اخلاق، حلقه مفقوده در پزشکی دنیا شده است
کد خبر: 3790097
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
مدیرکل طب سنتی ایرانی وزارت بهداشت:

اخلاق، حلقه مفقوده در پزشکی دنیا شده است

گروه اجتماعی ــ خدادوست با بیان این که اخلاق پزشکی به یک حلقه مفقوده در دنیا رسیده‌است، گفت: در کتاب معالجات حکما از طب نیاکان در کنار درمان بیمار می‌نوشتند هو الشافی و این نشانه باور عمیق طبیبان بود. 

اخلاق، حلقه مفقوده در پزشکی دنیا شده استبه گزارش ایکنا از قم، محمود خدادوست مدیرکل طب سنتی ایرانی وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی امروز ۲۵بهمن ماه در آیین افتتاحیه سومین دوره حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: در یک کشور اسلامی و اعتقادی هرچقدر بتوانیم از ظرفیت دین در همه حوزه‌ها استفاده کنیم می تواند به حوزه عملکردی ما کمک کند.
وی افزود: در حوزه سلامت مشغول به کار هستیم ولی برای ارتقای حوزه سلامت جسمانی و روحانی می‌توانیم از ظرفیت و آموزه‌های دینی استفاده کنیم.
مدیر کل طب سنتی ایرانی وزارت بهداشت درمان  و اموزش پزشکی بیان کرد: برای داشتن یک سلامت باید به سلامت معنوی نیز پرداخت لذا به طریق اولی در جامعه اسلامی باید به تقویت بعد معنوی سلامت بیشتر بپردازیم و در این راستا دوره هایی را در دانشگاه علوم پزشکی برگزار کنیم.
مدیرکل طب سنتی ایرانی وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی بیان کرد: پزشکان نیاکان ما حکیم بودند و ده علم پیش نیاز علم پزشکی یاد گرفته بودند و لذا پیش نیاز علم طبابت اخلاق، حکمت، فلسفه، قران، حدیث و نجوم و ... است.
خدا دوست اظهار کرد: برای این که معالجه یک بیمار موثر واقع شود ادب و اداب طبابت لازم است لذا علم به تنهایی کافی نیست و باید پزشک به این باور برسد که شافی حقیقی خداست و هم‌چنین در تاریخ پزشکی بسیاری از حکمای ما بخشی از حق العلاج خود را نذر مریض می‌کردند تا بیمار شفا پیدا کند.
وی ادامه داد: در این روزگار نذر پولی سخت است ولی من به دانشجویان توصیه می کنم که ۵ صلوات نذر شفای بیمار کنند.
خدا دوست در پایان با اشاره به این که اخلاق پزشکی به یک حلقه مفقوده در دنیا رسیده‌است، گفت: در کتاب معالجات حکما از طب نیاکان نگاه کنید که وقتی نسخه‌نویسی می‌کردند کنار درمان بیمار نوشته هو الشافی و این نشانه باور عمیق طبیبان است. 
انتهای پیام
captcha