ما باید چله دوم انقلاب را با تثبیت برخی مسائل آغاز کنیم
کد خبر: 3790177
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵
صفارهرندی:

ما باید چله دوم انقلاب را با تثبیت برخی مسائل آغاز کنیم

گروه سیاست و اقتصاد - یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید تجدید نظر راجع به راه پیموده شده با چشم‌اندازی همراه باشد. بسیاری از کشورهای غربی در شاخص‌های پیشرفت حتی در علم بعد از ما واقع شده‌اند، از این جهت ما چله دوم را باید با تثبیت برخی مسائل آغاز کنیم.

ما باید چله دوم انقلاب را با تثبیت برخی مسائل آغاز کنیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدحسین صفارهرندی شب گذشته در ششمین ‌نشست عصر انقلاب اسلامی در مشهد، اظهار کرد: امروز کمتر افرادی از انسان‌های دیر باور هستند که آغاز افول و فروپاشی آمریکا را نادیده می‎گیرند.
 
وی با بیان اینکه میزان بدهی کشورهای مختلف یکی از نشانه‌های افول قدرت آن کشور است، عنوان کرد: اکنون میزان بدهی دولت آمریکا به عدد 22 تریلیون دلار رسیده که نشانه‌ای از نشانه‌های افول قدرت آمریکا بوده که در حال کامل شدن است. عده‌ای تضعیف سلطه آمریکا را آرمان، آرزو یا فرضیه می‌دانند اما این یک تحلیل مستدل جهانی است.
 
صفارهرندی به ابعاد مختلف دشمنی بیش از 40 سال غرب و آمریکا در مواجهه با ایران اشاره و تصریح کرد: آمریکا برای مقابله با انقلاب اسلامی که با محوریت مردم در حال شکل‌گیری بود، از روش‌‌های مختلفی از جمله برقراری دموکراسی هدایت شده در حکومت پهلوی برای توقف آن استفاده کرد. در مرحله‌ای دیگر اعمال کودتای نظامی توسط ژنرال هایزر، با توجه به شرایط آن روزهای انقلاب، اعلام شد که نیروهای مسلح، استعداد کافی برای انجام کودتا را ندارند.
 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: کودتای نظامی توسط ژنرال هایزر یکی دیگر از نقشه‌های آمریکا برای توقف انقلاب مردمی بود. در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی، رهبر تراشی و شخصیت‌سازی در مقابل امام خمینی (ره) توسط رسانه‌ها و افراد شناخته شده، بسیار مشهود و قابل لمس بود.
 
وی گفت: آمریکا مسبب جنگ هشت‌ساله بین ایران و عراق است، آمریکا با طراحی جنگ بین دو همسایه که خصومت قدیمی با یکدیگر دارند، قصد داشت مولود مبارکی به نام جمهوری اسلامی را به جوخه مرگ ببرد اما فرهنگ شهادت، نهضت انقلاب اسلامی را قوی‌تر از گذشته کرد.
 
صفارهرندی ادامه داد: غرب به این باور رسیده که با یک کشور مواجه نیست، بلکه با یک تمدن بزرگ روبه‌رو است، تمدنی که پیام انقلاب خود را به گوش جهانیان رسانده و در حال تکثیر مبانی خود در کشورهای مختلف است.
 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: گسترش انقلاب اسلامی اتفاق خارج از محاسبه آمریکایی‎ها و غرب است. بزرگترین ناکامی آمریکا را می‌توان صدور انقلاب اسلامی به کشورهای مختلف جهان نام برد. دومینوی نصرت‌های انقلاب اسلامی با سرعت در حال یارگیری و پیشرفت است. 
 
وی با اشاره به آمادگی‌های مورد نیاز در مقابله با فتنه 98 از سوی جامعه، بیان کرد: فتنه، اتفاق غریبی نیست، بلکه حادثه‌ای محتمل به حساب می‌آید و مادامی که تفکری در کشور، با عنوان تفکری موازی با شیطان بزرگ وجود داشته باشد، باید منتظر فتنه‌هایی از سوی دشمن باشیم.
 
امروز نیز محمدحسین صفارهرندی در جلسه با دانشجویان دانشگاه‌های مشهد در ساختمان بسیج اساتید دانشگاه فردوسی با اشاره به سال چهلم انقلاب اسلامی، اظهار کرد: سال سی‌ام و چهلم سالی متفاوت از یکدیگر نیستند، بلکه نشانه‌گذاری‌هایی هستند که می‌تواند ما را برای برنامه‌ریزی‌های جدی آماده کند.
 
وی افزود: دور جدیدی که در چهلم دوم حیات انقلاب و نظام آغاز خواهد شد، باید با ارزیابی‌هایی از موفقیت‌ها و عدم توفیقات همراه باشد. باید بتوانیم هم از دلایل پیشرفت‌های خود و هم از علل ناکامی‌ها ارزیابی درستی داشته باشیم که در آن صورت باید این موارد را برای آنچه پیش رو داریم مبنا قرار دهیم. حتما فتوحات دوره پیش رو چشمگیرتر است.
 
صفارهرندی با بیان اینکه در این 40 سال نخست بسیاری از زیرساخت‌ها برای حرکت آینده فراهم شده است، عنوان کرد: در بستر این زیرساخت‌ها، کامیابی‌های بزرگ مورد انتظار است. ضمن اینکه شرایط ما به سمتی پیش می‌رود که از حالت مهجوری که فقط خودمان هستیم و کس دیگری مثل ما نمی‌اندیشد، خارج شدیم، امروز بسیاری از دولت‌ها نیز آهنگ همگون با ما اتخاذ کرده و هماهنگ با ما رفتار می‌کنند. ما به عنوان مدل برای بسیاری تلقی می‌شویم و نمونه بالادستی برای نخسه‌برداری هستیم. دلیل بزرگ دشمنی‌های حال حاضر نیز این مدل شدن ما است. 
 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: درست است که از نسخه امروزمان راضی نیستیم و چکش‌کاری‌های زیادی نیاز دارد اما باید ما را به گونه‌ای پیش روی جهانیان قرار دهد که با احساس آرامش به دنبال این نسخه باشیم و این نسخه نیز جوابگوی بسیاری از پرسش‌های جهان کنونی بوده و حتی خارج از گفتمان دینی ما نیز قابل اقتباس است.
 
وی با اشاره به اینکه امروز در درون گفتمان انقلاب کسانی مواضع متفاوتی را مطرح می‌کنند، تصریح کرد: یکی از جدی‌ترین آن‌ها این است که برخی به این برآورد رسیدند که دوره تمرکز و تاکید بر نسخه‌های حکومتی شریعت مدت‌ها است که پایان یافته و وارد دوره‌ای شدیم که باید از روش‌های عرفی به جای روش‌های ایدئولوژیک برای مدیریت جوامع بشری صحبت کنیم.
 
صفارهرندی اضافه کرد: شاید منظور آن‌ها تن دادن به نسخه‌های سکولار نباشد اما تبیین آن‌ها از شرایط مشابه، سکولار و عرفی است یعنی معتقدند که ما به واسطه تاکید بر نگاه اعتقادی خود دچار مشکلات بزرگی شدیم که ممکن است ما را از پای در بیارود و برای پرهیز از آن یا نجات انقلاب و نظام با عنوان جمهوری اسلامی باید در مبناهای حکومتی خود تجدید نظر کنیم و تغییر ساختاری به این معنا را در دستور کار دارند. بارها نیز از زبان مقام معظم رهبری شنیدیم که بحث تغییر ساختار قابل تامل است.
 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: نباید تصلب در ساختارها داشته باشیم، البته نه به گونه‌ای که تغییرات ساختاری به تغییرات بنیادی کل سیستم منجر شود که در آن صورت انقلاب یا به معنایی کودتا است. باید تغییراتی باشد که مبانی ما را جابه‌جا نمی‌کند. در خیز ابتدایی، هدف ما از تشکیل یک حکومت مبتنی بر شریعت بوده و به دنبال آن رفتیم که نباید از آن مقصد دور شویم. 
 
وی خاطرنشان کرد: نقطه عزیمت افراد دیگری متفاوت از نگاه قبل است، آن‌ها بیان می‌کنند به این دلیل که ما آیینی را انتخاب کردیم که به واسطه پایبندی به آن از سایر جهان جدا می‌شدیم، این جدایی اسباب زحمت می‌شود و شده، به همین دلیل برای آن باید تئوری نورمالیزاسیون یا عادی‌سازی و شبیه سایرین شدن را دنبال کنیم. در این صورت دیگر دلیلی ندارد که با آمریکا رابطه نداشته و اسراییل را به رسمیت نشناسیم، همچنین باید روابط خود را با کشورهای دیگر بر مبناهایی ترسیم کنیم که سود ظاهری ما لحاظ شده باشد. نتیجه آن با روند انقلاب متفاوت خواهد بود. باب این نوع گفت‌وگوها گشوده است.
 
صفارهرندی گفت: با یک نتیجه‌گیری اجمالی این سوال مطرح می‌شود که اگر بعد از ۴۰ سال با وجود نظر جهان سلطه به جایگاهی رسیدیم و دستاوردهایی داریم که نباید به این جایگاه‌ها می‌رسیدیم، بیشتر یک اعجاز می‌تواند در دستاوردها با این سطح دخالت داشته باشد و خارج از قواعد معمول معادلات بشری است.
 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: رتبه ما در بسیاری از شاخص‌ها شگفت‌آور است. اینکه در بسیاری از شاخص‌ها در ۲۰  کشور اول قرار داریم که قبل از انقلاب در این حوزه‌ها جایگاهی نداشتیم، در برخی حوزه‌ها نیز جزو 10 کشور اول بوده و در موارد معدودی اول تا پنجم جهان هستیم. اگر این موارد را شاهد بگیریم، اغراق‌آمیز نیست که انقلاب پیروز بوده و اگر تاکنون موفق بودیم چرا باید در راه و مبنای خود تجدیدنظر کنیم، وگرنه تجدید نظر در ساختارهای جزیی مجاز است.
 
وی با بیان اینکه نفوذ ایران در منطقه، اقتدار و امنیت در کشور و همچنین دیگر کشورها، برجسته‌ترین و شاخص‌ترین موفقیت‌های ما است، عنوان کرد: ما در اقتصاد مشکلاتی داریم اما شاخص‌‎های ملی اقتصاد ما قابل دفاع و افتخار است، ما هجدهمین اقتصاد قدرتمند جهان هستیم و اگر آهنگ رشد ما اینگونه باشد که تاکنون بوده، نشان‌دهنده مسیر تعالی نه عقب‌گرد است.
 
صفارهرندی گفت: افرادی که معتقد هستند باید در راه خود تجدید نظر کنیم، باید استدلال خود را بیان نمایند نه ما که مدافع وضع موجود هستیم و معتقدیم می‌توان نوآوری کرد و راه رو به جلو را پیمود. هیچ چیز جلودار ما نیست. افرادی که بیان می‌کنند راه را باید حذف کرد و راه جدید را پیش گرفت، باید استدلال کنند. اگر بخواهیم برگردیم باید به قبل انقلاب بازگردیم و اگر انقلاب نکرده بودیم و وضعیت گذشته خود را ادامه داده بودیم، چیزی شبیه مصر بودیم.
 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه برخی بیان می‌کنند چرا ایران را با مصر، عربستان و عراق مقایسه کرده و با ترکیه مقایسه نمی‌کنید، تصریح کرد: بین ما و ترکیه تفاوتی وجود دارد و اینکه محل سرمایه‌گذاری کشورهای غربی و اروپایی شده اما در کنار آن حدود 300 تا 350 میلیارد دلار بدهکار هستند. سرمایه‌گذاری می‌تواند با این موارد همراه باشد. مشکلی که برای ترکیه وجود داشته و برای ما وجود ندارد، این است که این بدهی گسترده می‌تواند آن کشور را به شرایط فلاکت گسترده بکشاند و آن‌ها مجبور شدند از خواسته‌های کشورهایی که مدیون آن‌ها هستند، پیروی کنند. کودتای جند سال پیش نیز به همین دلایل بود.
 
وی بیان کرد: امسال عربستان با وجود فروش ۱۰ میلیون بشکه نفت، ۳۰ میلیارد دلار وام از بانک حهانی درخواست کرد که مقدمات آن طی شده است. این وام به این علت است که هزینه‌های اداره کردن جامعه با سبکی که خود را از قدرت‌های بین المللی آویزان کنند، بسیار بالا است. ترامپ در یک قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلار از عربستان گرفت و ۴۰۰ میلیارد دلار نیز می‌خواهد بگیرد و مدام عربستان را تهدید می‌کند.
 
صفارهرندی ادامه داد: این متفاوت از روند قبلی جهان بوده که آمریکا پولدار بود و در دنیا خرج می‌کرد تا جلوی پیشرفت را بگیرد اما امروز مهم‌ترین مشکلاتش اقتصاد است و هر جا می‌رود باید ببیند چقدر پول در می‌آورد. 
 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید تجدید نظر راجع به راه پیموده شده با چشم‌اندازی همراه باشد. این چشم‌انداز روشن از انقلاب را چه کسی می‌خواهد به ما نشان دهد؟ بسیاری از کشورهای غربی در شاخص‌های پیشرفت حتی در علم بعد از ما واقع شده‌اند، از این جهت ما چله دوم را باید با تثبیت برخی مسائل آغاز کنیم.
 
وی اضافه کرد: فرض ما این است که راه را اشتباه نیامدیم و برای این امر نیز دلیل داریم، باید در مواردی که می‌توان بهتر عمل کرد، تجدید نظر نمود اما تجدید نظر در آرمان و مقصد اصلی روا نیست. باید نظر معقول و سنجیده‌ای نسبت به موارد قابل تجدید نظر داشته باشیم. 
انتهای پیام
captcha