جهاد دانشگاهی ظرفیتی مناسب برای انجام فعالیت‌های متفاوت در مؤسسات قرآنی است
کد خبر: 3789992
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶
حجت‌الاسلام کوششی:

جهاد دانشگاهی ظرفیتی مناسب برای انجام فعالیت‌های متفاوت در مؤسسات قرآنی است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی استان تهران، جهاددانشگاهی را به عنوان ظرفیتی مناسب برای انجام کارهای متفاوت در مؤسسات برشمرد.

جهاد دانشگاهی ظرفیتی مناسب برای انجام فعالیت‌های متفاوت در مؤسسات قرآنی است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست هم‌اندیشی مؤسسات آموزش فرهنگی و قرآنی استان تهران عصر امروز 24 بهمن‌ماه از ساعت 16 در محل سالن کنفرانس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
در ابتدای این نشست و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حمیدرضا یونسی، عضو جهاد دانشگاهی طی سخنانی با اشاره به اینکه تاکنون در این زمینه دو نشست برگزار کرده‌ایم، اظهار کرد: در این نشست‌‌ها راهکارهای هم‌افزایی بین سازمان جهاد دانشگاهی و مؤسسات فرهنگی قرآنی بررسی شد و اتفاقات خوبی نیز در این زمینه رقم خود و هم‌اکنون مجموعه جهاد دانشگاهی و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در حال همکاری با 20 مؤسسه است.
وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری خطاب به جوانان و تأکید ایشان مبنی بر اینکه دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است و روی دیگر دانایی توانایی است، تصریح کرد: یکی از کارهای مهمی که مؤسسات مختلف فرهنگی و قرآنی باید به آن توجه داشته باشند،‌ بحث توانایی و دانایی و نیز ایجاد آگاهی است.
یونسی در ادامه با طرح این سؤال که همه ما آموزش می‌دهیم، اما آیا خود ما آموزش می‌بینیم؟ به توسعه تفکر سیستمی در مجموعه مؤسسات فرهنگی و قرآنی اشاره کرد و افزود: هدف از تفکر سیستمی، بینش جدید نسبت به موضوعات مختلف و ارائه راه حل مؤثر برای از بین بردن مشکلات است. امروز آسیب‌های اجتماعی که در جامعه وجود دارد، به خاطر ارائه آموزش‌های نادرست است.
وی در ادامه با بیان اینکه سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان یک سازمان انقلابی به بسیاری از دیتاها و مسئولان دسترسی دارد، گفت: در این زمینه مجموعه جهاد دانشگاهی به عنوان یک جایگاه ستادی با آگاهی نسبت به مسائل و مشکلات در رابطه با ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه که روزآمد، کارآمد، اشتغال‌زا، نیاز به سرمایه کم و دارای ارزش افزوده بالا باشند، اقدام می‌کنند.
یونسی با اشاره به اینکه مجموعه جهاد دانشگاهی و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور دست همکاری را به سوی همه مؤسسات فرهنگی و قرآنی برای تعامل هر چه بیشتر با ایشان باز می‌کند، تصریح کرد: مجموعه جهاد دانشگاهی با برگزاری دوره‌های و کارگاه ویژه مدیران مؤسسات با هدف به روز رسانی اطلاعات، بهره‌مندی از مجوز‌های معتبر مرکز آموزش جهاد دانشگاهی، استفاده از ظرفیت از مرکز چند رسانه‌ای سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور(مبین)، بهره برداری از برد رسانه‌ای خبرگزاری ایکنا و معرفی استعدادهای آموزشی مؤسسات به مرکز رشد تخصصی با تمرکز بر توسعه کسب و کارهای قرآنی، دینی و فرهنگی می‌تواند خدمات خوبی را به همه مؤسسات ارائه دهد.
در ادامه برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیران و مسئولان، مؤسسات حاضر در جلسه به ارائه مشکلات و پیشنهادات مختلفی همچون اعطای مدارک اشتغال‌محور، برگزاری دوره‌های مختلفی مانند طب اسلامی و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی افراد از این دوره‌ها، تبیین حوزه اشتغال مدرک‌ها، مشکلات مالیاتی و نیز بیمه کارکنان مؤسسات، مشکلات موجود در برگزاری دوره‌های طب سنتی و ... پرداختند و پیشنهاداتی نیز در زمینه توانمند‌سازی مدیران و کارکنان مؤسسات برگزاری دوره‌های پیش‌دبستانی و کارهای عملی، ارائه طرح‌های نوین در آموزش‌های قرآنی به سازمان بهزیستی و ... ارائه شد.

جهاد دانشگاهی؛ بستر انجام اقدامات متفاوت

در ادامه این نشست هم‌اندیشی، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی استان تهران طی سخنانی با بیان اینکه مؤسسات در حوزه‌های آموزشی به دنبال آموزش‌های هستند برای ایشان آورده‌ای داشته باشد، گفت: مؤسسات به همین دلیل به سمت آموزش‌ها برای کودکان، ایجاد مهد قرآن، پیش دبستانی و ... حرکت می‌کنند و این برنامه‌ها در حقیقت برای بقای مؤسسات پیگیری می‌شود.
وی افزود: نکته‌ مهم این است که ما در حوزه آموزشی در رابطه با موضوعات قرآنی با ذائقه‌های مختلفی روبرو هستیم که باید با برنامه‌ریزی و همکاری و تعامل بین نهادها این خلأ را پر کنیم و به جایی برسیم که مؤسسات از صرف ورود به کارهای مهد و پیش دبستانی خارج شده و به حوزه‌های دیگر نیز بپردازند.
کوششی در ادامه با بیان اینکه دوره‌های تربیت مربی کودک و پیش‌دبستانی فرصت مناسبی در این زمینه است، افزود: برداشت بنده این است که ما از بحث و توجه به این‌که کدام دستگاه متولی بوده و یا نیست، خارج شویم و به جایی برسیم که مؤسسات از سیستمی که به آن هویت داده شده، خارج شوند و به آن وابسته نباشد و فعالیت‌ها را پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی امکان مناسبی برای این است که بتوانیم در مؤسسات کارهای متفاوتی انجام دهیم اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک سازمان رسمی، علمی و آموزشی در کشور مورد وثوق است و کار جهادی را به صورت جهادی دنبال می‌کند و این امکان را فراهم کرده که مؤسسات در تعامل با آن کارهای تخصصی‌تری را انجام دهند.
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی استان تهران با ارائه مثال‌هایی در این زمینه از جمله برگزاری دوره تربیت مربی مهد یا دوره‌های طب سنتی که از سوی این سازمان پیگیری می‌شود، افزود: نکته بعدی این است که ممکن است طرح‌ها و دوره‌هایی نیز در حوزه آموزشی از سوی مؤسسات مطرح شود که باید این امر را با مسئولان جهاد دانشگاهی مطرح کنیم و با همکاری با این نهاد انقلابی آنها را پیش ببرند و این همکاری به صورت دو سویه و متقابل باشد.
کوششی با ارائه پیشنهادی در رابطه با ورود به رشته‌های هنری نیز اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم که مجموعه جهاد دانشگاهی با همکاری مؤسسات به حوزه رشته‌های هنری که می‌توان آنها را با فرهنگ دینی مرتبط کرد، ورود کند که در بخش هنری نیز مؤسسات ما از خلأ جدی برخوردار هستند. همچنین بحث سواد رسانه‌ای نیز مسئله دیگری است که مؤسسات باید به آن ورود کند.
وی با بیان اینکه البته باید در ورود به حوزه‌هایی مانند آموزش مداحی حساسیت بیشتری به خرج داد، گفت: مداحی هنری است مانند هنرهای دیگر که البته آسیب‌های جدی نیز در این رابطه وجود دارد که باید برای اجرای دوره‌های از این قبیل حساسیت به خرج داد.
کوششی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از مسئولان جهاد دانشگاهی جهت برگزاری دوره‌های مختلف در زمینه مدیران مؤسسات، اظهار کرد: باید در این رابطه تعاملی با اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت انجام شود که مدیران مؤسسات نوبتی و به صورت الزامی در این دوره‌ها شرکت کنند.


انتهای پیام

captcha