توسل به ائمه اطهار(ع)؛ عامل نجات از عذاب الهی
کد خبر: 3790954
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
سخنران حرم رضوی بیان کرد:

توسل به ائمه اطهار(ع)؛ عامل نجات از عذاب الهی

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجعفر طباطبایی با بیان اینکه توسل به اولیای الهی نقطه اتصال انسان و پروردگار است، گفت: توسل به ائمه اطهار(ع) عامل نجات از عذاب الهی است.

به گزارش کانون خبرنگاراران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجعفر طباطبایی در سلسله سخنرانی‌های فرهنگی تبلیغی رواق امام خمینی(ره) در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به بیان موضوع فلسفه توسل به اهل بیت(ع) پرداخت و اظهار کرد: توسل ریشه‌ عمیقی در ساختار شخصیت فردی و اجتماعی انسان دارد و کسانی که با توسل به ائمه اطهار(ع) و با بهره‌گیری از سیره آنان زندگی می‌کنند از این طرق وجود خودشان را نورانی می‌کنند.
وی افزود: قرب الی الله عالی‌ترین درجه‌ کمال اخلاقی انسان است و انسان برای نایل شدن به این درجه نیازمند الگو و راهکارهای راهبردی است. بنابراین، طبق منابع دینی استفاده از سیره و روش اولیای الهی برترین راهکار برای رسیدن به این مقام است.
سخنران حرم مطهر رضوی گفت: انسان برای تحصیل کمالات مادی و معنوی نیازمند الگوها و سرمشق‌هایی همچون فرستادگان خداوند است، چراکه عالم هستی بر اساس نظام اسباب و مسببات استوار شده است و تمسک به سبب‌ها و وسایل برای رسیدن به کمالات مادی و معنوی، لازمه این نظام هستی است.
خطیب بارگاه منور امام هشتم(ع) تصریح کرد: ارتباط با خداوند از دو راه ارتباط بی‌واسطه با پروردگار و توسل به ائمه اطهار(ع) امکان‌پذیر است که انسان از هر دو راه می‌تواند به مقصدش یعنی استجابت دعا برسد.
وی با بیان اینکه اعتقاد به توسل در میان امت اسلامی امری متداول است، گفت: اصل دعا از اسباب و وسیله‌های فیض است و توسل به اولیای الهی در هنگام دعا نیز از اسباب قرب به خداوند است.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: خداوند در قرآن کریم انسان را در جهت کسب کمالات معنوی و قرب به درگاه الهی امر به توسل به اسباب تقرب همچون اهل بیت(ع) کرده است.
وی گفت: حقیقت توسل در مکتب تشیع از جایگاه والایی برخوردار است. لذا، فرهنگ شیعه یعنی پیروی از اهل بیت(ع) برای نزدیک شدن به درگاه پروردگار و توسل هم چیزی جز واسطه قرار دادن ائمه معصومین(ع) و پیروی از آنها برای تقرب به خداوند نیست.
مهناز امیریان
انتهای پیام

captcha