اتحادیه‌های قرآنی صنف مردمی است/ دستگاه‌های حاکمیتی فقط نظارت کنند
کد خبر: 3790602
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
امیدیان:

اتحادیه‌های قرآنی صنف مردمی است/ دستگاه‌های حاکمیتی فقط نظارت کنند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ سخنگوی کمیته پیگیری مطالبات مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها با تأکید بر اینکه اتحادیه‌های قرآنی صنف مردمی است که مرُ قانون را همراه دارد، گفت: اگر قرار است شورای توسعه فرهنگ قرآنی به مصوبات خود صحه نگذارد، چرا 31 استان را درگیر هجمه‌ای از فعالیت‌ها و هزینه‌های مادی کرد و وقت و زمانی را که باید در راستای نهضت قرآن‌آموزی پیش بگیرند، در مسیری پیش ببرد که به نتیجه نرسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، سخنگوی کمیته پیگیری مطالبات مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: دومین جلسه این کمیته چهارشنبه، اول اسفندماه، با حضور چهار عضو دیگر «امیرحجت مرادی» از اتحادیه‌ گیلان، «محمد الهی»، از اتحادیه خراسان جنوبی، «محمدعلی مشهدی» از اتحادیه کرمان و «عباس جانباز» از اتحادیه مازندران برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: این جلسه با موضوع ارائه راهکارها و رسیدن به نقطه نظر مشترک برای بهره‌مندی از ظرفیت جلسات سنتی قرآن، انجمن خانه‌های قرآن و عترت و انجمن قرآنیان(متشکل از پیشکسوتان و خادمان قرآن) با اتحادیه‌ها و مؤسسات قرآنی استان‌ها و هم‌افزایی بیشتر تشکیل می‌شود.
امیدیان با تأکید بر اینکه اتحادیه‌های مدغم در استان‌ها و به تبع آن در کشور به صورت قانونی و براساس مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و همچنین هیئت رسیدگی که زیرمجموعه شورای توسعه بود و با حضور هر دو اتحادیه، انجام گرفت، اظهار کرد: از روند واگذاری صدور مجوزها به دو دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و اینکه فرآیند ادغام اتحادیه‌ها را به عنوان برگ زرینی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ندانسته‌اند و موجب هم‌پوشانی فعالیت‌های قرآنی نشدند، نیز گلایه‌مندیم.
وی با تأکید بر اینکه مجموعه اتحادیه‌ها متشکل از فعالیت مردمی است، ادامه داد: مشکلات آنها باید از جایگاه مردمی حل شود. اتحادیه‌های مدغم با مصوبه دستگاه‌های حاکمیتی و دو اتحادیه شکل گرفت و مرّ قانون را نیز دارد و در آذرماه امسال نیز مجمع عمومی با حضور نمایندگان اتحادیه‌های استانی به منظور تشکیل اتحادیه مدغم کشور در قم شکل گرفت و هم اکنون نیز هیئت مدیره و بازرسی با افتتاح دفتر در ساختمان جدید به فعالیت خود رسمیت بیشتری بخشیده‌اند.
امیدیان با اشاره به اینکه مقرر شده است در جلسه آینده شورای توسعه، موضوع اتحادیه‌ها در دستور کار قرار گیرد، بیان کرد: اتحادیه‌های مدغم قرآنی در استان‌ها با نظارت دستگاه‌های حاکمیتی رقم خورد و اگر مسئولان به این امر توجه لازم را نداشته باشند، شاهد هدر رفت بیت‌المال و زمان خواهیم بود که مسئولان باید پاسخگو باشند. آنچه به نظر می‌رسد، شورای توسعه چنانچه بخواهد در راستای حمایت نهاد مردمی و توسعه فعالیت‌ها در حوزه مردمی قرآن قدمی بردارد، باید نسبت به تأیید و حمایت از اتحادیه مدغم گام‌های مؤثرتری بردارد و هر دو اتحادیه سابق کشور را نسبت به انحلال و واگذاری اموال به اتحادیه مدغم با نظارت دستگاه‌های ناظر مجاب کنند و این مسیر را در این جایگاه پیش ببرند.
مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان اضافه کرد: آنچه که به نظر می‌رسد اتحادیه مورد تأیید شورای توسعه در راستای بحث حمایت، نظارت و سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری فعالیت مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، باید اتحادیه مدغم باشد و نمایندگان این اتحادیه باید به عنوان نمایندگان مؤسسات مردمی در شورای توسعه حضور داشته باشند، لذا معرفی غیر از این افراد جایگاه قانونی ندارد و شورای توسعه باید به این امر توجه داشته باشد. چرا که آنها منتخبان نهادهای مردمی هستند که همه مؤسسات بر آن صحه گذاشته‌اند، شورای توسعه نیز توجه دو اتحادیه را در راستای تمکین مباحث قانونی پیش گیرد و اعتبارات احتمالی را صرفا از سوی اتحادیه مدغم تزریق و پیگیری کنند چراکه هر دو اتحادیه در این فرآیند باید منحل شوند تا این مجرا برای توسعه فعالیت قرآنی کشور باز شود.
امیدیان اضافه کرد: اتحادیه‌ها قرآنی، صنف مردمی است و دستگاه حاکمیتی باید در راستای تقویت این نهاد مقدس مردمی گام بردارد، تا با اهتمام به این امر مسیر رشد و ارتقای فعالیت‌های قرآنی کشور بیش از پیش گسترده‌تر شود.
وی تصریح کرد: تأیید مصوبه‌ای غیر از این از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی این شائبه را در ذهن ایجاد می‌کند که اگر قرار بود شورا به مصوبات خود صحه نگذارد، چرا 31 استان را درگیر هجمه‌ای از فعالیت‌ها و هزینه‌های مادی کرد و وقت و زمان را که باید در راستای نهضت قرآن‌آموزی پیش بگیرند و در مسیری پیش بردند که به نتیجه نرسیده است. لذا از دستگاه‌های حاکمیتی خواستاریم تا این مسیر را به مردم واگذار کند و تنها به عنوان دستگاه ناظر بر عملکرد اتحادیه مدغم نظارت داشته باشند.
انتهای پیام

captcha