هشت گام برای داشتن یک زندگی مهدوی/ منتظر بیش از خود، دیگران را می‌بیند
کد خبر: 3790311
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸

هشت گام برای داشتن یک زندگی مهدوی/ منتظر بیش از خود، دیگران را می‌بیند

گروه معارف ــ معاون پژوهش بنیاد مهدویت کشور به تبیین زندگی مهدوی بر اساس فرازهایی از دعای عهد پرداخت و گفت: یک گام در زندگی مهدوی، دگربینی است؛ این را امام صادق(ع) در دعای عهد به ما یاد می‌دهند که از طرف مؤمنان شرق و غرب جهان به امام عصر سلام می‌کنیم، بنابراین منتظر بیش از اینکه خود را ببیند، دیگران را می‌بیند.

هشت گام برای داشتن یک زندگی مهدوی/منتظر بیش از خود، دیگران را می بیند

به گزارش ایکنا از خوزستان، چهارمین جلسه از جلسات دوره آموزش معارف مهدویت امروز جمعه، 26 بهمن‌ماه در تالار شهر اهواز با موضوع «تبیین زندگی مهدوی براساس دعای عهد» برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدصادق کفیل، معاون پژوهش بنیاد مهدویت کشور در این جلسه گفت: ما به دوره مهدویت آمده‌ایم تا انتقال‌دهنده و توسعه‌دهنده معارف مهدویت باشیم و بهترین طریق انتقال معارف مهدوی، استفاده از متن ادعیه است و یکی از مشهورترین دعاها در مورد امام عصر (عج)، دعای عهد است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین سؤال ما امروز چگونگی زندگی یا تربیت مهدوی است، اظهار کرد: 8 گام برای زندگی مهدوی وجود دارد. گام اول شناخت خدا است؛ ما دو گونه شناخت داریم؛ اجمالی و تفصیلی. اجمالا اول باید خدا را شناخت. اگر توحید حل نشود، نبوت و امامت نیز حل نمی‌شود. اما اگر می‌خواهیم خدا را بشناسیم باید اهل بیت(ع) را بشناسیم؛ ما در زیارت آل یس می‌خوانیم؛ السلام علیک یا باب الله. این زیارت، یک دوره امام‌شناسی مختصر است. به هر مقدار انسان، امام را بشناسد خدا را بهتر شناخته است. اشکالی که به ما وارد می‌کنند این است که سراغ توحید بروید. اما جامعه ما به طور اجمالی با توحید آشنا شده است ما می‌خواهیم باب معرفت از طریق امام به روی جامعه گشوده شود.

کفیل ادامه داد: بهترین مدل بیان خداشناسی، بیان نعمت ها است. اگر جامعه‌ای از خدا فاصله دارد دلیلش این است که نعمت های الهی از یادش رفته است. 16 صفت خدا در اول دعای عهد آمده است؛ از جمله: اللهم رب النور العظيم و رب الکرسی الرفیع و رب البحر المسجور و… . توحید با یادآوری نعمت ها حل می شود. گاهی برخی از ما با بروز مشکلات در زندگی خود با خدا فاصله می گیریم چون رب النور العظيم برای ما حل نشده است. 

این محقق مهدویت گفت: صبح ها وقتی از خواب بلند می شویم بگوییم یا «محیی الموتی»، «یا حیا قبل کل حی و یا حیا بعد کل حی» این پیوند را با خدایمان برقرار کنیم. اگر این کار را کردیم پیش دیگران دنبال شخصیت خود نمی گردیم. اگر نعمت های خدا را یادآوری کردیم آن گاه هر چیزی را از خدا می خواهیم. 

به گفته معاون پژوهش بنیاد مهدویت، گام دوم در تربیت مهدوی امام شناسی است. در دعای عهد 5 وصف از اوصاف امام عصر آمده است. اولین وصف کلمه «مولانا» است. کلمه مولی از ریشه ولی 27 معنی دارد که همه آنها به یک معنا بر می گردد و آن قرب است. به گفته علامه طباطبایی ولایت اوج نزدیکی و پیوند است به گونه ای که حایلی در بین نباشد. وقتی می گوییم امام عصر(ع) ولی من است یعنی نزدیکترین فرد به من است. آیه قرآن که می فرماید: «المؤمنون بعضهم اولیاء بعض» به این معناست که مؤمنان به هم قرب دارند. 

وی ادامه داد: وصف دوم امام است. امام به معنی پیشوا است، کسی که امام دارد بی برنامه و رها نیست. آدمی که امام دارد بی برنامه نیست، آزاد نیست هر کاری بکند. گام سوم در زندگی مهدوی، دگر بینی است. در دعای عهد می خوانیم: «عن جمیع المومنين و المومنات فی مشارق الارض و مغاربها.» این نگاه بلندی است که امام صادق علیه السلام به ما یاد می دهند. این یک افق جهانی است که از طرف مومنان شرق و غرب جهان به امام عصر سلام می کنیم.

کفیل با بیان اینکه منتظر بیش از اینکه خود را ببیند، دیگران را می بیند، اظهار کرد: انسانی که دگربین نیست، منتظر نیست؛ اینها را می شود در جامعه حل کرد؛ باسواد و بی سواد ندارد. برخی 40 سال است دعای ندبه شان قطع نشده است اما فقط درگیر خود هستند، اینها آدم های خوبی هستند اما زندگیشان مهدوی نیست. ظهور یک کلمه است؛ تبدیل خودگرایی به خداگرایی. اگر تمدن امروز براساس اومانیسم و خودمحوری تعریف می شود؛ ظهور حضرت مهدی علیه السلام یعنی حذف من. 

معاون پژوهش بنیاد مهدویت ادامه داد: گام چهارم عهد با حضرت است. عهد چهار ویژگی دارد:  تجدید، دوام، تبدیل به بیعت و رويگردان نشدن. دوره غیبت دوره هلاکت است؛ امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:  اللَّهِ لَيَغِيبَنَّ غَيْبَةً لَا يَنْجُو فِيهَا مِنَ التَّهْلُكَةِ إِلَّا مَنْ يُثْبِتُهُ اللَّهُ عَلَى الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ(به خدا سوگند او غایب می ­شود غایب شدنی که در آن دوران، از هلاکت رهایی نمی­یابد جز کسی که خداوند او را در اعتقاد به امامت او ثابت و استوار بدارد.)

این محقق مهدویت افزود: سخت ترین دوره برای دینداری دوره غیبت است. اهل بیت علیهم السلام بیش از این که نگران شاگردان و زمان خود باشند نگران ما بودند. در روایت داریم که امام صادق علیه السلام برای ما گریه می کردند. هر چه به دوره ظهور نزدیکتر می شویم، دینداری سخت تر می شود، باید در دوره غیبت برای دینمان بترسیم و مواظب باشیم. دعای عهد این هشدار را به ما می دهد: «و ما عشت من ایامی عدا و عقدا» یعنی تمام زندگیم با امام پیوند داشته باشم؛ نه فقط در اوقات نماز. غدیری ها هم بیعت کردند اما رويگردان شدند.

وی گام پنجم زندگی مهدوی را یاری کردن امام عنوان کرد و در توضیح آن گفت: الگو و جلوه عملی یاری امام، حضرت زهرا سلام الله علیها است که در این راه شهید شدند. هیچ چیز به اندازه فهم حضرت فاطمه(س) ظهور را نزدیک نمی کند. گام ششم در زندگی مهدوی، تبدیل جامعه دیندار به دین یار است. ما الان متدین کم نداریم، دیندار واقعی دین یار هم هست. همه مهدویت به یاری امام عصر است. اثرگذاران تاریخ همیشه دین یاران بوده اند. غیبت، تمرین دین یاری برای دوران ظهور است. راهکارهای دین یاری، دین دار شدن، مطابق اکثریت عمل نکردن (توجه دین یار به دین است، او به اکثریت نگاه نمی کند) و حذف خود است. ذهنی که درگیر اتفاقات دنیاست نمی تواند به ظهور فکر کند و خلاصه انتظار دین یاری است.

کفیل اظهار کرد: گام هفتم، دعا برای ظهور است. دعا با فضیلت ترین عمل است و قضای قطعی را تغییر می دهد. باید دعا را از حاشیه تبدیل به متن کنیم. همان طور که برای نماز واجب وقت می گذاریم، زمان مشخصی برای دعا تعیین کنیم. گام هشتم، شناخت حکومت است. اگر می خواهیم جامعه مهدوی تشکیل دهیم باید حکومت را بشناسیم. ما نعمت امام را نمی فهمیم. آنقدر باید از حکومت امام گفت که مردم عطش ظهور پیدا کنند. ما از امام تصویر خشونت آمیزی درست کرده ایم، در حالیکه امام رحمت واسعه است. امام در گام اول جنگ نمی کنند دشمن جنگ را آغاز می کند. مهدی علیه السلام رحمت واسعه است. امان اهل زمین است. فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله است و سیره او سیره پیامبر است، پیامبری که به دشمنانش نیز امان می دهد. 

انتهای پیام

captcha