ساختارهای توحیدی در جامعه امتداد نیافته است
کد خبر: 3789878
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲

ساختارهای توحیدی در جامعه امتداد نیافته است

گروه معارف ــ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ساختارهای توحیدی و دینی در جامعه امتداد نیافته است، بیان کرد: باید روابط این مکتب‌ها با حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را دریابیم چرا که بدون پیاده‌سازی گزاره‌های مربوط به توحید، نبوت، عدل، ولایت و امامت در جامعه صحبت از آنها به درد نمی‌خورد.

ساختارهای توحیدی در جامعه امتداد نیافته/ فلسفه مضاف ما در دام غرب افتاده استبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام سعید احمدی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز، ۲۴ بهمن‌ماه در مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) اظهار کرد: امام(ره) در اوایل انقلاب یک مکتب فکری را به نظام سیاسی تبدیل کرد و اکنون می‌طلبد که ما با یک روش‌شناسی درست، ابعاد مختلف مکتب امام و اسلام را در جهات مختلف به نظام تبدیل کنیم.
وی به تغییر رویکرد حاکم بر حوزه‌های علمیه تأکید کرد و افزود: رویکرد کلامی ما رویکرد تدافعی است، برای مثال در موضوع عدل یا توحید اگر بخواهیم رویکرد انقلابی داشته باشیم، باید به تولید محتوا توجه کنیم.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ساختارهای توحیدی و دینی در جامعه امتداد نیافته است، بیان کرد: باید روابط این مکتب‌ها با حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را دریابیم چرا که بدون پیاده‌سازی گزاره‌های مربوط به توحید، نبوت، عدل، ولایت و امامت در جامعه صحبت از آنها به درد نمی‌خورد.
وی با اشاره به اینکه ولایت و امامت یک ظرفیت عظیم انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: این عالم توان چانه‌زنی با تمدن غرب را دارد اما باید آگاه باشیم که غربی‌ها فلسفه خود را در عرصه‌های مختلف از جمله نظام خانوادگی، رسانه، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... تولید کردند و امتداد می‌دهند.
احمدی ادامه داد: باید از ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم استفاده کنیم چراکه اگر اکنون از مبانی اصلی خود برداشت نکنیم و تحلیل و تفسیر نداشته باشیم، مواجهه با فرهنگ حداقلی را نخواهیم داشت و باید مباحث فلسفی در فرمت انقلاب دربیاید.
وی با اشاره به اینکه در فلسفه مضاف هم در دام غربی‌ها افتادیم، خاطرنشان کرد: در مکتب غربی فلسفه مضاف می‌نویسیم برای اینکه بخواهیم به تمدن اسلامی برسیم؛ در حالی که عالم و نحوه تعقل و فضا متفاوت است، در زمین غربی‌ها بازی نکنیم تا بعد عدل، نبوت و توحید را ادامه دهیم.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: یکی از چالش‌های مهم این است که در بحث‌های علمی دینی خود در امکان و اثبات علمی دینی، نقطه شروع را گم می‌کنیم اما باید ببینیم رویکردی توحیدی و تربیتی چطور باشد و باید موسسات فعال در این حوزه دغدغه‌ها را شناسایی و نقطه مواجهه با آنها را پیدا و در حیطه خود نظام مسائل را حل کنند.
این کارشناس دینی با اشاره به اینکه مکتب امام اینقدر توانمند شده و رشد کرده که وارد بحث نظام‌سازی شده است، بیان کرد: باید ببینیم نظام خانواده، نظام حقوق زن در اسلام و سایر موارد از چه فاکتورهایی تشکیل شده و مقوم‌های خانواده‌ توحیدی که خروجی آن یک انسان توحیدی باشد در چیست؟
وی به شناسایی الگوهای بارز خانواده توحیدی، تعامل زن و شوهر، ارتباط با همسایه‌ها، ارتباط با بزرگ خانواده و مواردی از این دست تأکید کرد و افزود: جوامع غربی شاخص‌های خود در این حوزه‌ها را ادراک‌سازی و استانداردسازی می‌کنند؛ همانطور که می‌بینیم دختری در میدان انقلاب روسری خود را بر می‌دارد و برای آن هشتک می‌سازند. واقعیت این است که با بحث‌های متعارف به نظامات دست می‌یابند.
احمدی با اشاره به اینکه افراد با دیدن یک تابلوی نقاشی از زاویه‌های مختلف به آن می‌نگرند و تفسیرهای متفاوتی از یک کار هنری دارند، تصریح کرد: اگر زاویه‌های دید مختلف در نظام‌سازی نداشته باشیم و حوزه و دانشگاه در این عرصه فعال نباشند نمی‌توانیم وارد نظام‌سازی شویم در حالی که تعقل ما از سرمایه‌های عظیم است نگاه درست به مسائل می‌تواند راهگشا باشد.
‌وی بیان کرد: برای تحلیل نظام‌مند باید به عنوان مثال نقطه‌های پررنگ شخصیت حضرت فاطمه(س) را بیابیم، بدانیم خانواده تمدن‌ساز چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ زن تمدن‌ساز چه زنی است؟ اینها مسائلی است که روی آنها کار نکردیم اگر بخواهیم مدلی برای خانواده و زن دنیا مطرح کنیم باید از خانواده در طراز اسلام ناب محمدی کمک بگیریم.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اکنون ما از مرحله نظام اسلامی گذشتیم و در مرحله تشکیل دولت و جامعه اسلامی هستیم و به سمت تمدن اسلامی پیش می‌رویم، گفت: بعد از گذشت ۴۰ سال با در اختیار داشتن دو بال نخبه حوزه و دانشگاه، در مرحله دولت و جامعه اسلامی باید ببینیم آیا نظام فکری ساختارمند مبتنی بر توحید را داریم یا نه و رویکرد تمدنی تربیتی و توحیدی ما کجاست؟
وی افزود: هنوز به الهیات اجتماعی آنطور که باید اعتقاد نداریم چرا که  نظریات دانشگاهی، روانشناسی و تربیتی با وجود اینکه مبانی فلسفی غنی داریم، در این بخش امتداد نیافته و باید این فضا آسیب‌شناسی شود.
انتهای پیام
captcha