ایده‌هایی برای ارائه خدمات قرآنی بهتر به مشتریان/ اهداف راه‌اندازی قرآن‌استور
کد خبر: 3790644
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱
در هفتمین «کافه محفل» بررسی شد:

ایده‌هایی برای ارائه خدمات قرآنی بهتر به مشتریان/ اهداف راه‌اندازی قرآن‌استور

گروه اقتصاد ــ یکی از اقداماتی که در هفتمین کافه محفل مورد بررسی قرار گرفت، ارائه خدمات به علاقه‌مندان به خرید آسان قرآن در نقاط مختلف کشور و با کیفیت و قیمت مناسب به شکل اینترنتی بود.

ایده‌هایی برای ارائه خدمات قرآنی بهتر به مشتریان

به گزارش ایکنا، هفتمین «کافه محفل» امروز، شنبه 27 بهمن‌ماه در فضایی متفاوت و حال و هوایی دیگر برگزار شد. برخلاف جلسات گذشته، این بار استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور میزبان جمعی از علاقه‌مندان به استارت‌آپ و کسب وکارهای نوپای دینی و قرآنی بود. افرادی که همگی تحصیل‌کرده و مایل به فعالیت در حوزه کسب وکارهای نوپا بودند.

محمدابراهیم دهدشتی، کارشناس استارت‌آپ، در ابتدای این کافه محفل بیان کرد: مراد از کافه‌محفل این است که افرادی در حوزه علوم انسانی و قرآنی گرد هم آییم و راجع به کسب و کارها در این زمینه بحث کنیم و گوشه‌های مختلف ایجاد یک کسب و کار نوپا را مورد بررسی قرار دهیم. امروز قرار است در حوزه خلق ارزش پیشنهادی به فعالیت بپردازیم.

این کارشناس استارت آپ در ادامه از حاضران خواست به معرفی خود بپردازند.

در ادامه، شهابی، دانشجوی کارشناسی ارشد MBA بیان کرد: هدف بنده از حضور در این کافه محفل این است که تجربه‌ها و دانش بیشتری را در زمینه بیزینس کسب کنم.

یاسر غفاری، دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران گفت: بنده یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کرده‌ام که مواد غذایی را از عمده‌فروشی خریداری کرده و به همان قیمت در اختیار مشتری قرار می‌دهیم. امیدوارم با شرکت در این جلسه بتوانم از دیدگاه‌های دینی و قرآنی استفاده و آن را در کارم دخیل کنم.

امیر مجرد، در ادامه تصریح کرد: زمینه فعالیت بنده دیجیتال مارکتینگ است و امروز آمده‌ام که در حوزه کسب و‌کارهای دینی و قرآنی هم اطلاعاتی را کسب کنم.

در ادامه ناصر قیاسی‌خواه، لیسانس مهندسی عمران گفت: بنده فعالیت آموزشی و همچنین فعالیت مدیریتی در مهد قرآن دارم. به تازگی اولین فروشگاه اینترنتی عرضه قرآن را راه‌اندازی کرده‌ام.

ولی‌زاده، لیسانس فلسفه در ادامه بیان کرد: بنده در حوزه کتاب سابقه فعالیت دارم و امروز برای آشنایی با موضوعات جدید در زمینه کسب و کار در اینجا حضور پیدا کرده‌ام.

سالاروند، دانش‌آموخته رشته مارکتینگ اظهار کرد: بنده دو دهه است در حوزه مارکتینگ فعالیت دارم. بیشتر فعالیتم در حوزه بازار به صورت سنتی بوده است، اما سه سال است در زمینه استارت‌آپ فعالیت دارم و امروز برای استفاده از تجارب حاضران در این کافه محفل حضور پیدا کرده‌ام.

فریبا نصیری، کارشناس زبان ژاپنی، در ادامه گفت: بنده مدیرعامل شرکت نفیس رهاورد هستم. در نظر دارم سوغات ایرانی را در بخش قرآنی از جمله پوشاک و صنایع دستی ایرانی فعالیت کنم.

دهدشتی، مدیر جلسه و کارشناس کسب و کارهای نوپا، در ادامه تأکید کرد: از امروز می‌خواهیم درباره چگونگی ورود به بازار و بوم پیشنهادی بحث کنیم.

ایده‌هایی برای ارائه خدمات قرآنی بهتر به مشتریان

غفاری در تعریف ارزش پیشنهادی گفت: منظور از ارزش پیشنهادی، مزیت‌هایی است که برای مشتری و کسی‌ ایجاد می‌کنیم که از محصولات ما استفاده می‌کند.

دهدشتی در تعریف ارزش پیشنهادی بیان کرد: ارزش پیشنهادی رابطه نزدیکی با مزیت رقابتی دارد و در پاسخ یک سؤال می‌آید که چرا باید مشتری پول بدهد و از من خرید کند؟ پاسخ این سؤال تبدیل به ارزش پیشنهادی می‌شود.

وی ادامه داد: برای اینکه کسب و کاری داشته باشید که مشتری موافق کار شما باشد، باید ارزشی را برای مشتری خلق کنید که حاضر باشد پول خرج کند و از شما خرید کند. در مزیت رقابتی، تفاوت این است که شما فقط به نسبت رقیبتان در بازار، یک پله بالاتر هستید.

این کارشناس کسب و کارهای نوپا اظهار کرد: انتشارات آریانا قلم، کتابی با عنوان طراحی ارزش پیشنهادی منتشر کرده است که کتاب خوبی در این زمینه است و خواندن آن را به شما توصیه می‌کنم.

وی ادامه داد: بوم کسب و کار پیشنهادی دارای دو قسمت شامل ارزش پیشنهادی و بخش مشتری است. وی در بخش ارزش پیشنهادی به ارائه توضیحاتی درباره دستاوردسازان، محصولات و خدمات و مسکن‌ها و در بخش مشتری به ارائه توضیحاتی درباره دستاوردها یا منفعت‌ها، کارهای مشتری و دردها یا دردسرها پرداخت.

این کارشناس استارت آپ اظهار کرد: وقتی به دیجی‌کالا و بامیلو وارد می‌شوید، با استفاده از هوش مصنوعی، محصولاتی که بیشتر سرچ کرده‌اید را به شما معرفی می‌کنند و پیشنهادهای لازم را به شما ارائه می‌دهد.

شهابی در ادامه بیان کرد: جلوگیری از تقلب یکی از کارهایی است که دیجی‌کالا توانسته انجام دهد، اما بامیلو چنین کاری را به خوبی انجام نداده است.

دهدشتی در ادامه گفت: دیجی‌کالا یک سرویس است، اما پلتفرم نیست. سرویس یعنی صاحب کسب و کار به صورت مستقیم درگیر کار و خدمت در بازار می‌شود، اما پلتفرم همانند اسنپ، یک دلال است که تولید کننده و مصرف کننده را به یکدیگر وصل می‌کند.

این کارشناس کسب و کارهای نوپا ادامه داد: اولین پلتفرم‌ها بنگاه‌های املاک بودند. فرق بین پلتفرم و سرویس در حجم بازار آنها و خدماتی است که ارائه می‌دهند. اندازه بازار پلتفرم‌ها نامحدود است و روزانه بیشتر می‌شود.

ایده‌هایی برای ارائه خدمات قرآنی بهتر به مشتریان

دهدشتی یادآور شد: دیجی کالا اجناس را از بازار می‌خرد و از انبار خودش می‌فروشد که این عیب‌هایی دارد. مثلا پول زیادی را باید خرج کند که برخی اجناس ممکن است از بین برود و از سوی دیگر هزینه استهلاک و انبار و... هم وجود دارد، اما بامیلو به فروشندگان می‌گوید اجناس خود را در سایت معرفی کنند و خریداران هم نیازهای خود را در آنجا ببینند.

این کارشناس استارت‌آپ ادامه داد: اما گرفتن درخواست و ارسال آن در بامیلو چند روز طولانی‌تر است، در حالی‌که دیجی کالا زودتر تحویل می‌دهد، چراکه گرفتن درخواست مشتری و سپس ارائه به فروشنده و در نهایت تحویل به مشتری چند روز طول خواهد کشید.

امیر مجرد، فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ نیز به ارائه دیدگاه خود در این مورد پرداخت و گفت: استراتژی دیجی‌کالا این‌گونه است که وقتی وارد سایت می‌شوید و می‌خواهید کالایی را خرید کنید، مثلاً یک هندزفری بخرید، اما در نهایت حتی اگر آن را نخرید، با خریدن یک موبایل یا کالای دیگر از سایت خارج می‌شوید و این کاری است که به نظر بنده جالب به نظر می‌رسد.

دهدشتی در ادامه گفت: بوم کسب و کار یکبار برای همیشه نوشته نمی‌شود، بلکه باید دائما به روز شود. اگر اسنپ یا دیجی‌کالا، خود را به روز نکنند، قطعاً از گردونه رقابت خارج می‌شوند، بنابراین باید دائما آپدیت شوند.

دهدشتی در ادامه از حاضران خواست تا هر کدام به ارائه توضیحاتی درباره بیزینس‌های خود بپردازند.

شهابی در ادامه گفت: بیزینسی که بنده راه انداخته‌ام، در حوزه مواد غذایی و خشکبار است. مواد موجود در بازار بعضاً کیفیت خوبی ندارند و گران به دست مشتری می‌رسند. هدف ما این است که مشتری در تولید سهام‌دار شود و در نهایت محصول با کیفیت و قیمت مناسب به دستش برسد. نمونه چنین کاری را بنده فقط در اندونزی دیده‌ام.

ایده‌هایی برای ارائه خدمات قرآنی بهتر به مشتریان

این کارشناس MBA ادامه داد: ما دارای واحد کنترل کیفیت هم هستیم و کیفیت تمام کالاهایی که وارد سایت ما می‌شوند را بررسی و سپس آن را به مشتری معرفی می‌کنیم. این کار باعث حذف دلال‌ها و واسطه‌ها هم می‌شود.

سالاروند در ادامه بیان کرد: چند سال پیش یکی از برندهای نوشیدنی که می‌خواست وارد بازار شود اقدام به دامپینگ کرد و قیمت را پائین گذاشت، اما بعد بالاتر بُرد، ولی امروزه مغازه‌دارها از وی خرید نمی‌کنند. بنابراین بنده به آقای شهابی پیشنهاد می‌کنم که منبع خود را روشن کنند که از کارخانه یا از عمده‌فروشی خرید خواهند کرد. همچنین برای فعالیت خود به الگوی فروشگاه‌های بزرگ که در کشور ما هم را افتاده‌اند و رقابت بین آنها توجه کنند.

دهدشتی نیز اظهار کرد: ایران همیشه درگیر برخی مسائل حباب‌گونه بوده و هست. زمانی می‌گفتند نانو دوای همه دردهاست، اما امروزه چقدر محصول تولید شده با فناوری نانو در کشور داریم؟ ما هنوز در این حوزه به جایی نرسیده‌ایم. اکنون این سؤال پیش می‌آید که چرا شرکت‌هایی همانند اپل و... در آمریکا رشد کرده‌اند، اما ما در ایران هنوز درگیر این هستیم که پلتفرم ایجاد کنیم یا خیر؟ از سوی دیگر، حتی نمی‌توانیم آن محصولات را کپی کنیم و در واقع کپی‌کننده خوبی هم نیستیم.

این کارشناس کسب و کارهای نوپا یادآور شد: هنوز در پارک علم و فناوری پردیس، یک استارت‌آپ موفق شکل نگرفته است، اما شرکت‌های بزرگی همانند اپل و گوگل در سیلیکون ولی شکل گرفتند.

وی اظهار کرد: ما برخی کسب و کارها را داریم که سرریز صنایع مادر هستند و راندمان کسب و کار را اضافه می‌کنند و برخی کسب و کارها هم دیزراکتیو یا مخرب هستند. اسنپ وقتی آمد، باید کسب و کارهای سنتی قبل از خود را تخریب کند تا کارش راه بیفتد و در این راستا اتفاقات تخریبی برای تاکسی تلفنی‌ها رخ داد. بنابراین اگر می‌خواهیم در کسب و کار موفق باشیم، نباید سعی کنیم کسی را از کار بیکار کنیم. در کسب و کارهای مخرب، شغلی ایجاد نمی‌کنیم، بلکه سختی زیادی را هم تحمل و نان عده‌ای را قطع خواهیم کرد. به همین دلیل، در کشورهای دیگر شرکت‌های بزرگی همانند گوگل شکل می‌گیرند، اما ما هنوز در حال آزمون و خطا هستیم.

ایده‌هایی برای ارائه خدمات قرآنی بهتر به مشتریان

امیر مجرد، فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ در بیان دیدگاه‌های خود گفت: بنده معتقدم نیستم که ساختار سیلیکون ولی کلا غلط دست، اما بازار آنلاین جهان باید به سمتی برود که مشارکت مردم افزایش پیدا کند، در این صورت مشارکت مردم باعث پایان دادن به مافیا و دلالی‌گری می‌شود. بنابراین معتقدم باید اندکی از این اعتقاد فاصله بگیریم که دائما نگاه کنیم جهان به چه سمتی می‌رود و ما هم به همان سمت حرکت کنیم.

قیاسی‌خواه، گفت: فروشگاه ما قرآن استور نام دارد. قرآن اصلی‌ترین منبع شناخت مسلمانان است که به تعداد زیادی در جهان چاپ می‌شود. مردم هم به کتاب فروشی‌های مشخصی برای خرید قرآن مراجعه می‌کنند، اما دردسرهایی وجود دارد که از جمله شناختی از ترجمه‌های قرآن و محصولات جدید ندارند و تبلیغات گسترده‌ای هم نیست و چون این کتابفروشی‌ها در مرکز شهر متمرکز هستند، امکان دسترسی به آنها راحت نیست.

وی گفت: اقدامی که ما انجام دادیم این بود که فروشگاه اینترنتی برای قرآن را‌ه‌اندازی کردیم و مشخصات مختلف را همراه با چند عکس از قرآن و نمونه‌هایی از چند صفحه از ترجمه منتشر کرده‌ایم. همچنین امکان مقایسه محصولات و نظردهی هم فراهم شده است. امکان عودت دادن محصولات خریداری شده وجود دارد و سیستم تخفیف ادواری و اعتبار در خرید را پیش‌بینی کرده‌ایم.

در پایان این کافه‌محفل، جواد نصیری، مدیر مرکز مبین، گفت: اینجا حدود یک سال و نیم است که در جهاد دانشگاهی شکل گرفته است. اینجا یک بیزینس شخصی نیست، اما شبه‌دولتی محسوب می‌شود. ما در فضای مجازی هم فعال هستیم و در طول مدت فعالیت هم اقدامات رضایت‌بخشی انجام داده‌ایم و به دنبال گسترش کار خود هستیم و از برگزاری چنین نشست‌هایی هم استقبال خواهیم کرد.

برای مشاهده گزارش تصویری این کافه محفل اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

captcha