به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجتالاسلاموالمسلمین علیاکبر میرزایی، دبیر جامعه روحانیان هرمزگان یکی از چهرههای علمی و فعال فرهنگی استان هرمزگان، استاد حوزه و دانشگاه، محقق و پژوهشگر و نویسنده ۵۳ جلد کتاب در حوزههای دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... است.
وی در سال ۸۹ بهعنوان نخبه استانی و در سال ۹۱ بهعنوان نخبه ملی توسط ریاستجمهور وقت شناخته شده است علاوه بر آن مؤسس مجمع علمی ـ پژوهشی منادیان اسلام در قم و مؤسسه اجتماعی و فرهنگی و اجتماعی نواندیشان لوح و قلم در بندرعباس که از چندین نوشته ایشان در نمایشگاههای بینالمللی کتاب تجلیل شده است مهمان خبرگزاری ایکنا بود.
حجتالاسلاموالمسلمین علیاکبر میرزایی، دبیر جامعه روحانیان هرمزگان در گفتوگو با ایکنا از هرمزگان، با بیان اینکه باعث خوشحالی است که با ایکنا گفتوگو میکنم، اظهار کرد: خبرگزاری قرآنی ایکنا به سود جامعه است و من معتقدم باید از فضای رسانه در جهت نشر و گسترش مفاهیم قرآنی استفاده برد.
بزرگترین ظلم به قرآن نگاه تکبعدی به آن است
دبیر جامعه روحانیان هرمزگان با تأکید به اینکه یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی استخراج مفاهیم و مبانی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و... است، گفت: این دستاوردها در انقلاب نقش بسیار مهمی در توسعه قرآنی ایفا میکنند.
حجتالاسلاموالمسلمین میرزایی با اشاره به اینکه جایگاه قرآن بر هیچکس پوشیده نیست و نباید نگاه تک بعدی به قرآن داشته باشیم، ابراز کرد: بزرگترین ظلم به قرآن تکبعدی نگاه کردن به آن است.
وی با تأکید بر اینکه قرآن هم پیام سیاسی، دینی، اقتصادی، اجتماعی و حتی اخلاقی دارد، اظهار کرد: هنگامیکه میگوییم قرآن جامع و کامل است یعنی برای تمام ابعاد زندگی از جمله سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و غیره، برنامه دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: ما نباید قرآن را محدود به فضای خاصی بدانیم و برای درک مفاهیم قرآنی میتوان از یک ورزشکار، فیلمساز، یک جامعهشناس، روانشناس و ... نیز استفاده کرد.
وی تصریح کرد: یکی از اهدافی که دشمنان اسلام به دنبال دستیابی به آن هستند این است که به مردم بقبولانند که این کلام وحیانی فقط به فضای اخلاقی تعلق دارد و با این کار سعی در منزوی کردن آن دارند و میگویند قرآن صرفاً اخلاقی است، حال آنکه همه میدانند فضای اخلاقی به یک سری زیرساختها و قانون و مقررات در جامعه نیازمند است.
این پژوهشگر علوم دینی بیان کرد: اساس هر کاری برنامهریزی است و همانگونه که همه میدانند اسلام برای تمام ایام و حتی کوچکترین و شخصیترین مسائل ما نیز برنامهریزی دارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه محورهای توسعه شایستهسالاری، مشورت، تعهد، اولویتبندی و برنامهریزی تحقیق و پژوهش و نظارت است، ادامه داد: نخستین محور توسعه شایستهسالاری است.
میرزایی بیان کرد: قرآن به ما میگوید توسعه هنگامی صورت میگیرد که در هر زمینهای از شایستگان و نخبگان در آن حوزه حضور داشته باشند؛ اما در روایت داریم اگر به کسی مسئولیت داده شود که از آن فرد شخصی عالمتر و بالاتر حضور داشته باشد آن جامعه و مجموعه رو به سقوط خواهد رفت.
وی تصریح کرد: شایستهسالاری و نخبهپروری از بارزترین محورهای توسعه است و هر جا که به این محور توجه کردیم موفق شدیم و هر جا که امتحان نکردیم آسیب دیدهایم.
دبیر جامعه روحانیان هرمزگان با بیان اینکه دومین محور توسعه مشورت است، افزود: تکروی ممنوع است و در کارها باید از خرد جمعی جهت پیشبرد آن استفاده کرد تا به بهترین نحو برنامهها انجام شود.
دبیر جامعه روحانیان هرمزگان بعد از بحث استفاده از نخبگان و مشورت، محور دیگر توسعه را تعهد عنوان کرد و گفت: شاید کسی سؤال کند تعهد چگونه بهدست میآید باید گفت تعهد به معنای سابقه درخشان است یعنی فردی در یک زمینه سابقه درخشان داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه اولویتبندی خیلی مهم است، اضافه کرد: باید اولویتها و نیازهای هر شهر را شناخت و بر اساس آن برنامهریزی کرد، بهطور مثال در یک شهر اولویت جاده و بهداشت و کشاورزی و معیشت و آموزشوپرورش و یا امور فرهنگی و مذهبی آن مانند ازدواج و اشتغال جوانان است، باید آنان را در نظر گرفت.
این مقام مسئول عنوان کرد: یک جامعه زمانی به موفقیت دست مییابد که در کارها اولویتبندی داشته باشد و کارها را بر اساس اولویتها مورد نیاز و ضروری مردم پیش ببرد.
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به اینکه محور دیگر توسعه تحقیق و پژوش است، ادامه داد: در توسعه فرهنگ قرآنی اهمیت دادن به پژوهش و تحقیق از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی اظهار کرد: ما زمانی میتوانیم به توسعه برسیم که توسعه محور باشیم. مسئولان نیز بر زیردستان خود نظارت داشته باشند تا فضا بتواند معطر به عطر قران شود همانطور که میدانید مردم پیرو مسئولان خود هستند به همین دلیل نیز برای بررسی کار مسئولان نیز افرادی و جود دارد که کار آنان را بررسی میکند.
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه بعد از توسعه بحث گسترش است، گفت: مثلث گسترش علوم قرآنی شامل آموزش و پرورش حوزه علمیه و نیروی تأثیرگذار و یا بهاصطلاح نیروهای میدانی است.
این چهره علمی و فعال فرهنگی ابراز کرد: در زمینهٔ گسترش ابتدا به سراغ آموزشوپرورش رفته که زمینه را برای فرهنگ قرآنی آماده کند، زیرا بیشترین ظرفیتهای فرهنگی و شخصیتی در این زمان در حال شکلگیری است به آن دلیل که دل یک خردسال نوجوان آمادگی پذیرش هرگونه علمی را دارد.
این عالم روحانی ضلع دیگر گسترش قرآنی را حوزههای علمیه خواند و اضافه کرد: با توجه به ظرفیتها قرآنی که در حوزههای علمیه وجود دارد به واسطه ارتباط با جامعه و مدارس میتواند فرهنگ صحیح قرآنی اعم از قرائت و مفاهیم قرآن را در جامع نهادینه سازد.
دبیر جامعه روحانیان هرمزگان عنوان کرد: تکرار موثر مفاهیم تبدیل به ایجاد جریان قرآنی میشود یکی از مشکلات ما این است که ما تریبونها را دست افرادی میدهیم که هیچگونه آگاهی به قرآن ندارند، مانند آنکه مطبهای پزشکی را در اختیار افرادی قرار دهیم که پزشک نباشند چه اتفاقی میافتد؟ این هم به همین گونه است.
یکی از آسیبهای فعالیتهای قرآنی هزینه نکردن در این زمینه است
وی تاکید کرد: در زمانهای که دشمنان برای کارهای غیرفرهنگی خود هزینه میکنند، یکی از آسیبهای فعالیتهای قرآنی هزینه نکردن در این زمینه است، درحالیکه کار فرهنگی به دلیل سابقه دینی بسیار ظریف است و باید در رابطه با آن با ظرافت بیشتری هزینه و برنامهریزی کرد.
وی افزود: ما روایت داریم در زمینهٔ دینی هراندازه که هزینه شود اسراف نیست این نشاندهنده این است که برای ایجاد یک فرهنگ خوب به فرهنگ بهتر باید هزینه کرد و یک بعد این هزینهها بعد مالی است، خبرگزاری بینالمللی نیز موظف است که بر اساس این شرایط عمل کند.
بداخلاقی اجتماعی بزرگترین آسیب اجتماعی هست
دبیر جامعه روحانیان هرمزگان گفت: بداخلاقی اجتماعی بزرگترین آسیب اجتماعی است که به انواع مختلف بروز میکند بهطور مثال فروش مواد مخدر سرقت و ضرب و شتم و دعواها یک بداخلاقی اجتماعی است که درجایی یک سری بداخلاقی ابراز گشته و اکنون به اینگونه خود را نمایان ساخته است.
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به اینکه راهکار پیشگیری از بداخلاقی همنشینی با خوبان و فرهیختگان است، ادامه داد: هر اندازه انسان خود را به بوی خوش نزدیک کند از بوی بد دور میشود در نتیجه انسان هراندازه بهخوبیها نزدیک شود از بدیها دور میشود.
وی در پایان با اشاره به اینکه خوش اخلاقی و خوش قولی یک اساس ترویج دین است، تأکید کرد: گاهی ما شاهد آن هستیم انسانی از پدر و مادر خود حرفشنوی ندارد، ولی از معلم و استاد خود بیشترین حرفشنوی دارد و اینجاست که جایگاه اخلاق در آموزش مشخص میشود تا جایی که یکی از شرایط ترویج دین نیز خوشاخلاقی است و کاملترین افراد را ازلحاظ دینی خوشاخلاقترین آنان دانستهاند مثلاً مبلغی که اخلاق ندارد نمیتواند دین را ترویج دهد.
انتهای پیام