ششمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه در قم برگزار می‎شود
کد خبر: 3790820
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰

ششمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه در قم برگزار می‎شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون فرهنگی و اجتماعی دادگستری استان قم از برگزاری مسابقات قرآنی قوه قضائیه خبر داد و گفت: مرحله اول این مسابقات در شهرها و مرحله دوم آن به صورت استانی برگزار شده و منتخبان در مرحله کشوری که اول اسفند در قم برگزار می‌شود با هم رقابت می‌کنند.

ششمین دوره مسابقات قرآن قوه قضاییه در قم برگزار می‎شودبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالمجید یزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی دادگستری استان قم در نشست خبری ششمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه که صبح امروز، 28 بهمن‌ماه در ساختمان دادگستری قم برگزار شد، گفت: معاونت فرهنگی قوه قضائیه در تمام 31 دادگستری استان قم مشغول به فعالیت است و مأموریت اصلی آن، مدیریت امور فرهنگی برای نهادینه‌سازی فرهنگ فردی و سازمانی بین کارکنان دستگاه قضایی و خانواده‌های این افراد و اشخاصی است که به نحوی با دستگاه قضا مرتبط هستند.

وی در‌خصوص اهداف مورد نظر معاونت فرهنگی بیان کرد: ارتقا معرفت دینی کارکنان و خانواده‌ها، ارتقا سلامت و بهداشت روحی قضات، کارمندان و خانواده‌ها، ارتقا اخلاق حرفه‌ای و فرهنگ سازمانی و افزایش اعتماد عموم به دستگاه قضا از جمله اهداف مورد پیگیری معاونت فرهنگی قوه قضائیه است.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی دادگستری استان قم ادامه داد: رسیدن به تمام این اهداف و مأموریت‌ها در پرتو یک اصل کلی اتفاق می‌افتد که آن در مسیر قرآن کریم بودن است، خداوند انسان را به‌عنوان اشرف مخلوقات آفرید از این رو احترام به قرآن، فراگیری قرآن، استماع قرآن، تلاوت قرآن، حفظ مفاهیم و الفاظ و موضوعات و معانی قرآن، تدبر در قرآن، عمل به قرآن و کشف حقایق قرآن وظایف اصلی ما در قبال قرآن است.

یزدی با بیان اینکه کشف حقایق قرآن برای راسخون فی العلم یا همان اهل‌البیت(ع) امکان‌پذیر است و ما هم با تمسک به این بزرگواران می‌توانیم به این درجه برسیم، ادامه داد: معاونت فرهنگی قوه قضائیه نسبت به موضوع قرآن اهتمام جدی داشته و نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی در این راستا، اقدامات بسیار خوبی انجام داده است که از جمله این اقدامات برگزاری مسابقات قرآنی بین قضات، کارمندان و خانواده‌ها و سازمان‌های وابسته به قوه قضائیه است.

وی با اشاره به مرحله کشوری مسابقات اظهار کرد: این مسابقه در شش رشته حفظ، قرائت، ترتیل، حفظ موضوعی، مفاهیم قرآنی و اذان برگزار می‌شود، مرحله اول این مسابقات در شهرها و مرحله دوم آن به صورت استانی برگزار شده و منتخب استان‌ها در مسابقات کشوری به رقابت می‌پردازند.

وی افزود: تاکنون مسابقات کشوری با مشارکت 8 هزار و‌ 546 نفر در سال 1394، 12 هزار و 324 نفر در سال 1395، 7 هزار و 654 نفر در سال 1396 و 15 هزار و  878 نفر در سال 1397 برگزار شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دادگستری استان قم یادآور شد: روز اول اسفندماه سال جاری مراسم افتتاحیه ششمین دوره مسابقات قرآنی قوه قضائیه با سخنرانی آیت‌الله فاضل لنکرانی است و روز دوم اسفند‌ماه مراسم اختتامیه با سخنرانی آیت‌الله استادی در سالن مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) واقع در میدان معلم برگزار می‌شود.

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر وطن‌خواه، مدیرفرهنگی معاونت فرهنگی دادگستری استان قم نیز در‌خصوص شرایط افراد شرکت‌کننده در مسابقات، گفت: نفر اول هر رشته در دور بعدی مسابقات نمی‌تواند در همان رشته شرکت کند و این بدان معناست که هر سال نفرات اول عوض می‌شوند، بر اساس شاخص‌های اعلام شده از سوی ستاد عالی مسابقات قرآن، این مسابقات مقام اول در کشور را داراست.

وی ادامه داد: در هر کدام از رشته‌های حفظ موضوعی و مفاهیم که به صورت کتبی برگزار می‌شود از کل کشور 25 نفر شرکت کرده‌اند و در دیگر رشته‌ها که به صورت شفاهی و در سه گروه آقایان، خانم‌ها و زیر 16 سال است از هر رشته 8نفر برتر به مسابقات کشوری راه یافته‌اند.

مدیرفرهنگی معاونت فرهنگی دادگستری استان قم افزود: گستردگی و شمول مسابقات به حدی است که علاوه بر قضات، کارکنان و خانواده‌های کارکنان قوه قضائیه، دادگستری و سازما‌های تابعه قوه قضائیه مانند سازمان تعزیرات، اداره کل زندان‌ها، سازمان ثبت اسناد، سازمان بازرسی، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان پزشکی قانونی را هم شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: برای داوری این مسابقات از داوران بین‌المللی داخلی استفاده شده و سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی در برگزاری این مسابقات با قوه قضائیه همکاری می‌کنند.

انتهای پیام

captcha