خودکفایی در عرصه تولید پوشاک به غیر از چادر/ وزارت صنعت ورود کند
کد خبر: 3790335
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
قبادی اعلام کرد:

خودکفایی در عرصه تولید پوشاک به غیر از چادر/ وزارت صنعت ورود کند

گروه جامعه ــ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس از نزدیک بودن خودکفایی در تولید شال، روسری و سایر اقلام پوشاک خبر داد اما گفت: در عرصه تولید پارچه چادری وابستگی 90 درصدی داریم و وزارت صنعت باید در این عرصه ورود کند.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در حاشیه آغاز به کار هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر قبل از آغاز گفت‌وگو با خبرنگاران ابتدا از کاملاً ایرانی بودن لباسی که بر تن و کفشی که به پا داشت سخن گفت و با افتخار برند ایرانی آن را به خبرنگاران نشان‌داد.

وی در ادامه در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به استفاده گسترده بانوان ایرانی از روسری و شال اعلام کرد: در حال حاضر با تقویت تعدادی از برندهای ایرانی و فعالان تجاری حوزه پوشش سر و به خصوص به کارگیری طراحان ایرانی در کنار تولیدکنندگان در حال نزدیک شدن به خودکفایی در حوزه شال و روسری هستیم و نمونه‌هایی از این محصولات در بخش مسابقه و بخش ویژه نمایشگاه فجر به نمایش درآمده‌است.

در حوزه مد و لباس به طور کلی نزدیک به استقلال و قطع وابستگی هستیم

قبادی در پاسخ به این سؤال که آیا در سایر حوزه‌های مرتبط با پوشاک نیز توانسته‌ایم وابستگی خود را به واردات کاهش دهیم؟ گفت: در حوزه مد و لباس به طور کلی نزدیک به استقلال و قطع وابستگی هستیم. در حال حاضر حجم قابل توجه و بیشتر از 80 درصد از نیاز جامعه را طراحان و تولید کنندگان ایرانی تأمین می‌کنند.

وی با خاطرنشان کردن مشکلات زیادی که در راه استقلال در حوزه مد و لباس وجود‌ دارد، گفت: تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد که این مشکلات از پیش رو برداشته‌ شود؛ برگزاری این نمایشگاه و حضور چشمگیر طراحان در آن نیز این نوید را می‌دهد که آینده درخشانی در خلق آثار و ایده خواهیم‌ داشت.

ابتدای راه مدسازی 

قبادی حوزه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی را محصول انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: با اطمینان عنوان می‌کنم که پیش از انقلاب به هیچ عنوان طراحی و مد ایرانی نداشتیم و تنها چیزی که وجود داشت حوزه لباس اقوام بود که آن هم به بنا به اهداف فرهنگی وابسته و ایجاد تعلق خاطر به فرهنگ غرب در حال پس زدن و عقب رفتن بود. حتی در جشن‌های 2500 ساله نیز طراحان غیر ایرانی، لباس ایرانی را ارائه و به آن فخر فروختند در حالی که بعد از آن به هیچ عنوان طراحی ایرانی در کشور شکل نگرفت. ابتدای انقلاب هم به واسطه وجود اولویت در سایر حوزه‌ها مسئله مد و لباس مورد توجه قرار نگرفت تااینکه در دهه 80 این مسئله مطرح و از آن شاهد تلاش و حضور مردم در این حوزه هستیم و اکنون در آستانه 40 سالگی انقلاب شاهد شکوفایی استعدادها و نمایش هنر طراحان ایرانی در این نمایشگاه هستیم البته تأکید می‌کنم در ابتدای راه هستیم و مدسازی و ارائه طرح‌ها زمان بر است.

وابستگی جدی در حوزه پارچه چادری!

وی در پاسخ به این سؤال که تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب به قیمت بالای مواد اولیه و وارد نشدن پارچه چادری با ارز دولتی انتقاد دارند برای این مشکل چه باید کرد؟ گفت: متأسفانه در حوزه پارچه چادری وابستگی جدی به واردات داریم و بالغ بر 90 درصد نیاز جامعه به صورت واردات انجام شده و ضعف در تولید داریم. وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص بر اساس قانون وظیفه تصریح شده دارد و باید تلاش کند پارچه مورد نیاز حوزه چادر در کشور تأمین شود.

سالانه 100 میلیون متر مربع مصرف چادر داریم

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ادامه داد: البته چند سالی است یک کارخانه تولید پارچه چادر مشکی در کشور راه افتاده اما کافی نیست چرا که ما در سال 100 میلیون متر مربع مصرف چادر داریم و امیدوارم با تأکید بر نیازها و وجود قوانین کافی و ضرورت استقلال و قطع وابستگی در این حوزه به عنوان اصلی‌ترین کشور مصرف کننده چادر مشکلی در دنیا این نیاز را در داخل کشور تأمین کنیم.

وی با اشاره به افزایش حضور مردم در نمایشگاه مد و لباس فجر، آن را بهترین مهر تأیید بر اقدامات کارگروه دانست و گفت: بالاترین حضور طراحان را امسال داریم و میزان آثاری که به جشنواره ارسال شده در نوع خود مثال زدنی است؛ با وجود افزایش قیمت در مواد اولیه شاهد افزایش تعداد شرکت کنندگان و آثار هستیم ضمن اینکه دامنه مدسازی ایرانی از حوزه لباس به سایر حوزه‌ها به ویژه زیورآلات، کیف، کفش و پارچه توسعه پیدا کرده است و این اتفاق مهمی است که مد را صرفاً در لباس نبینیم.

قبادی در پاسخ به این سؤال که گام بعدی چیست؟ گفت: مهم‌ترین برنامه کارگروه ساماندهی مد و لباس در سال 98 حرکت به سمت حرفه‌ای شدن است و حرفه‌ای شدن ابزارهای متعددی لازم دارد و ما با برنامه‌ریزی به دنبال به دست آوردن و تحقق ابزار هستیم تا با شاخص‌های که داریم به رفتار حرفه‌ای نزدیک شویم البته خود همین موضوع چند سالی وقت و تلاش نیاز دارد.

وی در پایان یکی از برنامه‌های شاخص این دوره از جشنواره را فراهم آوردن امکان نقد آثار برای طراحان و اصحاب رسانه عنوان کرد و گفت: ما پیش از این به عنوان برگزار‌کننده مورد نقد قرار می‌گرفتیم اما اکنون صاحبان آثار می‌توانند حضور داشته باشند و رسانه‌ها کارهای آنها را نقد و سؤال‌های خود را در قالب حرفه‌ای مطرح کنند تا ما به این سمت برویم که نیاز جامعه به عملکردهایمان نزدیک‌شود.

یادآوری می شود، هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، با شعار «خوشا مکران و نقش بی مثالش» ٢٦ بهمن ماه تا دوم اسفندماه سال جاری، از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفت وگو برپاست.

انتهای پیام 

captcha