دلایل تعویق جشنواره ملی قرآن اساتید/ بررسی دوسالانه شدن
کد خبر: 3790639
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
مسئول مرکز قرآن نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اعلام کرد:

دلایل تعویق جشنواره ملی قرآن اساتید/ بررسی دوسالانه شدن

گروه مسابقات ــ مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه وزارت علوم در شرایط فعلی و به دلیل مسائل مالی و پشتیبانی امکان برگزاری جشنواره را نداشته است، از دوسالانه شدن این جشنواره در جلسه آتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها خبر داد.

یکشنبه//////شرایط مالی دلیل تعویق جشنواره ملی قرآن اساتید / بررسی دوسالانه شدنطی روزهای گذشته خبری مبنی بر تعویق جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان و استادان منتشر شد و در آن از نامعلوم بودن زمان برگزاری این جشنواره در بخش استادان در سال 98 خبر داده شد. جشنواره‌ای که دومین دوره آن باید زمستان امسال به میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شد.
در همین راستا سؤالاتی از مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که نهاد متبوعش، ریاست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها را به منزله سیاست‌گذار اصلی فعالیت‌های قرآن در دستگاه‌های دانشگاهی برعهده دارد انجام شده که در ادامه آمده است.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسین افتخاریان، مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه هفته آینده و در جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در مورد وضعیت جشنواره قرآنی اساتید بحث و تبادل نظر خواهد شد، گفت: با توجه به توضحیاتی که دریافت شده است، در شرایط فعلی وزارت علوم شرایط مالی و پشتیبانی را برای برگزاری این جشنواره ندارد.
وی افزود: باید به واقعیت‌ها احترام بگذاریم و این را مورد توجه قرار دهیم که همین دستگاه قبل از این و با توجه به وضعیت اقتصادی و بودجه‌ای جشنواره پرهزینه‌ای به نام جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان را برگزار کرده است. با توجه به وضعیتی که در وزارت علوم حاکم است، امیدواریم در اولین فرصت ممکن جشنواره ملی قرآن و عترت اساتید برگزار شود.
افتخاریان تصریح کرد: قبل از این مقرر شده بود که حتی اگر دومین جشنواره ملی قرآن و عترت اساتید کشور در زمان خود برگزار شود، در مورد دوسالانه شدن این جشنواره تبادل نظرهایی شد.
مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پاسخ به این سؤال که احتمال دوسالانه شدن وجود دارد یا خیر؟ گفت: قبل از اینکه مسابقات به تعویق بیفتد، این موضوع مطرح شده بود. با توجه به اینکه گروه مخاطب ما در بخش اساتید گروه ثابتی است و تغییرات اندکی در آنها وجود دارد، این تصمیم گرفته شد. لذا اینکه آیا استمرار جشنواره مطلوب است یا خیر باید کارشناسی شود.
افتخاریان با تأکید بر اینکه برخی افراد خبره و کارشناسانی که مورد رایزنی قرار گرفته‌اند برگزاری سالانه جشنواره را مطلوب نمی‌دانند، گفت: با تمام این تفاسیر در فرصت مقتضی در مورد این موضوع بحث خواهد شد.
وی در پاسخ به این سؤال که در مورد آسیب‌های دوسالانه شدن جشنواره مطالعات لازم صورت گرفته است یا خیر، گفت: هنوز این تصمیم قطعی نشده است. با توجه به اینکه حجم کار سنگین است و خود اعضای هیئت علمی فراغت لازم برای حضور هر ساله در مقاطع مختلف جشنواره را ندارند. لذا فرصت یک ساله‌ای به متقاضیان به خصوص در بحث‌های پژوهشی و مقالات و...‌ داده می‌شود تا با آمادگی بیشتری در این جشنواره حضور یابند.
مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا وزارت علوم امکان برگزاری جشنواره ملی اساتید را همزمان با جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان نداشته است، گفت: اینکه جشنواره ملی اساتید همزمان و در امتداد جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان برگزار شود، ممکن است به لحاظ اجرایی آن جریان‌سازی کار قرآنی را ایجاد نکند. لذا این دو جشنواره باید با یک فاصله معقول برگزار شود تا هر دو جریان‌سازی خاص خود را برای مخاطبان داشته باشند.
وی در پاسخ به این سؤال که در دوره اول این کار انجام شد، افزود: به اعتقاد من برگزاری این دو جشنواره به صورت همزمان چندان مطلوب نیست. ضمن اینکه برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت اساتید در دوره اول که به صورت همزمان با سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت اساتید برگزار شد، آزمایشی بود و قرار بود تا بعد از آن دوره، بازخوردها را دریافت کنیم. در دوره گذشته افرادی که از این نوع برگزاری گلایه داشتند، کم نبودند و لذا خواهان زمان‌بندی‌ متفاوتی بودند.
افتخاریان گفت: در ایام مختلف سال نوع مشغله استاد و دانشجو متفاوت است. ایام امتحانات، که دانشجویان سرگرم آزمون هستند، زمان فراغت اساتید است، یعنی زمان‌بندی‌ها یکسان نیست و لذا باید همه این موارد را برای برگزاری همزمان جشنواره لحاظ کرد.
مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه در پاسخ به این سؤال که وزارت علوم قبل از تعویق جشنواره سایر دستگاه‌های دانشگاهی مطلع کرده است یا خیر، گفت: تعداد هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم به حدی زیاد است که با دستگاه‌های دانشگاهی دیگر قابل قیاس نیست. لذا ممکن است آن دستگاه‌ها مسابقات دانشجویی و اساتید خود را در سطح کشوری نیز برگزار کنند، اما برگزاری جشنواره داخلی اساتید وزارت علوم به اندازه جشنواره ملی از این وزارتخانه انرژی می‌گیرد.

انتهای پیام 

captcha