیادین گفته بود که دیدارهای گروه‌های فلسطینی در مسکو به بررسی وضعیت سیاسی و خطرات طرح سازش آمریکایی موسوم به معامله قرن پرداختند.

وی افزود: اکثر مواضع درباره لزوم شراکت و برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین همسو است و بیانیه مشترک گروه‌های فلسطینی حاوی درخواست برای اجرای توافقنامه‌های امضا شده از سال 2005 تا 2017 میلادی خواهد بود.

شرکت کنندگان در مذاکرات مسکو بر تلاش مشترک برای حل تناقضات از طریق گفت وگو و نزدیک کردن دیدگاه‌ها و رد اختلاف و دودستگی و پایبندی به توافقنامه قاهره مصوب سپتامبر سال 2017 میلادی تاکید کردند و گفتند: ما از تشدید تلاش‌های خارجی برای جلوگیری از بازگرداندن وحدت فلسطینی‌ها نگران هستیم.

ماهر الطاهر مسئول بخش سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین و نماینده این جبهه در مذاکرات مسکو به شبکه المیادین گفت: در این مذاکرات راه‌های توقف تنش بین جنبش‌های فتح و حماس و دستیابی به یک برنامه ملی مشترک برای مقابله با معامله قرن بررسی می‌شود.

در همین راستا، فایز ابوعطیه معاون دبیر شورای انقلابی جنبش فتح گفت: دولت آمریکا سیاست مجازات گروهی را علیه ملت فلسطین به کار برده است و دولت ترامپ به توقف کمک‎های مالی آمریکا به ملت فلسطین بسنده نکرده بلکه برای جلوگیری از رسیدن کمک‌های دیگر کشورها نیز تلاش می‌کند.

ابوعطیه گفت: سیاست مجازات گروهی ملت فلسطین مغایر با همه موازین و منشورهای بین المللی است و به هیچ وجه کمکی به صلحی که باعث ثبات و امنیت در منطقه و جهان می شود، نمی کند.

وی گفت: اقدامات آمریکا باج خواهی سیاسی غیراخلاقی از رهبران فلسطین است تا آنها را از مقابله با معامله قرن و توطئه از بین بردن مسئله فلسطین بازدارد.

درهمین حال، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت که وضعیت سازش بین فلسطینی ها و رژیم اسرائیل نگران کننده است و خطر بزرگتر در مواضع واشنگتن نهفته است.

وی تصریح کرد: معامله قرن آمریکا هر آنچه را که تا امروز بنا شده است، ویران خواهد کرد.

لاوروف گفت: مسکو از تداوم شکاف و دو دستگی فلسطینی ها که پایه های سازش با اسرائیل را در هم می شکند، متاسف است.

وی گفت: معامله قرن حول رویکردی متفاوت دور می زد که شامل برپایی یک کشور فلسطینی به پایتختی قدس شرقی نیست.

وزیر خارجه روسیه گفت: برخی طرف های خارجی در تلاش برای تعمیق بخشیدن به شکاف و دو دستگی داخلی در فلسطین و به شکست کشاندن تلاش ها برای وحدت صفوف هستند و مسکو وحدت فلسطینی ها را اولویت مطلق برای پیشرفت در روند سازش با اسرائیل می داند.

انتهای پیام

captcha