تدوین دانشنامه تخصصی ضوابط شرعی در طب نظامی
کد خبر: 3789846
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷

تدوین دانشنامه تخصصی ضوابط شرعی در طب نظامی

گروه سلامت ــ در نشست خبری بیست و پنجمین سالگرد تأسیس دانشگاه علوم پزشکی ارتش اعلام شد: دانشنامه تخصصی ضوابط شرعی در طب نظامی در حال تدوین است.

به گزارش ایکنا؛ در آستانه بیست و پنجمین سالگرد تأسیس دانشگاه علوم پزشکی ارتش، نشست خبری با حضور امیر دریادار دوم پزشک مصطفی مداح، معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی ارتش و سرهنگ پزشک، علیرضا خوشدل، فرمانده دانشگاه علوم پزشکی آجا امروز چهارشنبه 24 بهمن‌ماه، در دانشگاه علوم پزشکی ارتش برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیرمصطفی مداح، معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی ارتش با اشاره به همزمانی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و بیست و پنجمین سال تأسیس دانشگاه علوم پزشکی ارتش بیان کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران از دیرباز در حوزه بهداشت و درمان حرف برای گفتن داشت و در برخی از حوزه‌ها از جمله بهداشت، تغذیه، تربیت پزشک یاران، امداد و انتقال و ... پیش‌قراول در کشور بود.

وی ادامه داد: در جنگ تحمیلی نیز بهداشت و درمان ارتش خدمات درخشانی به رزمندگان ارائه داد تا بتواند آنها را در خط مقدم پایدار نگه‌ دارد. جنگ تحمیلی، تجربیاتی در اختیار ما قرار داد که قبل از آن به صورت تئوری مطرح بود و این تجربیات موجب شد نیاز به یک دانشگاه در حوزه بهداشت و درمان ارتش احساس شود، بنابراین این دانشگاه به منزله یکی از دستاوردهای انقلاب تأسیس شد.

معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی ارتش افزود: علاوه بر بهداشت و درمان در حوزه طب نظامی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای داشته‌ایم و توانایی انطباق خود با صحنه‌‌های مختلف نبرد در حوزه پزشکی را داریم و تنها دانشگاهی هستیم که طب نظامی در آن تدریس و نیرو در آن تربیت می‌شود.

امیر دریادار مداح در ادامه یکی از مأموریت‌های نیروهای مسلح را کمک به مردم در شرایط بحرانی و خاص بیان و اظهار کرد: علاوه بر کمک به مردم در حوادث و بلایای طبیعی، به ازای هر رزمایش که توسط نیروهای نظامی اعلام می‌شود برنامه‌های مردم یاری نیز انجام می‌شود.

کار ما ایده‌سازی و نمونه‌سازی کالای ایرانی و تحویل آن به صنعت است

وی در خصوص استفاده از کالاهای ایرانی در ارتش گفت: در راستای عمل به فرمان مقام معظم رهبری در ابتدای سال 97 گردهمایی و نمایشگاه کالاهای ایرانی را برگزار و با محصولات ایرانی مرتبط با کارمان آشنا شدیم و سهم استفاده از کالاهای ایرانی را افزایش دادیم. در حوزه تولید کالاهای ایرانی ما نقشی ایفا نمی‌کنیم، بلکه کار ما ایده‌سازی و نمونه‌سازی کالای ایرانی و تحویل آن به صنعت برای تولید انبوه است.

رصد تهدیدات مرتبط با جسم و روح

مداح در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص رصد تهدیدات بهداشتی، پزشکی و سلامتی که متوجه کشور است، گفت: بخش مهمی از وظایف نیروهای مسلح شناسایی نقاط تهدیدی است که به جسم و روح انسان وارد می‌شود؛ ما هم این مسئله را رصد می‌کنیم. جست‌و‌جو و تحقیقات جزو لاینفک مأموریت‌ ما است. در این خصوص دو وظیفه جست‌و‌جو و تحقیق وجود دارد که وظیفه ما تحقیق در جنگ‌های نوین است.

علیرضا خوشدل، فرمانده دانشگاه علوم پزشکی آجا نیز طی سخنانی با اشاره به آغاز آموزش پزشکی نوین در ایران از بیمارستان‌های ارتش و تأسیس اولین شبکه انتقال خون و ایجاد اولین بیمارستان‌های تخصصی در ارتش، گفت: از سال 72 با تصویب فرمانده کل قوا همه دانشکده‌های پراکنده ارتش زیر چتر دانشگاه علوم پزشکی ارتش قرار گرفت و طی این 25 سال تحولات اساسی در دستاوردهای تحقیقاتی، آموزشی، تربیتی و ... اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی ارتش هزار و 200 دانشجو در 35 رشته در حال تحصیل هستند و شش هزار دانش‌آموخته نیز توسط این دانشگاه تربیت شده‌ است و 25 درصد دانشگاه به تحصیلات تکمیلی اختصاص دارد. ما 200 عضو هیئت علمی داریم و جزو 40 دانشگاه برتر به لحاظ قبولی دانشجویان در مقاطع بالاتر تحصیلی هستیم.

دانشنامه تخصصی ضوابط شرعی در طب نظامی در دست تدوین است

خوشدل به کسب رتبه‌های برتر توسط دانشجویان این دانشگاه در حوزه‌های علمی و ورزشی نیز اشاره و بیان کرد: دو هزار مقاله بین‌المللی و همین تعداد مقاله علمی ـ پژوهشی نیز طی پنج سال اخیر در این دانشگاه تهیه شده و نیز شاهد رشد استنادات به مقاله‌های این دانشگاه هستیم؛ به زودی نیز کتاب مرجع دندانپزشکی نظامی چاپ می‌شود. همچنین دانشنامه تخصصی ضوابط شرعی در طب نظامی نیز در دست تدوین است.

وی افزود: این دانشگاه حامی پنج شرکت دانش‌بنیان است و 30 محصول پزشکی آماده تولید انبوه داریم. مهرماه نیز کنگره علمی طب نظامی آسیاپاسفیک توسط دانشگاه علوم پزشکی ارتش برگزار شد.

فرمانده دانشگاه علوم پزشکی آجا اعلام کرد: اخیراً بزرگترین مرکز دندانپزشکی ارتش را افتتاح کرد‌ه‌ایم و کلنگ‌زنی پردیس پرستاری دانشگاه را با زیربنای هفت هزار مترمربع به زودی انجام می‌دهیم. چهار رشته تخصصی جدید نیز در صورت دریافت مصوبه به رشته‌های این دانشگاه اضافه می‌شود.

خوشدل از شروع اعطای بورسیه به کشورهای دوست و مسلمان برای تربیت نیروهای پزشکی خبر داد و گفت: آماده پذیرش دانشجو از سایر کشورها هستیم.

وی از جایگاه دانشگاه علوم پزشکی ارتش بین سایر دانشگاه‌های کشور نیز سخن گفت و اظهار کرد: در ارزیابی‌های ملی در بسیاری از حوزه‌ها، دانشگاه علوم پزشکی ارتش رتبه زیر 10 را بین 60 دانشگاه دارد. در فعالیت‌های ویژه آموزشی رتبه چهارم و در زمینه توسعه هدفمند آموزشی رتبه دهم را داریم؛ همچنین بین 17 دانشگاهی قرار داریم که همه یا قریب به اتفاق استاندارد‌ها را به دست آورده‌‌اند. در آخرین اعتباربخشی در حوزه اخلاق پزشکی نیز رتبه اول را در کشور کسب کرده‌ایم.

فرمانده دانشگاه علوم پزشکی آجا از برگزاری چهار جشنواره به مناسبت بیست و پنجمین سال تأسیس دانشگاه خبر داد و گفت: جشنواره آموزشی توانا به مدت سه روز از روز شنبه 27 بهمن‌ماه آغاز می‌شود. جشنواره تحقیقاتی رازی یادبود پروفسور شمس و دو جشنواره آداب و سنن و جشنواره ادبی فرهنگی دانشجویان و کارکنان دانشگاه با عنوان سیمرغ نیز برگزار می‌شود. همچنین روز جمعه جشن بزرگ 25 سالگی دانشگاه از ساعت 18 تا 23 در تالار وزارت کشور برپا خواهد شد.

وی در پایان هدف دانشگاه را دستیابی به مرجعیت طبی در حوزه‌های مأموریتی اعلام کرد.

انتهای پیام 

captcha