تأسیس ۲۵۰۰ واحد دانشگاه جامع؛ ‌از دستاورد‌های انقلاب ‌
کد خبر: 3790872
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶

تأسیس ۲۵۰۰ واحد دانشگاه جامع؛ ‌از دستاورد‌های انقلاب ‌

گروه اجتماعی ــ دانشیار دانشگاه گیلان گفت: قبل از انقلاب اسلامی در کشور ۲۸ واحد دانشگاه جامع داشتیم در حالی‌که پس از انقلاب این آمار به ۲۵۰۰ واحد دانشگاه جامع رسید.

به گزارش ایکنا از گیلان، مجید متقی‌طلب، دانشیار دانشگاه گیلان، امروز، 28 بهمن‌ماه در نشست تخصصی «دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه تولید علم» که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان در دانشکده چمران برگزار شد، اظهار کرد: بررسی‌های تاریخی حاکی از ظرفیت‌های بالقوه علمی و فناوری فراوان در مسلمین و ایرانیان است. براساس گزارشات یونسکو مسلمانان در قبل از رنسانس با علم و فناوری آشنا بوده‌اند و به عبارتی اگر مسلمانان نبودند جهان علم الان اینجا نبود.

وی افزود: دست‌نوشته‌های ابوریحان بیرونی در ارتباط با نجوم، ماه و نور یکی از منابعی است که توسط یونسکو چاپ شد و به‌عنوان یکی از مستندات در کتابخانه‌های مرجع حفظ شده است که دلالت بر توسعه علم در جامعه اسلامی دارد.

متقی‌طلب گفت: تا زمان قبل از انقلاب دیگران به سرعت در مرزهای دانش حرکت می‌کردند، با شروع اتقلاب سه موج سیاست، علم و فناوری آغاز شد که ما درگیر 8 سال جنگ تحمیلی شدیم که کشور را از تمام منابع عقب انداخت.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی در کشور 28 واحد دانشگاه جامع داشتیم درحالیکه پس از انقلاب این آمار به 2500 واحد دانشگاه جامع رسید. قبل از انقلاب دانشگاه بین‌المللی نداشتیم و بعد از انقلاب 18 دانشگاه بین‌المللی در کشور تاسیس شد.

دانشیار دانشگاه گیلان اضافه کرد: تا قبل از انقلاب حدود 250 هزار دانشجو داشتیم که 40 درصد آنها هم خارج بودند اما پس از انقلاب اسلامی تاکنون حدود 4 میلیون و 500 هزار دانشجو داریم که فقط 1.2 درصد آنها خارج از کشور شدند.

وی با بیان اینکه در قبل از انقلاب در کشور مرکز پارک علم و فناوری نداشتیم ولی بعد از انقلاب 44 پارک علم و فناوری و 196 مرکز رشد راه اندازی کردیم، گفت: تاکنون سالانه بالغ بر 40 هزار مستند علمی چاپ کردیم و از این لحاظ از نظر رشد علمی در جهان اول هستیم.

متقی‌طلب با بیان اینکه تاثیرات علم تولیدی باید در اقتصاد، زندگی مردم و تحولات اجتماعی مشهود باشد، تصریح کرد: در سال 96 بیش از 40 هزار مقاله در کشور چاپ کردیم، این تعداد مقالات چقدر تجاری‌سازی شده است؟

رئیس سابق پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به روند شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان، خاطرنشان کرد: انقلاب صنعتی قرن 19 و انقلاب علمی قرن 20 از عوامل حمایت‌کننده اقتصاد دانش‌بنیان محسوب می‌شوند، در اقتصاد دانش‌بنیان کار حرفه‌ای و با راندمان بالا، مبتنی بر یادگیری، آموزش و شناخت و اعتبارسنجی بخش‌های تخصصی بود.

دانشیار دانشگاه گیلان ادامه داد: در این اقتصاد مهمترین عامل، تولید نیروی کار و سرمایه نمی‌باشد، بلکه دانایی و فناوری است. فعالیت‌های تحقیقاتی مبتنی بر دانش به‌عنوان یک سرمایه مهم محافظت شده باید برای تبدیل شدن به ابر قدرت اقتصادی استفاده شوند.

متقی‌طلب اضافه کرد: نظام اقتصادی و اجتماعی در بخش‌های دولتی و خصوصی با پیوست‌های مطالعات دقیق به نحوی طراحی و اجرا شد که منتج به حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان شد.

وی با بیان اینکه در مدیریت کشور اصول و چارچوب‌های علمی کمتر مورد توجه قرار گرفته و همه پدیده‌ها با عینک سیاسی و سیاست زدگی نگاه می‌شود، خاطرنشان کرد: عدم هماهنگی در سامانه علم و فناوری، موازی کاری و خنثی سازی اقدامات مانع از هم افزایی در کنشگران عرصه علم و فناوری می‌گردد.

رئیس سابق پارک علم و فناوری گیلان گفت: علی‌رغم دستاوردهای علمی و فناوری فراوان در چهل سال بعد از انقلاب، تا رسیدن به توانمندی‌هایی لازم برای ورود به عرصه رقابت‌های بین‌المللی راه طولانی باید پیموده شود.

انتهای پیام

captcha