آغاز هشتمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویی در البرز
کد خبر: 3790817
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

آغاز هشتمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویی در البرز

گروه اجتماعی ــ مرحله دانشگاهی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان استان البرز آغاز شد.

آغاز هشتمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویی در البرز

به گزارش ایکنا از البرز، احمدرضا فیروزی، سرپرست جهاددانشگاهی واحد استان البرز، امروز، 28 بهمن‌ماه در مراسم افتتاحیه مرحله دانشگاهی هشتمین دوره مناظرات دانشجویی که در دانشگاه فرهنگیان آغاز شد، گفت: این مسابقات برای چهارمین سال متوالی توسط جهاددانشگاهی واحد استان البرز در دانشگاه‌های این استان برگزار می‌شود که اولین دوره در استان البرز با هشت تیم از دانشگاه‌ها اجرا شد و در دوره‌های بعدی دانشجویان ضمن اینکه با هدف مناظره و نحوه اجرای آن آشنا شدند تعداد این تیم‌ها گسترده‌تر شد و دانشجویان دغدغه پیدا کردند.
وی افزود: با توجه به استقبال دانشجویان فرهنگیان و تشکیل 12 تیم از دانشگاه‌های حکیم فردوسی و امیرکبیر دانشگاه فرهنگیان هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی به صورت دانشگاهی در این دانشگاه برگزار شد.
فیروزی یادآور شد: مناظرات برای ما هم یک هدف است، «و جادلهم بالتی هی احسن»، قرآن ما را فرامی‌خواند به اینکه از جدال احسن استفاده کنیم، در مسابقات مناظره هدف فرهنگ گفت وگو است و قصد داریم فرهنگ گفت‌وگو را در جامعه و دانشگاه نهادینه کنیم؛ چراکه تا زمانی که فرهنگ گفت وگو در جامعه نهادینه نشود خیلی از مسائل در سطح خرد و کلان حل نخواهند شد و جامعه نیازمند گفت‌وگو است.
وی ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم با هم دیگر به شیوه‌های مستند و مستدل گفت‌وگو کنیم شاهد یشرفت نخواهیم بود، این مسابقات زمینه و بستری را فراهم می‌کند که گفت‌وگو در دانشگاه صورت بگیرد.
سرپرست جهاددانشگاهی البرز گفت: این مسابقات زمینه اجتماعی شدن دانشجویان را فراهم می‌کندکه لازمه آن رسیدن به خودباوری است؛ در واقع اگر به خودباوری نرسیم نمی‌توانیم خیلی از کارهای بزرگ را انجام بدهیم. مناظرات زمینه‌ای را ایجاد می‌کند که ما از فضای کوچکتر به یک فضای بزرگ‌تر راه پیدا کنیم، اگر شما عملکرد تیم‌های برنده را دنبال کنید متوجه می‌شوید که ما به هدف خود رسیده‌ایم.
فیروزی یادآور شد: اگر ما برگردیم به قبل از انقلاب، جریان های دانشجویان باعث به ثمر رسیدن انقلاب شد، من خودم خیلی امیدوارم که این مسابقات کمک کند تا دانشجویان بتوانند به عرصه‌های بزرگتر ورود پیدا کنند.
وی گفت: فرهنگ گفت و گو اگر نباشد با خطرات جدی مواجه هستیم، در جمع خودمان ما توانستیم با فرهنگ گفتگو از خطرات اجتناب کنیم، ما اگر فرهنگ گفتگو را نهادینه کنیم می‌توانیم از بسیاری از مشکلات اجتماعی جلوگیری کنیم
فیروزی افزود: متاسفانه هرگاه که از گفت و گو فاصله گرفته‌ایم دچار ضعف‌های جدی شده‌ایم و در این زمینه می‌توانیم به ضعف‌های تاریخی نیز اشاره کنیم؛ سرنوشت اندیشمندانی چون حلاج، سهروردی و عین القضات نشان از جامعه‌ای می‌دهد که در آن گفت وگو و تضارب آرا و تحمل عقاید مخالف به حداقل ممکن می‌رسد.
این مسئول تأکید کرد: مسابقات مناظرات دانشجویی می‌تواند این فرصت را فراهم کند که دانشجویان برای گفتگو و نقد و تضارب آرا پیش‌قدم باشند و به تدریج این فرهنگ را در جامعه نیز تزریق کند.
فیروزی در پایان افزود: مناظرات از مطالبات مقام معظم رهبری است، ما باید به این مطالبه پاسخ درستی دهیم.ما باید کرسی‌های آزاداندیشی را در دانشگاه فراهم کنیم، امیدواریم این مسابقات کلیدی برای رسیدن به بسترهای دیگر و پاسخ به مطالبه مقام معظم رهبری است.
انتهای پیام

captcha