بانک‌ها بدون دریافت کارمزد، امکان ادامه حیات ندارند/ دلایل اقبال به تأمین مالی از طریق بازار سرمایه
کد خبر: 3790937
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
عبده تبریزی در دومین همایش تأمین مالی:

بانک‌ها بدون دریافت کارمزد، امکان ادامه حیات ندارند/ دلایل اقبال به تأمین مالی از طریق بازار سرمایه

گروه اقتصاد ــ عضو شورای عالی بورس بیان کرد: تنها دوره‌ای که بانک‌ها سود واقعی داده‌اند، از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ بوده است که تا ۱۵ درصد بوده است، اما همین رقم هم زیاد است و نتیجه‌ای که می‌توان گرفت، این است که نظام بانکی بدون بهره منفی امکان حیات ندارد، بنابراین باید به این سمت حرکت کنند که همانند بسیاری از بانک‌های جهان، کارمزد دریافت کنند.

/////بانک ها بدون دریافت کارمزد امکان ادامه حیات ندارند/ دلایل اقبال به تامین مالی از طریق بازار سرمایهبه گزارش  خبرنگار ایکنا، حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس و رئیس شورای سیاست‌گذاری دومین همایش تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، عصر امروز یکشنبه ۲۸ بهمن‌ماه در افتتاحیه این همایش در هتل اسپیناس بیان کرد: امروز در زمینه تجارب مثبت در حوزه تأمین مالی از طریق بازار سرمایه صحبت می‌کنیم. به نظرم علت اصلی اقبال به تأمین سرمایه از طریق بازار سرمایه چند مورد است. اول اینکه بازار سرمایه تنگناهای نظام بانکی را ندارد و چون مبالغ مورد نیاز برای تأمین مالی هم افزایش پیدا کرده است، بنابراین شرکت‌ها برای تأمین مالی خود به سراغ بازار سرمایه می‌روند.

عبده تبریزی اظهار کرد: دولت هم مصرف‌کننده اساسی از منابع بازار سرمایه است. از سوی دیگر، بازار سرمایه نسبت به اوایل دهه هشتاد گسترده‌تر شده است و به میزان بیشتری می‌توان از منابع آن برای تأمین مالی استفاده کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری دومین همایش تأمین مالی بیان کرد: البته در کشورهای دیگر به میزان بیشتری از ابزارهای مالی استفاده می‌شود، اما الان در کشور ما هم دولت به سمت ابزارهای مالی رفته و به جای ضمانت‌های گذشته و همچنین اعطای تسهیلات از بخش عمومی به دنبال استفاده از بازار سرمایه است و به همین دلیل استفاده از ابزارها از سوی دولت اقبال بیشتری یافته است.

این اقتصاددان با بیان اینکه امروزه استفاده از بازار سرمایه برای تأمین مالی از سوی دولت اهمیت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است، گفت: البته درک از وضعیت اقتصادی و درجه تأثیر ابزارها را باید در نظر بگیریم. با ابزارهای مختلف تأمین مالی نمی‌توانیم یک نتیجه را بگیریم. مثلا صندوق زمین و ساختمان دارای هدف خاصی است. همچنین باید روشن کنیم که فلان ابزار برای کسب و کار ما تجربه قابل تکراری هست یا خیر؟ بنابراین برای تأمین مالی باید از ابزارهای متناسب با موضوع کارمان استفاده کنیم.

عبده تبریزی ادامه داد: همچنین اهمیت چارچوب‌های جغرافیایی و فرهنگی را باید در مقوله تأمین مالی در نظر بگیریم. ممکن است یک ابزار در منطقه یا شهرستان خاصی قابلیت اجرایی شدن نداشته باشد.

وی اظهار کرد: در شرایط امروز ایران باید درباره دو محور به میزان بیشتری صحبت کنیم که اولی تحریم است که تأثیر زیادی بر کسب و کار گذاشته است. دومین مورد هم نقدینگی است. در حوزه تأمین مالی نمی‌توانیم از آثار تحریم‌ها فرار کنیم، بنابراین باید حتماً این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

عضو شورای عالی بورس تصریح کرد: نقدینگی هم عاملی اساسی است. در سال‌های اخیر با تورم و عامل مرتبط با آن یعنی نقدینگی سر و کار زیادی داشته‌ایم. این متغیرها همانند پایه پولی و حجم پول با یکدیگر مرتبط هستند. ما از معدود کشورهایی هستیم که نقدینگی ما بالاتر از ۲۰ درصد رشد کرده است. فقط هم چند کشور نقدینگی بالای ۱۰ درصد دارند، بنابراین برخی اقتصاددانان معتقدند باید تلاش کنیم که حداقل به دامنه ۱۰ تا ۱۵ درصد برسیم.

عبده تبریزی درباره وضعیت کنونی تورم و نقدینگی در اقتصاد ایران ادامه داد: در سال‌های اولیه دولت حسن روحانی وضعیت تورم بهتر بود، هرچند که نقدینگی نیز بالا بود، اما آثار زیادی بر تورم نداشت، اما وضعیت کنونی، آن چیزی نیست که دولت آقای روحانی انتظار آن را داشت، بنابراین تلاش دارند رشد نقدینگی را کنترل کرده و آن را کاهش دهند.

رئیس شورای سیاستگذاری دومین همایش تأمین مالی تاکید کرد: البته لزوما رشد نقدینگی و تورم، سال به سال همانند هم نیستند. در دوره آقای روحانی رئیس جمهور سهم پول کاهش پیدا کرده و دولت تلاش کرده است که پایه پولی زیاد بالا نرود، اما شبه‌پول افزایش پیدا کرده است. علت اصلی رشد پایه پولی هم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است که منجر به خلق پول و این حجم بزرگ از نقدینگی شده است. جالب است که برخی از سال‌ها میزان بدهی بانک‌ها از رشد پایه پولی هم بالاتر بوده است که البته اکثراً آنها از بانک‌های خصوصی بوده‌اند.

عبده تبریزی با اشاره به وضعیت سود بانکی در کشور بیان کرد: تنها دوره‌ای که بانک‌ها سود واقعی داده‌اند، از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ بوده است که تا ۱۵ درصد بوده است، اما همین رقم هم زیاد است و نتیجه‌ای که می‌توان گرفت، این است که نظام بانکی بدون بهره منفی امکان حیات ندارد، بنابراین باید با این سمت حرکت کنند که همانند بسیاری از بانک‌های جهان کارمزد دریافت کنند.

وی اظهار کرد: به عنوان نتیجه‌گیری کلی بحث باید عرض کنم که در زمینه تأمین مالی از طریق بازار سرمایه باید برآوردی از دوره زمانی تحریم داشته باشیم، چراکه نحوه تأمین مالی ما متفاوت خواهد بود. همچنین باید سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در زمینه نقدینگی را دنبال کنیم. همچنین باید دانست که حرکت به سمت صادرات دارای مزیت بیشتری است.

عضو شورای عالی بورس در پایان گفت: در نظر گرفتن امکان نقل و انتقال پول، دنبال کردن روش تهاتر، در نظر گرفتن پایین بودن سطح تقاضای داخلی، استقلال در حد امکان از درآمدهای دولتی و حساسیت نسبت به نرخ ارز و سیاست‌های متناسب با آن، دیگر مواردی هستند که در موضوع تأمین مالی از طریق بازار سرمایه باید در نظر بگیریم.

انتهای پیام

captcha