توجه ویژه مسئولان دانشگاه‌ها به رعایت اخلاق پژوهشی در امر پژوهش
کد خبر: 3790298
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰

توجه ویژه مسئولان دانشگاه‌ها به رعایت اخلاق پژوهشی در امر پژوهش

گروه اجتماعی ــ رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رعایت اخلاق پژوهشی در امر پژوهش موضوعی است که به فراموشی سپرده شده و مسئولان دانشگاه‌ها باید متوجه این تهدید باشند.

توجه مسئولین دانشگاه  به رعایت اخلاق پژوهشی در امر پژوهشبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدرضا دارابی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد  روز گذشته، 25 بهمن‌ماه در دومین جشنواره علمی رضوی در محل مرکز همایش‌‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد(برج سپید) اظهار کرد: این جشنواره علمی رضوی در زمان استاندار وقت خراسان رضوی تشکیل و هدف آن ارتقا سطح علمی و پژوهشی دانشگاه های استان و کشور است.
وی افزود: با مشاهده دانشگاه‌ها در قبل و بعد از انقلاب، شاهد پیشرفت شگرد آن در حوزه علوم ریاضی، تجربی و انسانی خواهیم بود. اگر همت دانشگاهیان و مسئولان نبود، علم ما به این درجه از پیشرفت نمی‌رسید و اگر زمانی در کشور علم مسموع داشتیم اینک علمی مطبوع نیز داریم.
دارابی خاطرنشان کرد: ما امروز تولید‌کننده علم هستیم. در قبل از انقلاب در حوزه سلامت شدیداً نیاز به خارج داشتیم و در اکثر شهرها پزشک ایرانی وجود نداشت بلکه پزشک‌هایی از بنگلادش، هند و پاکستانی که با زبان، فرهنگ و بیماری‌های اندیمک ما ناآشنا بودند، به مردم خدمت می‌کردند اما امروز در شهرستان‌ها نیز پزشکان متخصص وجود دارند.
وی اضافه کرد: همچنین در زمینه پژوهش نیز تولیدکننده علم هستیم و دانشگاه‌ها جایگاه خوبی در سطح بین‌المللی و داخلی  به دست آورده‌اند. در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هفت نفر از اعضا هیئت امنایی آن جزو برترین داشنمدان کشور هستند و این افتخارات با همت، تلاش، وفاق و علاقه به کشور به‌دست آمده است.
رئیس علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در بسیاری از شهرها بر اساس سند آمایش سرزمین، دانشگاه‌هایی ایجاد شده که جایگاه خوبی در تربیت نیرو انسانی، پژوهش و علم‌آفرینی بدست آورده است. گاهی ما از فرصت‌ها برای ارتقا استفاده می‌کنیم اما گاهی این فرصت ها به تهدید تبدیل می شود و دانشگاه ها باید متوجه این نکته باشند.
دارابی با اشاره به اینکه امروز  زمان آن رسیده است که پذیرش در برخی از دانشگاه‌ها و رشته‌ها کم می‌شود و دیگر نیاید فقط به دنیال کمیت باشیم بلکه کیفیت دارای ارزش بیشتری است، گفت: ما باید مشی دانشگاه را تعقیب کنیم و این به معنای اخلاق حرفه‌ای در تمام زمینه‌ها است. رعایت اخلاق پژوهشی در امر پژوهش موضوعی است که به فراموشی سپرده شده و مسئولان دانشگاه باید متوجه این تهدید باشند.
وی ادامه داد: ما به دنبال بیکار مدرک دار نیستیم بلکه به دنبال مدرک داری هستیم که زمینه کار در جامعه برای او فراهم باشد تا بتواند از زحماتی که سالیان سال کشیده، بهره برداری کند. امیدواریم که جامعه دانشگاهی و ستاد جامع دانشگاه های استان خرسان به این مهم دست یابد و با استفاده از تمام اهرم ها سهم واقعی خود را در تولید علم و رفع نیاز های مردم ادا کند.
انتهای پیام
captcha