بلایی که ریشه‌های دین را در قلب انسان می‌سوزاند
کد خبر: 3790686
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱

بلایی که ریشه‌های دین را در قلب انسان می‌سوزاند

گروه معارف ــ دین اسلام دستورات مختلفی برای زدودن غفلت از قلب انسان دارد، تنها کافی است کمی به این اصول پایبند باشیم تا خداوند تمام زندگی ما را پر کند چراکه غفلت همچون آتشی است که ریشه‌های دین را در قلب آدمی می‌سوزاند.

بلایی که ریشه‌های دین را در قلب انسان می‌سوزانداز نظر دین اسلام، منشأ تمامی قدرت‌های روحی انسان و تنها عامل سعادت وی، توجه به خدا است، یعنی اینکه انسان هر کاری که انجام می‌دهد فرق نمی‌کند عبادت باشد یا کار یا ارتباط با دوستان و خانواده، باید رضایت خدا را مدنظر داشته باشد چراکه یک مسلمان، معتقد است همچنانکه ریشه همه کمالات وی، در یاد خدا بودن است در مقابل منشأ همه بدبختی‌ها نیز، دوری از یاد خداست.
دین اسلام دستورات مختلفی برای زدودن غفلت از قلب انسان دارد، تنها کافی است کمی به این اصول پایبند باشیم تا خداوند تمام زندگی ما را پر کند.
اما چه می‌شود که با تمام این دستورات که در واقع راهنمای زندگی هر انسانی است، فردی از یاد خدا غفلت می‌کند و تنها به زندگی چند روزه دنیا دل می‌بندد با آن که هر فردی مرگ‌های زیادی را در طول زندگی‌اش به چشم خود می‌بیند و هر بار درک می‌کند که آخر این زندگی فانی همین است و هیچ‌کس را از آن راه فراری نیست.
انسان‌های بسیاری را دیده‌ام که با توکل به خدا و با یاد خدا بودن روزهای سخت و سرد زندگی خود را پشت سر گذاشته و به روزهای بهاری زندگی خود رسیده‌اند.
خداوند در آیه 28 سوره مبارکه کهف می‌فرماید: «وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَیْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِیدُ زِینَةَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا؛ و با كسانى كه پروردگارشان را صبح و شام مى‏‌خوانند و خشنودى او را مى‏‌خواهند شكیبایى پیشه كن و دو دیده‏‌ات را از آنان برمگیر كه زیور زندگى دنیا را بخواهى و از آن كس كه قلبش را از یاد خود غافل ساخته‏‌ایم و از هوس خود پیروى كرده و اساس كارش بر زیاده‏ روى است اطاعت مكن».

پیامدهای منفی غفلت در زندگی
یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب می‌شود تا انسان به‌دنبال چاره‌اندیشی برای نجات هر چه سریعتر از ورطه غفلت بیفتد، شناخت پیامدهای منفی است که به موجب غفلت دامنگیر انسان می‌شود.
در روایات متعددی به این گونه پیامدها تصریح شده است از جمله اینکه غفلت، جهل می‌آورد، باعث تباهی و فساد می‌شود، بصیرت را از انسان می‌گیرد، باعث گمراهی می‌شود و واقعیت را از چشم دور نگه می‌دارد و انسان را سرگرم امور دنیوی می‌کند.
اساسی‌ترین غفلت‌ها؛ غفلت از یاد خدا
حجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: تفکر در ذات اقدس الهی و توجه به نشانه‌ها و نعمت‌های خداوند منجر می‌شود انسان از یاد خداوند غافل نشود.
وی افزود: انجام برخی كارها مانند قرائت قرآن، دعا و زیارت، مطالعه سیره ائمه(ع) و همنشینی با نیكان و صالحان نیز انسان را به یاد خدا می‌اندازد.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: عدم انفاق، پیشگیری از کارهای نیک، تحقیر فقیران و بینوایان و نادیده انگاشتن شخصیت انسانی تهیدستان، گرایش به زشتی‌ها، ناهنجاری‌ها و توجه به هواهای نفسانی از جمله نتایج منفی غفلت از یاد خداوند در زندگی است.
سیدی اظهار کرد: اساسی‌ترین غفلت‌ها برای انسان، غفلت از یاد خداست چرا که اگر آدمی از ذکر و یاد خدا غافل شد به هر راه خلاف وکجی خواهد رفت و همه چیز خود را از دست می‌دهد.
وی با بیان اینکه عوامل غفلت از یاد خداوند، درونی و برخی بیرونی است، یادآور شد: مهم‌ترین عامل درونی توجه به هوای نفس است.
بالا بردن بینش و درک نسبت به جهان هستی، تفکر، ذکر خدا در هر حالت، خواندن آیات قرآن کریم و هم نشینی با بزرگان دین و دوری از افراد دنیاپرست باعث تجلی یاد خدا خداوند در قلب انسان شده و او را از غفلت دور نگه می‌دارد، هر چند رعایت این موارد در لحظه لحظه زندگی بسیار سخت بوده و نیاز به تمرین دارد. تمرینی از جنس بندگی خداوند.
زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha