تجلیل از قرآنیان نسل سوم انقلاب/ «کاروان قرآنی انقلاب» در مسیری جدید
کد خبر: 3790212
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

تجلیل از قرآنیان نسل سوم انقلاب/ «کاروان قرآنی انقلاب» در مسیری جدید

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ کاروان قرآنی انقلاب پس از 22 روز سفر و عبور از 11 استان در آخرین شهر یعنی شاهرود حضور یافت و سپس به سمت تهران عزیمت کرد و مورد استقبال مسئولان سازمان صدا و سیما قرار گرفت و در مراسم استقبال از مسیر جدید این کاروان سخن به میان آمد.

1به گزارش ایکنا؛ طی این هفته شاهد برگزاری مرحله فینال و مراسم اختتامیه مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در شهر قم بودیم، طریقه ثبت نام در آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم از سوی سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شد و موسسه مهد قرآن نیز ثبت نام مسابقه ترنم وحی را آغاز کرد. اعلام روز برپایی مراسم تجلیل از حافظان قرآن کریم نیز از دیگر خبرهای مهم این هفته بود که در ادامه نگاهی به رویدادهای مهم و اهم اخبار سرویس فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری بین‌المللی قرآن خواهیم داشت.

اعلام نفرات برتر مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)

دوازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) طی 15 تا 21 بهمن ماه 97 در مجتمع یاوران مهدی (عج) قم برگزار شد. این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل، ۲۰ و ۱۰ جزء و در دو مقطع سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال و با ثبت‌‌ نام پنج هزار و ۱۶۹ حافظ و قاری برپا شد. بیشترین ثبت‌نامی‌ها از استان قم با هزار و ۵۱ نفر، تهران با ۸۸۴ نفر، استان اصفهان با ۶۲۸ نفر، استان خراسان رضوی با ۳۶۵ نفر، استان مرکزی با ۲۴۱ نفر، استان خوزستان با ۲۲۲ نفر و استان زنجان با ۲۰۱ نفر بودند.
مرتضی نجفی‌قدسى، مسئول برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، با اشاره به اینکه ۵۴۸ نفر از شرکت‌کنندگان این مسابقات از اتباع غیرایرانی و از ۱۹ کشور جهان بودند، گفت: البته بیشتر آنها افغان‌، پاکستانی‌ و عراقی‌های ساکن جمهوری اسلامی ایران و سایر نیز از اتباع کشورهای هند، تاجیکستان، نیجریه، لبنان، عربستان، فرانسه، سوریه، ساحل عاج، آذربایجان، یمن، اوگاندا، چاد، بحرین، بریتانیا، آلبانی و آفریقای مرکزی بودند.

ثبت‌‌نام چهاردهمین آزمون‌ اعطای مدرک به حافظان آغاز شد

ثبت‌‌نام چهاردهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در رشته‌های حفظ ۱۰، ۲۰ جزء و کل قرآن کریم به همت سازمان دارالقرآن الکریم آغاز شد.
علاقه‌مندان می‌توانند طی بازه یک ماهه از امروز، یکشنبه، ۲۱ بهمن‌ماه تا ۲۱ اسفند‌ماه سال جاری با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان دارالقرآن الکریم به نشانی www.telavat.ir در این آزمون نام‌نویسی کنند. متقاضیان شرکت در این دوره اینجا را کلیک کنند.

افتتاح دفتر اتحادیه مؤسسات فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور

سومین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور، پنجشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، در دفتر جدید اتحادیه، همراه با افتتاح این دفتر در ساختمان جدید واقع در خیابان سمیه، تقاطع استاد نجات‌الهی، ساختمان شماره ۲۱۳، طبقه ۳، واحد ۷ برگزار ‌شد.
رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور، در این باره گفت: سومین جلسه هئیت مدیره اتحادیه با دستور جلساتی چون ارائه گزارش از فعالیت‌های یک ماه اخیر، رسیدگی به امور جاری اتحادیه و بررسی پیشنهادات‌ و نظرات اعضای هیئت بازرسی و اولویت‌‌بندی فعالیت‌های اتحادیه در سال ۹۸ تشکیل ‌شد.

آغاز ثبت نام آزمون کشوری «ترنم وحی»

ثبت نام حافظان کل عضو مؤسسه مهد قرآن برای حضور در یازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن «ترنم وحی» آغاز شد و تا ۱۰ اسفندماه ادامه دارد. محمود کریمی، معاون آموزش مؤسسه مهد قرآن از آغاز ثبت‌ نام حافظان کل عضو این مؤسسه از ۲۲ بهمن‌‌ماه برای شرکت در یازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه و تدبر «ترنم وحی» خبر داد.
وی با بیان این‌که این آزمون قرآنی با هدف ارزیابی حافظان کل از دفاتر شعب و کانون‌های مهد قرآن سراسر کشور برگزار می‌شود، افزود: از دیگر اهداف رویداد قرآنی «ترنم وحی» ایجاد زمینه رشد و شکوفایی نوجوانان و جوانان و ارزیابی فعالیت‌های آموزشی سالیانه مدیران مهد قرآن در توسعه کلاس‌های آموزش قرآن است.
معاون آموزش مؤسسه مهد قرآن بیان کرد: حافظان کل تا ۱۰ اسفندماه فرصت دارند از طریق مراجعه به پایگاه اینترنتی مؤسسه به نشانی https://www.ayeh.ir ثبت نام کنند.

مرحله استانی جشنواره طیبات جامعةالقرآن مرداد ۹۸ برگزار می‌شود

مرحله استانی سومین دوره جشنواره فرهنگی، علمی، ورزشی، قرآنی طیبات ویژه بانوان شعب جامعة‌القرآن الکریم و اهل‌بیت(ع) در سراسر کشور، مردادماه سال ۹۸ برگزار می‌شود.
این مسابقات ویژه بانوان نوجوان و بزرگسال در رشته‌های قرائت ترتیل و تحقیق، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء و حفظ کل و همچنین در رشته حفظ حدیث براساس کتاب اصول کافی تألیف حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی طباطبایی، مدیر مؤسسه از صفحه ۱۷۶ تا ۱۹۷ و همچنین مسابقه کتبی حفظ و تفسیر سوره مبارکه یاسین و کتبی حفظ حدیث و بخش هنری و فضای مجازی برتر، فعالیت‌ مؤثر قرآنی در شبکه‌های اجتماعی طی مردادماه سال آینده برپا خواهد شد.

جشنواره ۱۰ روزه دارالقرآن خانه کارگر پایان یافت

مراسم اختتامیه دومین دوره جشنواره قرآنی دارالقرآن خانه کارگر روز ۲۱ بهمن‌ماه در محل مرکز آموزش علمی - کاربردی خانه کارگر واحد تهران برگزار شد.
دارالقرآن خانه کارگر امسال برای دومین سال پیاپی اقدام به برگزاری جشنواره قرآنی فجر در دو بخش مسابقات قرآن و همایش‌های گرامیداشت انقلاب اسلامی کرد. بخش مسابقات شامل رشته‌های صوت و لحن، ترتیل، حفظ جزء ۳۰، حفظ جزء یک و حفظ سوره فجر، مفاهیم و تفسیر با محوریت سوره مبارکه فجر و نیز مسابقه اذان و مداحی با موضوع ایام فاطمیه در دو بخش آقایان و بانوان برگزار، همچنین، بخش مسابقات جشنواره با حضور بیش از ۵۰۰ نفر و بخش همایش‌ها نیز با حضور نزدیک به پنج هزار نفر اجرایی شد.

نتایج جشنواره قرآنی مقام نهاوند اعلام شد

نفرات اول تا سوم جشنواره قرآنی مقام نهاوند(در فضای مجازی) در دو بخش زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال معرفی شدند.

در این دوره شرکت‌کنندگانی از شهرهای رفسنجان، تهران، اهواز، نهاوند، چالوس، اراک، تکاب، همدان، اصفهان، مشهد، بناب، کرمان و تبریز شرکت کردند.
همچنین محمدحسین شریفیان، احمد خالدی، سلیمان عباسی، هاشم روغنی و وحید مجتهدزاده داوری این دوره از جشنواره را برعهده داشتند.

استقبال از «کاروان قرآنی انقلاب» در جام جم

مراسم استقبال از «كاروان قرآنى انقلاب» ۲۴ اسفندماه، با حضور اعضای كاروان، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم، قائم‌مقام رسانه ملی و حميد شاه‌آبادی، معاون صداى سازمان صداوسیمای جمهورى اسلامى، در مسجد بلال سازمان صدا و سیما برگزار شد و در این مراسم اعلام شد که این اتوبوس مجدد در مسیر دیگری از میهن اسلامی‌مان حرکت کرده و به دیگر استان‌ها خواهد رفت.
یادآوری می‌شود، كاروان قرآنى انقلاب با سپرى كردن ٢٢ روز و اجراى برنامه‌های قرآنى در ۱۱ استان مختلف کشور، در آخرین مقصد خود وارد استان سمنان، شد. صبح روز ۲۲بهمن ماه، کاروان قرآنی انقلاب، برای انجام مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن وارد شهر شاهرود شد. در ابتدای این مراسم که با حضور آحاد مردم شهیدپرور شاهرود بود، احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی و مدیر رادیو قرآن به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت.

در ادامه و در آخرین محفل انس با قرآن این کاروان، مسجد «غربا» شاهرود، میزبان کاروان قرآنی انقلاب بود. در ابتدای این محفل که با اجرای سیدوحید مرتضوی مجری شبکه قرآن و معارف سیما و پخش مستقیم از رادیو قرآن همراه بود، مهدی عادلی قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از سوره نساء را تلاوت کرد.

سپس حجت‌الاسلام احتشام، امام جمعه موقت شهر کاشان که میهمان این برنامه معنوی بود، دقایقی به سخنرانی پیرامون مقام شهداء و نقش آن‌ها در شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی پرداخت. در انتها احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی تلاوت پرشوری انجام داد که تشویق حاضران را در پی داشت. طی این ۲۲ روز تمامی محافل قرآنی به‌صورت زنده از طریق آنتن شبکه رادیویی قرآن و معارف سیما به تهیه کنندگی، اسماعیل شامانیان و همراهی تیم فنی صدای جمهوری اسلامی علی خلیل‌پور و مهدی فیضی پخش شد.

بیست‌وسومین آیین تکریم از خادمان قرآن ۲۹ بهمن برگزار می‌شود

بیست‌و‌سومین آیین تکریم از خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در هتل پارسیان انقلاب برگزار می‌شود. همچنین مجمع سراسری انجمن خادمان قرآن کشورمان با موضوع تبیین و تشریح اساسنامه انجمن و انتخابات کارگروه‌های تخصصی برای تشکیل شورای مرکزی نیز یکشنبه، ۲۸ بهمن‌ماه در همین هتل برپا می‌شود.

هم‌اندیشی مدیران مؤسسات فرهنگی

هم‌اندیشی مؤسسات فرهنگی ـ قرآنی درباره برنامه‌‌های مشترک و تبیین بیش از پیش برنامه‌های مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و تعامل بیشتر با مؤسسات در زمینه برپایی دوره‌های آموزشی این مرکز برگزار شد. این نشست ۲۴ بهمن‌ماه در سالن اجتماعات این سازمان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسین کوششی، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران برپا شد.

رویش‌های نسل سوم انقلاب تجلیل شدند

مراسم تجلیل از ۴۰ رویش و دستاورد انقلاب اسلامی با عنوان فصل رویش بعدازظهر امروز ۲۴ بهمن‌ماه در پردیس سینمایی تماشا برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، محمدصادق دهنادی، رئیس فرهنگسرای خاتم به بیان سخنانی در مورد اهداف برگزاری این مراسم پرداخت. وی با اشاره به تعداد شهدای دفاع مقدس در منطقه ۱۸ تهران که فرهنگسرای خاتم در آن قرار دارد، گفت: شهرداری تهران وظیفه انتخاب و شناسایی رویش‌های انقلاب اسلامی را در برخی از موضوعات بر عهده این فرهنگسرا قرار داد. دهنادی همچنین به برخی اهداف برنامه رویش اشاره و اظهار کرد: در این مراسم از چهار رویش انقلاب در محورهای دینی، علمی و ورزشی تجلیل به عمل خواهد آمد.
در ادامه این مراسم، گروه هم‌آوایی سفیر عشق به اجرای قطعاتی از جمله چهلمین قرار که در مورد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی بود، پرداخت.
سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی صالح نیا، امام جمعه غرب تهران که در دوره‌ای جوان‌ترین امام جمعه کشور بوده است، بخش دیگری از برنامه‌های این مراسم بود.

بررسی نقش مردم در حکومت از منظر قرآن با تأکید بر آرای تفسیری امام خمینی(ره)

سومین نشست از سلسله جلسات «پژوهش مبانی قرآنی انقلاب اسلامی از نگاه امام خمینی(ره) و رهبری»، پنجشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، ساعت ۹:۳۰ در فرهنگ‌سرای قرآن برگزار‌ شد.
این نشست با سه محور ولایت، اهتمام به مردم‌سالاری و عدالت‌محوری با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی لک، استاد اعزامی از قم همراه بود.

انتهای پیام

captcha