جوانان خلاق و جهادگر در مسیر هم‌افزایی و انتقال تجربیات/ وقتی مشتاق هستی و مهجور!
کد خبر: 3790303
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷
گزارش ایکنا از یک اختتامیه؛

جوانان خلاق و جهادگر در مسیر هم‌افزایی و انتقال تجربیات/ وقتی مشتاق هستی و مهجور!

گروه فعالیت‌های جهادی ــ دومین جشنواره ملی جهادگران در حالی با تجلیل از جوانان خلاق و جهادگر استان‌های مختلف کشور به کار خود پایان داد که فصلی جدید از هم‌افزایی و فرصت انتقال تجربیات را برای فعالان گروه‌های جهادی فراهم آورد.

جوانان خلاق و جهادگر در مسیر هم‌افزایی و انتقال تجربیات/ وقتی مشتاق هستی و مهجور!به گزارش ایکنا؛ مجتمع فرهنگی 13 آبان، جمعه 26 بهمن‌ماه میزبان خیل کثیر جهادگران بسیجی از سراسر کشور بود که خود را برای شرکت در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی جهادگران به تهران رسانده بودند. جشنواره‌ای که به همت سازمان بسیج سازندگی و با همکاری سازمان بسیج دانشجویی، بیش از سه هزار طرح فرهنگی، عمرانی و اجتماعی گروه‌های جهادی را مورد ارزیابی قرار داده و حالا از برگزیدگان آن برای تقدیر دعوت به عمل آورده است.

تلاقی اشتیاق و مهجوریت

کار داوطلبانه و بی‌چشم‌داشت از دیرباز با سکوت، خاموشی و نوع خاصی از تواضع همراه بوده است به گونه‌ای که تجربیات امور خیر، حداقل در ایران نشان می‌دهد انجام‌دهندگان کار خیر تا جای ممکن سعی کرده‌اند از رسانه‌ای شدن پرهیز کنند و با استعانت از مفاهیمی همچون «کان را خبری شد خبری بازنیامد»، به جای حرف، به عمل بپردازند. اما امروز، دوربین‌های پرتعدادِ مستقر در حیات مجتمع فرهنگی 13 آبان آمده بودند تا با فعالان گروه‌های جهادی و داوطلبانه کشور که همگی جوان و عمدتاً نخبه بودند، مصاحبه کنند و پرده از مهجوریت آن‌ها بیندازند. مدتی است که دلسوزان عرصه نیکوکاری اذعان دارند که باید تمام فعالیت‌های داوطلبانه، نیکوکاری و جهادی در کشورمان به شکلی ممتاز، رسانه‌ای شود و نسل جوان بیش از پیش برای ورود به میدان کار خیر و خدمت‌رسانی اجتماعی ترغیب شود.

ساعت 8 صبح جمعه پشت دیوارهای بسیار بلند مجتمع و در شرایطی که به علت ملاحظات امنیتی، احساس می‌کنی چهار چشم دائما به صورتت نگاه می‌کنند، جوانان جهادگر با یک سادگی مثال‌زدنی و لهجه‌ای شیرین که نشانگر نمایندگی آن‌ها از استان‌های مختلف کشور است، در گوشه‌ای به آرامی و البته گرم مشغول صحبت هستند. بعضی‌ها حین صحبت دست یکدیگر را می‌فشرند، چشمانشان برقی می‌زند و گونه‌هایشان گل انداخته است. گویی برادران دینی که هدف واحد دارند و بخش مهمی از جوانی خود را صرف تحقق یک آرمان مشترک کرده‌اند، همدیگر را پیدا کرده‌اند، از هم شماره تماس می‌گیرند و از شرح درد اشتیاق می‌گویند. بعضی از آن‌ها با نگاه و بیانی سرشار از عطوفت و محبت به هم می‌گویند «تا آخر این مسیر با هم هستیم»، «خدا را شکر که شناختمت» و «تازه اول راه است».

شبکه‌سازی و تخصص‌محوری؛ ضرورت گروه‌های جهادی

ساعت 9 صبح، بدون هیچ تأخیر برنامه به طور رسمی با تلاوت قرآن کریم و در حضور شخصیت‌هایی همچون سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس بسیج مستضعفین و محمدجواد نیک‌روش، رئیس سازمان بسیج دانشجویی آغاز می‌شود. سردار جعفری در ابتدای این برنامه و در حالی که سالن آمفی تئاتر مملو از جمعیت است، به ایراد سخنرانی می‌پردازد. یادگار روزهای دفاع مقدس با صدق وصفای همیشگی خود از ضرورت سپردن مدیریت کشور به جوانان مومن و انقلابی می‌گوید. او با لحنی که گرفتگی‌اش از بغض خاطرات جنگ حکایت داشت، از روزهای سخت دفاع مقدس گفت و اینکه چگونه جوانان به شکل داوطلبانه، جان و جوانی خود را برای ایران و اسلام فدا کردند.

بیت‌الغزل سخنان عالی‌ترین مقام سپاه پاسداران این بود که 11 هزار گروه جهادی در کشور اگر چه فعالیت‌های مؤثری انجام می‌دهد اما کم است و باید حداقل 40 تا 50 هزار از این گروه‌ها در کشورمان وجود داشته باشد. او اذعان کرد که گروه‌های جهادی به شبکه‌سازی و تخصص‌محورشدن نیاز دارند. جعفری این را هم گفت: « اولین ویژگی هر کار جهادی طبق سخنان مقام معظم رهبری این است که با نیت خالص همراه باشد، ویژگی دوم این است که با تحمل سختی‌ها همراه شود و ویژگی سوم این است که مخالف پیدا کند؛ حرکتی جهادی است که دشمن پیدا کند، اگر در کار جهادی خود دیدید کسی مخالف شما نیست به کار خود شک کنید.»

تقدیر از برترین ایده‌ها و طرح‌های دومین جشنواره ملی جهادگران

ساعت 10 صبح، هنگامی که حدود دو سوم سالن آمفی تئاتر را پسران و یک سوم را دختران جوان جهادگر پر کرده بودند، برنامه تقدیر از صاحبان برترین ایده‌ها و طرح‌های جهادی آغاز شد؛ تقدیری که یک ساعت و نیم به طول کشید و طی آن، ده‌ها نفر از جوانان خلاق معرفی و تجلیل شدند. در ابتدای تقدیرها، از آستان قدس رضوی، بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز به دلیل حمایت از گروه‌های جهادی و خدمت‌رسانی در منطق محروم، تجلیل به عمل آمد.

فاطمه وقار، دانش‌آموخته رشته معماری اسلامی و رتبه اول طرح عمرانی در گروه‌های جهادی در حاشیه این رویداد به خبرنگار ایکنا گفت: من به دنبال این بودم تا سازه ای را به جای کانکس برای زلزله‌زدگان کرمانشاه طراحی کنم، در خلال این ایده توانستم سازه‌ای را طراحی کنم که می‌تواند جایگزین کانکس شود و مشکلات روانی و زیست محیطی آن را نداشته باشد. طرح اولیه من نشأت‌گرفته از شکل سیاه‌چادرهای محلی کرمانشاه بود و بر مبنای آن طرح، خانه ای با عمر نِی هفت ساله طراحی کردم. البته طرح این سازه را هم اخیراً با کمک همکاران ارتقا دادیم و به سازه ای نیمه دائم با عمر 25 سال تبدیل شده است. این سازه، پوسته و فوندانسیون یکپارچه دارد. در سالگرد آغاز ولایت حضرت ولی عصر(عج)، از بین اسامی ایشان، نام «بَوّار» به معنای نابودکننده را انتخاب کردم و نام سازه خویش را «بووار» نامیدم که توضیح مبسوط آن فرصتی دیگر می‌طلبد. در حال حاضر مشکل گروه‌های جهادی در کشور را ضعف کار رسانه‌ای می‌دانم.

جوانان خلاق و جهادگر در مسیر هم‌افزایی و انتقال تجربیات/ وقتی مشتاق هستی و مهجور!

حجت‌الاسلام جلیلی، عضو گروه جهادی دانشگاه علم و صنعت و برگزیده فرهنگی این رویداد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: گروه جهادی علم و صنعت هرساله حدود150 دانشجوی جهادگر را به مناطق محروم اعزام می‌کند، در 10 سال اخیر دنبال این بوده ایم که سیر کار فرهنگی برای کودکان و نوجوانان در روستاها را ارتقا ببخشیم، تجربیاتی را که در این راستا کسب کردیم در قالب یک طرح فرهنگی به جشنواره ارائه کردیم و به توفیق الهی، برگزیده شدیم.

جوانان خلاق و جهادگر در مسیر هم‌افزایی و انتقال تجربیات/ وقتی مشتاق هستی و مهجور!

این روحانی جهادگر یادآور شد: یکی از فعالان مشهور انقلابی به ما گفتند شما جوانان انقلابی کارهای خوبی در کشور انجام می‌دهید اما زبان تبلیغ و رسانه ندارید. من همیشه حسرت می‌خورم که بتوانم تجربیات فرهنگی خود را به گروه‌های جهادی دیگر منتقل کنم اما تاکنون چنین بستری نبوده است، امید داریم که جشنواره ملی جهادگران و تشکیل مجمع بتواند این ساماندهی را به وجود بیاورد، شاید بعضی از ساماندهی واهمه داشته باشند و بگویند کارهای جهادی را دستوری نکنید، اما مگر در دفاع مقدس که همه نیروها مردمی بودند، ساماندهی وجود نداشت؟ حتی کارهای مردمی هم برای موفقیت به ساماندهی نیاز دارند.

انتقاد جهادگران از ضعف کار رسانه‌ای و عدم شبکه‌سازی

در ادامه این همایش، با چندین و چند جوان دیگر گفت‌وگو کردیم. به اتفاق از ضعف کار رسانه‌ای در زمینه معرفی گروه‌های جهادی و عدم هم‌افزایی گروه‌ها در این حوزه گله داشتند. یکی از نکات قابل توجه در حاشیه همایش این بود که از وجود مرکزی به نام «مرکز مطالعات اردوهای جهادی» ذیل سازمان بسیج سازندگی مطلع شدیم. مسئولان جوان این مرکز از هر فرصتی برای گفت‌وگو و معرفی خود به جوانان جهادگر استفاده می‌کردند تا قدمی در راستای انباشت و انتقال تجربیات بردارند.

شاید متفاوت‌ترین اظهارنظر در میان جوانان جهادگر، متعلق به سه جوانی بود که با عصبانیت از محل برگزاری همایش خارج شدند و به یکدیگر می‌گفتند: «این عدالت نبود!»، به آن‌ها نزدیک شدیم و تقاضا کردیم درباره بی‌عدالتی صحبت کنند، آن‌ها بدون اینکه حاضر شوند خود و استان محل زندگی‌شان را معرفی کنند، گفتند: بیش از 300 طرح جهادی از استان ما به همایش ارسال شده است اما حتی یک مورد از آن‌ها نیز مورد تجلیل قرار نگرفت.

از این جوان منتقد درباره برگزاری مجمع ملی جهادگران کشور که انتخابات شورای مرکزی آن روزهای 24 و 25 بهمن در قرارگاه سیدالشهدا(ع) شهر آبعلی برگزار شد، پرسیدیم. سرش را با احیاط و به حالتی که کسی نشنود، جلو آورد و گفت: به شیوه برگزاری انتخابات مجمع در سطوح استانی اعتراض داریم، زیرا در یک استان، کسی که مورد اقبال نبوده به مجمع کشور راه یافت و در انتخابات شورای مرکزی هم رأی بالایی آورد. این یعنی بعضی از ما بهتران، مورد حمایت مسئولان هستند.

گروه‌های جهادی متکی به برنامه سالیانه می‌شوند

محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در حاشیه این همایش، هنگامی که به درد و دل‌های جوانان جهادگر گوش می‌کرد و با درخواست آنان در قاب تصاویر سلفی‌شان حاضر می‌شد، با خبرنگار ایکنا به گفت‌وگو پرداخت.

جوانان خلاق و جهادگر در مسیر هم‌افزایی و انتقال تجربیات/ وقتی مشتاق هستی و مهجور!

وی با اشاره به برگزاری مجمع ملی جهادگران کشور در روز پنج‌شنبه، 25 بهمن گفت: مجمع ملی جهادگران، بزرگترین شبکه غیررسمی کشور در زمینه گروه‌های جهادی است. بیش از 250 هزار جهادگر زحمتکش در کشور وجود دارد که بی‌هیچ چشم‌داشتی به مناطق محروم می‌روند و خدمت‌رسانی می‌کنند. این مجمع تشکیل شد تا کارکردهای گروه‌های جهادی در مناطق محروم هدفمندتر شود و بتوان ضمن ترسیم جغرافیای هدف هر گروه، یک سند و برنامه سالیانه برای گروه‌های جهادی کشور ترسیم کرد. همچنین هم‌افزایی نهادهای حامی و تبادل تجربیات میان گروه‌های جهادی از دیگر دستاوردهای این مجمع است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی تصریح کرد: این هم‌افزایی‌ها به منظور این است که ارتباط با مردم در یک جغرافیای خاص طی یک بازه زمانی سه تا پنج ساله استمرار یابد. همچنین توسعه گروه‌های جهادی در راستای خدمت به هم باشد و از عزیمت‌ها و اردوکشی‌های دون برنامه به نقاط مختلف کشور جلوگیری شود. بخشی از اردوهای جهادی به مناطق محروم بروند و بخشی دیگر در محله‌های زندگی خودشان به مردم خدمت کنند.

زهرایی همچنین با بیان اینکه لازم است زحمات گروه‌های جهادی در سراسر کشور رسانه‌ای شود، گفت: دومین جشنواره ملی جهادگران بیش از سه هزار و 500 عنوان اثر را مورد ارزیابی قرار داد و تلاش کرد تا با تشکیل اجتماع پرشکوهی از جوانان جهادگر به شناساندن آن‌ها به جامعه مبادرت ورزد. هر کس در کشور کار جهادی انجام دهد، بسیجی است، چه کارت بسیج داشته باشد و چه نداشته باشد. سازمان بسیج سازندگی، تنها وظیفه سازماندهی، اعزام و عرصه‌یابی گروه‌های جهادی را دارد.

جهاد ادامه دارد

ساعت حدود 11:30 است که مراسم تقریباً تمام می‌شود، در چهره جوانانی که ماه‌ها مشغول برنامه‌ریزی و کار جهادی بوده‌اند و برای این رویداد برنامه‌ریزی کرده اند، اثری از خستگی و احساس نیاز به فراغت دیده نمی‌شود! بلکه دائماً در راهروهای محل برگزاری همایش، سراغ مسئولان جشنواره، داوران و گروه‌های جهادی دیگر را می‌گیرند و با انگیزه‌ای بالا از برنامه‌های آتی خود سخن می‌گویند. گویی آنان آیه «فاذا فرغت فانصب»(انشراح، 8) را منش زندگی خود قرار داده‌اند و پس از هر فراغتی، بلافاصله کار و برنامه‌ای برای خود تعریف می‌کنند.

در حالی که حاضران به صرف نهار و بعد، اقامه نماز ظهر دعوت شدند، تعدادی از جوانان جهادگر، مجتمع 13 آبان را به قصد شرکت در نماز جمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری ترک کردند و خبرنگاران نیز برای رساندن خبر این رویداد در خیابان‌های خلوت تهران، عازم محل کارشان شدند. چه خوب بود اگر اجتماع پرشور جوانان جهادگر امروز در مصلای تهران برگزار می‌شد و صفوف نماز جمعه از شکوه حضور آنان صلابتی دوچندان می‌یافت.

گزارش از مجتبی اصغری

انتهای پیام

captcha