ذکر کلمه «حمد» ۴۰ مرتبه در قرآن/«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» اولین و آخرین ذکر بهشتیان است
کد خبر: 3790044
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱

ذکر کلمه «حمد» ۴۰ مرتبه در قرآن/«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» اولین و آخرین ذکر بهشتیان است

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که کلمه حمد در قرآن ۴۰ بار تکرار شده است و بسیاری از آیات و سوره‌های قرآن با حمد شروع شده است، اظهارکرد: اولین و آخرین ذکر بهشتیان «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» است.

قیامت؛ صحنه تجسم اعمال/ کیفر مطابق عمل استبه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، شامگاه چهارشنبه، بیست و چهارم بهمن در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم در جمع نمازگزاران مسجد قمر بنی هاشم(ع) خرم‌آباد به تشریح نکات تفسیری آیه ۷۵ به‌عنوان آیه پایانی سوره زمر با مضمون «وَ تَرَى الْمَلائِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ قِيلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» پرداخت  و اظهارکرد: موضوع این آیه بیان گوشه‌ای از وضعیت روز قیامت و  احوالات فرشتگان است.

وی به کثرت وضعیت‌‌های روز قیامت اشاره و افزود: در آیه ۷۵ سوره زمر بیانگر این نکته است که در روز قیامت ملائکه دور عرش طواف می‌کنند.

آیت‌الله میرعمادی با طرح این سؤال که مقصود از عرش چیست، ادامه داد: عرش کنایه از قدرت الهی یا مقامی است که فرمان الهی صادر می‌شود به بیان دیگر آن جایگاهی که اوامر الهی بر فرشتگان نازل می‌شود عرش است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با ذکر این مطلب که فرشتگان موجودات مجرد هستند، یادآور شد: فرشتگان را با حس نمی‌توان درک کرد اما موجوداتی باشعور هستند.

امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به این‌که کار فرشتگان الهی این است در دنیا واسطه وحی هستند، ادامه داد: از دیگر کارهای فرشتگان این است که واسطه فیض الهی هستند کمااینکه فرشتگان در دنیا به مؤمنان درود می‌فرستند.

کار اصلی فرشتگان در دنیا و آخرت حمد خداست

این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که فرشتگان برای مؤمنان طلب استغفار می‌کنند و تدبیر برخی از امور به دست فرشتگان است، اضافه کرد: کار اصلی فرشتگان در قیامت تسبیح و تقدیس خداوند متعال است به‌طوری‌که فرشتگان شبانه‌روز ثناگو و تسبیح‌گوی خداوند هستند.

وی با اشاره به این‌که در قیامت جسم و ماده معنا ندارد و مقصود از دیدن در قیامت، چشم بصیرت است، اضافه کرد: فرشتگان مخلوق و تربیت شده خداوند هستند و کار اصلی فرشتگان در دنیا و آخرت حمد و ثنای خداست این در حالی‌است که فرشتگان در قیامت کارهای دیگری ازجمله بدرقه مؤمنان، نگهبانی بهشت و جهنم را بر عهده داشته و از شهود روز قیامت هستند.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که خداوند متعال در روز قیامت بین مخلوقات به‌حق داوری می‌کند، ادامه داد: در آیه ۶۹ سوره زمر نیز به این امر اشاره شده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با طرح این سؤال که معنای داوری به‌حق در روز قیامت چیست، ادامه داد: انسان مخلوق خداوند است و در روز قیامت عمل انسان آشکار می‌شود و کیفر عین عمل است.

امام جمعه خرم‌آباد صحنه قیامت را صحنه تجسم اعمال دانست و با اشاره به این‌که کیفر مطابق عمل است، اضافه کرد: خداوند از مخلوقات نفعی ندارد لذا به‌حق داوری می‌کند این در حالی است که نامه اعمال انسان دست‌کاری و کم و زیاد نمی‌شود.

همه شاهدان روز قیامت معصوم هستند 

این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که حسابرسی در محکمه عدل قیامت به‌حق است و ظلمی صورت نمی‌گیرد و همه شاهدان روز قیامت معصوم هستند، افزود: در روز قیامت ذکر الحمدالله گفته می‌شود و گوینده این ذکر فرشتگان و بهشتیان هستند.

آیت‌الله میرعمادی با طرح این سؤال که حمد خداوند چه‌قدر اهمیت دارد، یادآور شد: هیچ ذکری به اندازه حمد اهمیت ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با طرح این سؤال که علت اهمیت ذکر الحمدالله چیست، ادامه داد: نخستین سوره قرآن حمد است و در هر رکعت نماز سوره حمد خوانده می‌شود به‌طوری که در رکعات سوم و چهارم گفتن سوره  «الحمدالله» به جای تسبیحات اربعه کفایت می‌کند.

امام جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که کلمه حمد در قرآن ۴۰ بار تکرار شده است و بسیاری از آیات و سوره‌های قرآن با حمد شروع شده است، اضافه کرد: اولین و آخرین ذکر بهشتیان «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» است.

این مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر این‌که حمد، ستایشی است که در آن عظمت، شکوه، جلال و تکریم وجود دارد و خداوند شایسته حمد است چراکه تمام کمال و جلال ازآن خداست و انسان در همه حال باید حمد خدا را انجام دهد، یادآور شد: در سیره پیامبر اکرم(ص) آمده است که آن حضرت هر وقت بلند می‌شد و هر وقت می‌نشست، در آغاز و پایان سخنرانی و هرگاه به آینه نکاه می‌کرد ذکر «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ»  را بر زبان جاری می‌کرد.

وی با تاکید بر این‌که عمده خطبه‌های نهج‌البلاغه با حمد شروع می‌شود، ادامه داد: این امر نشان‌دهنده اهمیت ذکر حمد است. 

انتهای پیام

captcha