مفروضات نظریه جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی واحدند
کد خبر: 3790852
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
مجتبی زارعی:

مفروضات نظریه جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی واحدند

گروه سیاسی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه مفروضات نظریه جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی یک نظریه واحدند، تصریح کرد: در نگاه رهبری اسلام‌گرایی و مردم‌گرایی دو مقوله جدا از هم نیستند و جمهور مردم امانت الهی است.

مجتبی زارعی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

به گزارش ایکنا؛ مجتبی زارعی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در موضوع نظریه اجمالی جمهوری اسلامی امام(ره) تا نظریه تفصیلی - تمدنی مردم‌سالاری دینی رهبر معظم انقلاب سخنرانی کرد.

زارعی اظهار کرد: نفت‌پایگی که پهلوی با آن کشور را اداره کرد و الگوی رشد و توسعه پهلوی بر پایه آن طراحی شد، از مردم‌سالاری و دموکراسی بی‌نیاز بود و ارتش و بوروکراسی به جای مردم اعمال قدرت می‌کردند.

وی افزود: اکنون نیز گرفتاری‌هایی در نظام اداری کشور وجود دارد. درست است که مشارکت مردم از حیث سیاسی محقق شده، اما چون در سایر وجوه ایفای نقش مردم اشکالاتی است، بیم آن می‌رود که خطراتی که پهلوی را تهدید می‌کرد جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی را تهدید کند.

زارعی بیان کرد: در دوره پساپهلوی انسان جدیدی متولد شد که با انسان پیشاانقلاب تفاوت دارد؛ در سرنوشت خود مشارکت داد و نشاط سیاسی دارد و روح جمعی جدیدی متولد شد که اراده جمعی جدیدی را متبلور کرد.

وی ابراز کرد: به نظر من با این مفروضات نظریه جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی یک نظریه واحدند از اجمال به تفصیل.

زارعی با بیان اینکه دوران امامت امام دوره اجمالی است، گفت: شرایط زمانی و مکانی امام با شرایط فعلی متفاوت بود و آن زمان دوره تثبیت انقلاب بود و جنگ به کشور تحمیل شده بود و هنوز نهاد‌ها به خوبی سامان نیافته بودند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: در دوره تفصیلی که مردم‌سالاری دینی تفصیلی را نمایندگی می‌کند، جامعه پیچیده‌تر شده و جنبش‌های اجتماعی انتقادی شکل گرفتند و رسانه‌ها به شکل تخصصی و متکثر ایجاد شده‌اند. اما میان این دو نظریه به لحاظ هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و ارزش‌شناسی تفاوتی وجود ندارد.

زارعی افزود: امام رابطه مردم و حاکمان را به رابطه امام و امت تبدیل کرد و رهبر معظم انقلاب آن را به رابطه تفصیلی و مدنی ارتقا داد، چون جامعه شبکه‌ای و تخصصی شده است.

وی بیان کرد: امام در دوره زعامت چون با پدیده سلطانیسم و استبداد عریان مواجه بود بر جایگاه انسان، نفی استبداد و آزادی بیان و مشارکت تأکید می‌کرد و لوازم در اختیارشان قانون و مردم و ابزار‌های سنتی بود.

زارعی تأکید کرد: امام و رهبری انسان سیاسی را خلیفه‌الله می‌دانند و این تصرف در سیاست و مشارکت استخلافی و مراتبی است و این نقدی است بر دو پایه‌ای بودن مشروعیت.

وی با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی ترکیب اضافی نیست، گفت: در نگاه رهبری اسلام‌گرایی و مردم‌گرایی دو مقوله جدا از هم نیستند. جمهور مردم امانت الهی است.

زارعی در پایان گفت: رهبر انقلاب مقولات جدیدی را وارد مردم‌سالاری دینی کردند که می‌توان به حق مخالفت، رای ملت به مثابه حق‌الناس و کارآمدی، دموکراسی اینترنتی، کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد.

انتهای پیام

captcha