۲۰۰ قرآن‌آموز؛ میهمان تنها مدرسه پسرانه مکتب‌القرآن شهرکرد
کد خبر: 3790513
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

۲۰۰ قرآن‌آموز؛ میهمان تنها مدرسه پسرانه مکتب‌القرآن شهرکرد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر مدرسه پسرانه مکتب‌القرآن شهرکرد، گفت: این مدرسه در دو مکان مجزا مشغول آموزش قرآن به بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز در مقطع پیش‌دبستانی و دبستان است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، مدرسه پسرانه غیرانتفاعی مکتب‌القرآن در خیابان حافظ شمالی  شهرکرد تنها مدرسه و مهد قرآنی غیر دولتی در مقطع پیش‌دبستانی و دبستان شهرکرد است که از سال 1389 با دریافت مجوز از اداره آموزش‌وپرورش فعالیت‌اش را آغاز کرده است.

فضای مدرسه با یک حیاط کوچک و صدای جیغ و خنده پسر بچه‌ها روح آدمی را فارغ از این جهان می‌کرد و به دوران کودکی‌اش پرواز می‌داد. بعد از حیاط با گذر از پله‌های فلزی که سمت چپ حیاط قرار داشت و به داخل ساختمان رفتم. اولین اتاق، اتاق دبیران بود و جمعی از دبیران به همراه مدیر مشغول صحبت و ارائه نظر بودند.

اتاق‌های بعدی هر کدام حکم یک کلاس را داشت یک کلاس اول، از مقطع دوم و سوم دو کلاس و بعد از مقاطع چهارم، پنجم و ششم هر کدام یک کلاس در سالن دیده می‌شد که سر درب همه کلاس‌ها، دیوار سالن و فضای داخلی کلاس‌ها همگی با کاغذ و مقواهای رنگی که هر کدام حامل حدیث یا سخنی از ائمه و بزرگان و یا آموزش شیوه‌ وضو و نماز خواندن بود تزئیین شده و یک فضای قرآنی شاد و آرامی را برای نونهالان قرآن آموز ایجاد کرده بود. پس از نگاه کلی به محیط مدرسه و کلاس‌ها برای مطلع شدن از جزئیات و نحوه آموزش قرآن در این مرکز با مدیر این مدرسه گفت‌وگویی انجام دادم که در ادامه می‌خوانیم.

پرورش 200 قرآن آموز در مکتب‌القرآن شهرکرد

ایکنا؛ تعداد دانش‌آموزان و مربیان این مرکز قرآنی به چند نفر می‌رسد؟

غلام‌حسین رمضانی گهرویی مدیر مدرسه پسرانه مکتب‌القرآن شهرکرد در رابطه با تعداد دانش‌آموزان و مربیان این مرکز در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: این مدرسه در دو مکان مجزا مشغول آموزش قرآن به  بیش از 200 دانش‌آموز در مقطع پیش‌دبستانی و دبستان است.

مرکز پیش‌دبستانی در خیابان ولی‌عصر شمالی با مدیریت خدیجه همتیان اداره می‌شود. این مدرسه 70 قرآن‌آموز دختر و پسر دارد. که سه مربی در بخش پیش‌دبستانی آن و یک مربی نیز در بخش آمادگی مشغول فعالیت هستند.

مدرسه مکتب‌القرآن نیز با مدیریت بنده و زحمات همکارانم اداره می‌شود. اعضای کادر این مرکز یک گروه 19 نفره است که مشغول آموزش به 136 دانش‌آموز هستند.

ایکنا؛ مکان مدرسه استیجارایی است یا از اموال آموزش و پروش است؟

مکان مدرسه زیر نظر و با قوانین آموزش و پرورش اداره می‌شود اما به‌صورت اجاره است و هر ماه مبلغ زیادی برای آن پرداخت می‌کنیم. برخی از این هزینه‌ها از شهریه دانش‌آموزان تآمین می‌شود.

ایکنا؛ از زمان تآسیس تاکنون شما مدیر این مدرسه بودید؟

خیر، بنده امسال به این مدرسه اعزام شدم و درواقع سال آخر خدمتم است و پایان سال بازنشسته خواهم شد.

ایکنا؛ نحوه انتخاب کادر این مرکز چگونه است؟

همه ساله از مدرسه درخواست مربی به اداره ارسال می‌شود. اداره آموزش و پرورش در صورت داشتن نیروهای مجرب درخواست را قبول می‌کند و افراد را به این محل اعزام می‌کند.

ایکنا؛ استقبال نسبت به سال گذشته بیشتر شده است؟

تقریباً در همان حد سال گذشته است. فقط چند نفر از دانش‌آموزانمان به علت مهاجرت و فارغ‌التحصیلی از مقطع ابتدایی به مدارس دیگر منتقل شدند. البته فضای فیزیکی این مرکز نیز کم است. در واقع هر مدرسه‌ یک ظرفیتی دارد و این ظرفیت را اداره نوسازی مدارس تعیین می‌کند. به‌گونه‌ایی که کارشناسی برای بازدید به مدارس سرکشی می‌کند و با توجه به تعداد دانش‌آموزان این فضا را برای مدرسه ایجاد می‌کند.

خانواده‌ها نیز به محض ورود ابتدا فضا و بعد کادر آموزشی را می‌بینند و سپس فرزندشان را ثبت‌نام می‌کنند که متآسفانه به علت کمبود این ظرفیت و فضا تعداد دانش‌آموزانمان از 168 نفر به 136 نفر کاهش پیدا کرد.

ایکنا؛ فعالیت ویژه قرآنی این مرکز چیست؟

همه فعالیت‌هایمان زیر نظر آموزش‌وپرورش است. در کنار این برنامه معلم ویژه قرآنی نیز داریم. این مربی غیر از کتاب درسی، قرآن را در رشته‌های روخوانی، مفاهیم و حفظ نیز به‌طوره ویژه و تخصصی طی 15 ساعت در طول هفته به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد.

ایکنا؛ آموزش و پرورش نیز در نوشتن این برنامه قرآنی  نقش داشته است؟

خیر، برنامه قرآنی را به دلخواه خودمان به‌گونه‌ای که بچه‌ها بهتر بتوانند به آن عمل کنند نوشتیم. از اولیاء نیز در تنظیم این برنامه کمک گرفتیم و در نهایت نیز با مشورت کارشناس پشتیبانان تحصیلی تآیید و قابل اجرا شد.

این برنامه از روز پنجم آبان‌ماه آغاز شده است و تا 27 اسفندماه نیز ادامه دارد.

در ابتدای سال یک نسخه از برنامه قرآنی، یک لوح فشرده و یک جزء سی‌ام قرآن را به بچه‌ها هدیه می‌دهیم. یک نسخه از برنامه را نیز به مربی می‌دهیم و در طول سال طبق این برنامه پیش می‌رویم.

پرورش 200 قرآن آموز در مکتب‌القرآن شهرکرد

ایکنا؛ این کلاس‌‌های قرآنی چه خروجی داشته است؟

تربیت حافظان چند جزء و قاریان برجسته از بین این دانش‌آموزان بهترین خروجی کار ما بوده است. البته که کار قرآنی ما در مدرسه اجباری نیست و دانش‌آموزان تحت فشار برای حفظ و یا قرائت صحیح نیستند. هر کس با توجه به استعداد و ظرفیتش از این کلاس‌ها استفاده می‌کند.

دانش‌آموزان از کلاس اول حفظ را شروع می‌کنند. ابتدا حفظ جزء سی را آموزش می‌بینند بعد با توجه به علاقه و استعدادشان به جزءهای بالاتر می‌رسند. در حال حاظر یکی از دانش‌آموزان کلاس دوم ما حافظ چهار جزء است که بیشترین حفظ را در این سن داشته است.

تفاوت آموزشی امسال ما نسبت به سال گذشته در این است که امسال در بخش حفظ تآکیید بیشتری داشتیم تا حافظان بیشتری تربیت کنیم زیراکه با این روش پایه عربی بچه‌ها نیز قوی‌تر می‌شود و در سال‌های بعد در درس عربی نیز مشکلی نخواهند داشت.

پرورش 200 قرآن آموز در مکتب‌القرآن شهرکرد

ایکنا؛ آموزش‌های قرآنی در اخلاق دانش‌آموزان چه تآثیری گذاشته است؟

خوب مسلماً تآثیر بسیاری دارد. در رفتار، اخلاق و منش بچه‌ها اثر گذاشته است. زمانی که قرآن را می‌خوانند و با معنای آن آشنا می‌شوند قطعاً بهتر می‌توانند خشم و هیجانات خود را کنترل کنند.

حافظان قرآنمان از این اثرات بیشتر بهرمند شدند و افتاده‌تر هستند. خلق و خویی آرام‌تر دارند لذا کنترلشان نیز راحت‌تر است. خود دانش‌آموزان نیز بهتر می‌توانند خشم و استرسشان را کنترل کنند.

ایکنا؛ مدارس دیگر در برنامه‌هایشان از قاریان و حافظان مدرسه شما استفاده می‌کنند؟

بله، بیشتر مواقع در جشن‌ها و یا محافل انس با قرآن دانش‌آموزی، قاریان ما را دعوت می‌کنند که این موضوع سبب تشویق دانش‌آموزان می‌شود.

در ادامه این گزارش برای اطلاع از سطح رضایت اولیاء و دانش‌آموزان گفت‌وگویی کوتاه با چند تن از مادران و کودکان داشتیم که در ادامه می‌خوانیم.

یکی از مادران که فرزند پسرش در کلاس اول ابتدایی این مدرسه درس‌ می‌خواند گفت: فرزندم را از دوران مهدکودک در این مکتب‌القرآن ثبت‌نام کردم. زیراکه از قرآن خواندن پسرم لذت می‌برم.

وی اظهار کرد: آموزش قرآن بر روی اخلاق و رفتار فرزندم اثرات مثبت بسیاری گذاشته است. حتی گاهی اوقات در منزل و یا جمع فامیلی اگر کسی کار غیراخلاقی انجام دهد از میان سوره‌ها و احادیثی که حفظ کرده آیه‌ای متاسب را می‌خواند. مخصوصاً در مورد مصرف آب و اسراف سریع تذکر می‌دهد.

محمدرضا پسربچه کلاس سوم بود که بخش‌هایی از جزء سی را حفظ کرده و از این حافظ بودنش خوشحال بود. او اعتقاد داشت با قرآن خواندنش بیشتر به خدا نزدیک می‌شود و راحت‌تر می‌تواند آرزوهایش را برای خدا بگوید. سلامتی پدر و مادر و مربیانش یکی از آرزوهای او بود.

گزارش از زینب رحیمی

انتهای پیام

captcha