کارگاه «داستان ‌خانه ادبیات کودک و نوجوان» در همدان برگزار شد
کد خبر: 3789934
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵

کارگاه «داستان ‌خانه ادبیات کودک و نوجوان» در همدان برگزار شد

گروه فرهنگی ـ کارگاه داستان خانه ادبیات کودک و نوجوان با حضور شهرام شفیعی، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در حوزه هنری همدان برگزار شد.

کارگاه «داستان ‌خانه ادبیات کودک و نوجوان» در همدان برگزار شدبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان همدان، شهرام شفیعی، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در کارگاه داستان خانه ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: این امر موجب شده تا در میانگین کلی ادبیات کودک و نوجوان نتوانیم مدعی شویم به نتیجه قابل قبولی رسیده‌ایم.
وی در تشریح آسیب‌شناسی ادبیات کودک و نوجوان گفت: داستان کودک جلوه‌هایی دارد که جلوه‌های مخاطب شناسانه است یعنی اینکه با دیدن یک‌سری ظواهر متوجه می‌شویم که این داستان برای بچه‌ها نوشته شده است.
نویسنده‌ مجموعه داستان «جزیره‌ بی‌تربیت‌ها» افزود: بعضی از نویسندگان نوقلم یا علاقه‌مندان به نویسندگی برای کودک و نوجوان این جلوه‌های ظاهری را جدی‌تر از ذات داستانی یک داستان می‌گیرند.
شفیعی با بیان اینکه یکی از این ظواهر، کودکانه بودن داستان کودک است، گفت: مسئولیت ما این نیست که کودکانه بنویسیم که بیشتر گریبان نویسندگان مبتدی را می‌گیرد.
وی با تشریح نگاه امروز آموزش ادامه داد: در این نظام نوین، معلم سر کلاس نمی‌رود تا چیزی یاد بدهد، معلم می‌رود تا یاد بگیرد و چگونه یادگرفتن را نشان بدهد؛ معلم با خود قرار می‌گذارد که من هم نمی‌دانم و باید دانسته‌های خود را فرو بیفکنم و اینگونه است که کشف تکرار می‌شود و شوق آموزشی از این راه است که به وجود می آید.
این نویسنده با بیان اینکه ادبیات کودک و نوجوان از یک دیدگاه تأمین نمی‌شود، گفت: ادبیات کودک می‌تواند هم از جنبه اصول و فلسفه و هم در تکنیک و مسائل کارگاهی بررسی شود.
شفیعی با تأکید بر تفکر فلسفی با انتقاد از اینکه یک‌سری اصول در ادبیات کودک عرف شده است و همه ما آن را پذیرفته‌ایم، گفت: فلسفی فکر کردن در هر رشته‌ای و در هرچیزی که با آن درگیر هستیم باعث می‌شود تا بتوانیم تحمل ابهام را داشته باشیم و هیچ وقت در فضای یقین قرار نگیریم.
وی گفت: اگر ابهام را تحمل نکنیم جعلیات ما زیاد شده و به برداشت‌های سطحی و کلیشه‌ای نزدیک می‌شویم.
انتهای پیام

captcha