برگزاری اجلاسیه کمیسیون‌های شورای عالی حوزه علمیه با هدف بررسی آینده حوزه‌های علمیه
کد خبر: 3790974
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان:

برگزاری اجلاسیه کمیسیون‌های شورای عالی حوزه علمیه با هدف بررسی آینده حوزه‌های علمیه

گروه فرهنگی - مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: اجلاسیه کمیسیون‌های شورای عالی حوزه علمیه با هدف بررسی آینده حوزه‌های علمیه برگزار خواهد شد.

برگزاری اجلاسیه کمیسیون‌های شورای عالی حوزه علمیه با هدف بررسی آینده حوزه‌های علمیهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت الاسلام صفرعلی فتح اللهی امروز در نشست خبری سومین اجلاسیه کمیسیون‌های شورای عالی حوزه علمیه خراسان که با حضور اصحاب رسانه در حوزه علمیه خراسان برگزار شد، اظهار کرد: این اجلاسیه نیز همانند هر همایش و اجلاسیه دیگری اهدافی را به دنبال خواهد داشت که در این میان می‌توان به اهدافی همچون بررسی آینده حوزه‌های علمیه، دست یابی به نقشه راه حوزه‌های علمیه، ارائه گزارش کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی در این جلسه و تبیین رویکردهای جدید مربوط به کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی، اشاره کرد.
 
وی گفت: برای اینکه موضوع اجلاسیه، از مباحث تخصصی تاثیرگذار در حوزه‌های علمیه و به ویژه حوزه علمیه خراسان برخوردار باشد، اقدام به تشکیل پیش نشستی با حضور 4 حوزه تاثیر گذار کشور اسلامی ایران از جمله قم، تهران، اصفهان و همچنین خراسان بزرگ شد. در این پیش نشست نسبت به فهم درست کلان آینده حوزه‌های علمیه به گفت‌وگو خواهیم پرداخت که هدف از این پیش نشست در واقع رسیدن به این فهم کلان است.
 
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: این اجلاسیه که بناست 16 اسفند ماه سال جاری در تالار قدس آستان قدس رضوی برگزار شود، افرادی چون حجت‌الاسلام فرزانه، آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله حسینی بوشهری، آیت‌الله اعرافی و... حضور خواهند داشت.
 
فتح‌اللهی در ادامه با بیان اینکه برای رسیدن به این اهداف سه راهبرد مهم پیش‌بینی شده است، افزود: این سه راهبرد پیش‌بینی شده را می‌توان از ایجاد هسته‌های دانایی، تحلیل مسائل کلان حوزه‌های علمیه، احراز منطق، اولویت مسائل کلان حوزه‌های علمیه و نهایتا هم افزایش ارتباط میان اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی و حوزه‌های علمیه یاد کرد.
 
وی اظهار کرد: براساس این پیش نشست که با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان با دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه قم، تهران و اصفهان انجام گرفت، مقرر شد در روز دوم اسفند ماه سال جاری در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزار شود.
 
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: در این جلسه علمی فرهیختگانی از چهار حوزه حضور خواهند داشت و پیرامون مسائلی همچون منطق اولویت‌ها، مدیریت و ساختار سازمانی، مسائل اقتصادی حوزه به ویژه وقف، موضوع آموزش و پژوهش و تبلیغ در سه محور فضای مجازی، آینده دینداری و سبک زندگی به گفتمان این موضوعات پرداخته خواهد شد.
 
اجلاسیه‌های حوزه‌های علمیه به صورت بین‌المللی ادامه خواهد داشت
فتح‌اللهی عنوان کرد: در این جلسه که با حضور اعضای محترم شورای عالی این موضوعات مورد بررسی قرار می‌گیرند، پس از رسیدن به نقطه مشترکی دنبال خواهد شد و در همایش‌های ملی و بین‌المللی در مراحل بعدی با هماهنگی حوزه‌های علمیه تشیع کشورهایی چون نجف، لبنان و بحرین این موضوعات ادامه خواهد داشت.
 
وی با اشاره به خروجی‌های اجلاسیه‌های دوره‌های گذشته نیز عنوان کرد: خروجی دوره‌هایی پیش از این اجلاسیه که با حضور برخی فرهیختگان کشوری برگزار و با نگاه به مسائل مربوط به تحول، پیگیری و شد رویکرد جدیدی در عرصه اقدامات کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان شکل گرفت. اکنون هم امورات مربوط  به حوزه علمیه خراسان با نگاهی کلان برای آینده حوزه‌های علمیه و به ویژه خراسان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: در این میان نیز در بخش بین‌الملل به دلیل اینکه آهنگ پرداخت به مسائل حوزه را از این استان آغاز کردیم و با چهار حوزه تاثیرگذار رایزنی‌هایی را داشته‌ایم، بنا شد این برنامه جریان داشته باشد و ادامه پیدا کند و موضوعات به گونه‌ای باشند که به نقطه جمعی برسیم و پس از این جمع‌بندی می‌توان این موضوعات را با سایر حوزه‌های علمیه جهان تشیع نیز پیگیری کنیم که در واقع باید این حرکت، حرکتی تحولی باشد.
 
فتح‌اللهی ادامه داد: از سال 94 در انتصاب اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان، مقام معظم رهبری اعضای شورای عالی، دبیر و مدیر شورای حوزه علمیه را منصوب کردند و با گذشت سه سال از این انتصاب باید گفت که شورای عالی 88 جلسه رسمی را برگزار کرده و 233 مصوبه را نیز گذرانده است.
 
تشکیل کمیسیون‌های تخصصی بر اساس بازوان مشورتی
مسئول شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: شورای عالی با توجه به مشارکتی که در تصمیم‌گیری‌ها و همچنین دقت‌نظر در تصویب ضوابط و مقررات مربوط به حوزه علمیه خراسان داشتند، اقدام به تصویب تشکیل 6 کمیسیون تخصصی که بازوان مشورتی شورای عالی بود، شد.
 
فتح‌اللهی افزود: این کمیسیون‌ها عبارت است از «آموزش»، «پژوهش»، «اجتماعی»، «سیاسی»، «تبلیغ»، «فرهنگ»، «خدمات» و «معیشت» است. این کمیسیون‌ها هر موضوعی که برای طرحی در پیشرفت شورای عالی مطرح می‌شود را در جلسات خود مورد بررسی قرار داده و زمینه تصمیم‌گیری شورای عالی را فراهم می‌کنند.
 
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه شورای عالی خراسان با انتصاب اعضا توسط مقام معظم رهبری در حیطه خراسان بزرگ تصمیم گرفته می‌شود. در این حوزه بیش از 200 مصوبه داشته‌ایم که مربوط به قانون هستند و تصمیماتی که برای آن گرفته می‌شود در سطح کلان و همچنین برای خراسان بزرگ است.
 
تاسیس شورای تحول از اقدامات حوزه علمیه خراسان
فتح‌اللهی عنوان کرد: از جمله اقداماتی که شورای عالی حوزه علمیه خراسان انجام داده است، می‌توان به تاسیس شورایی به نام شورای تحول اشاره کرد که پس از بیانات مقام معظم رهبری در سال 95 در جمع اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم به موضوع  پیش‌بینی شورای تحول اشاره فرمودند. در همان سال این موضوع نیز در شورای عالی مطرح که بر این اساس شورای تحول تاسیس شد.
 
وی تاکید کرد: در واقع عمده مسائل مربوط به حوزه تحول در حوزه علمیه خراسان در شورای عالی مورد بررسی قرار می‌گیرد و مصوبات آن نیز پس از تایید شورای عالی اجرایی خواهد شد.
 
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: یک مصوبه مشترک میان حوزه علمیه قم و خراسان با حضور اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم در سال 95 اتفاق افتاد که دو شورای مستقل طی جلسه‌ای تفاهم نامه‌ای را منعقد کردند که براساس آن بخشی مربوط به حوزه سیاست گذاری است که توسط شورای عالی پیگیری می‌شود و بخشی هم مربوط به امور اجرایی در سطح کلان است.
 
فتح‌اللهی تصریح کرد: در بحث ساختاری اجلاسیه امسال تغییراتی صورت گرفت، بدین منظور که قبل از تشکیل شورا معاونت پژوهش و تبلیغ و همچنین دفتر موقوفات را نداشتیم و در واقع یک بازوی مشورت برای مسائل مربوط به حوزه علمیه خراسان تصمیم‎گیری کنند، وجود نداشت که این تغییرات می‌تواند نقطه عطفی برای این حوزه علمیه باشد.
 
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: در واقع جایگاه دبیرخانه شورای عالی زمینه‌سازی در سطح کلان، سیاست‌گذاری و برنامه‌های شورای عالی است.
 
انتهای پیام
captcha