بهره‌گیری از فضای مجازی برای جذب جوانان به فرهنگ قرآنی
کد خبر: 3791204
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
اطهری‌فرد در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان کرد:

بهره‌گیری از فضای مجازی برای جذب جوانان به فرهنگ قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه فضاهای مختلف مجازی به نوعی ذهن جوانان را به خود مشغول ساخته است، تأکید کرد: برای جذب جوانان به سمت فرهنگ قرآنی ناگزیریم که در حوزه فرهنگ قرآنی با طراحی و برنامه‌ریزی‌های صحیح هزینه کنیم، چراکه شاهد خلأهایی در این زمینه هستیم.

استفاده از فضای مجازی برای جذب جوانان به فرهنگ قرآنیصالح اطهری‌فرد، قاری بین‌المللی قرآن‌ کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به افتخاراتی که قاریان بین‌المللی در مسابقات مختلف کسب می‌کنند، شاهدیم که کشور در مسیر درستی در این زمینه قرار گرفته است. البته اشکال‌تراشی‌هایی از سوی مسئولان رده میانی وجود دارد که امیدواریم این موانع برطرف شوند تا جلسات و محافل قرآنی بهتری در جامعه داشته باشیم، چراکه این امر می‌تواند زمینه آشنایی مردم با فرهنگ ناب قرآنی را فراهم آورد و تأثیرگذار باشد.

رشد کمی و کیفی مسابقات قرآن
وی با بیان اینکه در واقع آشنایی جوانان ما با قرآن نسبت به پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست، افزود: از این رو بحث مسابقات قرآن چه مسابقاتی که برگزار می‌شود و چه نماینده‌هایی که از کشور در آن مسابقات حضور پیدا می‌کنند، خوشبختانه از رشد کمی و کیفی خوبی برخوردار بوده است.
این قاری بین‌المللی قرآن‌ کریم گفت: با توجه به اینکه جلسات قرآن از رتبه‌بندی‌هایی برخوردار است و مطالب عمومی‌تر در آن‌ها مطرح می‌شود، بعد آموزشی قوی‌تری نیز در آن به کار برده می‌شود، اما به هر حال از همان جلسات سیاری که در منازل آغاز و تا جلسات تخصصی که توسط اساتید برگزار می‌‎شود، می‌تواند زمینه خوبی را برای فعالیت‌های قرآنی ایجاد کند که این امور را می‌توان از اثرات انقلاب اسلامی دانست.
اطهری‌فرد بیان کرد: به موازات فضاهای مختلف مجازی و همچنین دل‌مشغولی‌های مختلف و تزئیناتی که در دنیای رسانه امروز وجود دارد، ذهن جوانان را به خود مشغول ساخته است و این امر باعث شده که جوانان به این سمت ترغیب شود. بر همین اساس برای جذب جوانان به فرهنگ قرآنی ناگزیریم که در حوزه فرهنگ قرآنی با طراحی و برنامه‌ریزی‌های صحیح برای جذب آنان هزینه کنیم، چرا که شاهد خلأهایی در این زمینه هستیم.

صرف هزینه‌های مادی برای تشویق جوانان
وی اظهار کرد: ما شاهد این موضوع هستیم اموری که انجام می‌شود جوابگوی خیل عظیمی از جوانانی که در کشور هستند، نخواهد بود. در حالی که هرساله می‌شنویم که بودجه‌های قرآنی کاهش پیدا می‌کند و اگر هم بودجه‌ای تصویب می‌شود، متأسفانه پرداخت و عملیاتی نمی‌شود.
این قاری بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: به عقیده من باید امروز در عرصه فرهنگ، هزینه‌های مادی برای تشویق جوانی که در این مسیر قرار می‌گیرد، صرف شود و همچنین مسیر پیشرفتی را برای این افراد فراهم و یا هموار کرد، چراکه قطعاً در این مسیر نیاز به تجهیزات وجود دارد.
اطهری‌فرد ادامه داد: در حالی  که اکنون در مسابقات، جوایزی که به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود متأسفانه متناسب با شأن و سطح مسابقات نیست. در واقع باید در این مسیر الگوسازی‌هایی شود تا از آن‌ها در حوزه‌های تصممیم‌گیری استفاده شود.

تنها راه نجات؛ پیوستن به قرآن
وی بیان کرد: امید است که مسئولان میان‌رده به این باور برسند که تنها راه نجات جوان امروز پیوستن به قرآن و فرهنگ ناب قرآن کریم است.
این قاری بین‌المللی قرآن کریم با تأکید بر اینکه قرآن راهی بی‌انتها است، اظهار کرد: در واقع هر فعالیت، هر عملکرد و هر هنری که به قرآن گره می‌خورد نباید برای آن انتهایی را متصور شد، ما راه‌های خوبی را طی کرده‌ایم و چه خوب است که این مسیر متوقف نشود.
اطهری‌فرد افزود: قطعاً بسیار بیش از اینکه تاکنون در این مسیر گام‌های مؤثری را برداشته‌ایم، هنوز راه‌های بیشتری مانده تا بتوانیم به آن جایگاهی که باید دست یابیم و ان‌شالله که بتوانیم این افق‌ها را فتح و معارف شیرین قرآنی را در جامعه نهادینه کنیم تا در نهایت این امر در سخن، رفتار و اعمال ما تجلی شود.
این قاری بین‌المللی گفت: با وجود این گونه موفقیت‌ها در این مسیر مهم، باید اشاره کرد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با سیاست‌گذاری‌هایی که امام(ره) داشتند و اهمیتی که به قرآن می‌دادند و فرمودند: «قرآن کتاب انسان‌سازی است» و «کتاب ما قرآن است»، به این فعالیت‌ها تشویق شد و رشد خوبی را به خود دید و اکنون هم کمتر شهر و یا شاید بتوان گفتکه  روستایی باشد که در آن‌ها جلسات قرآنی وجود نداشته باشد.

انتهای پیام

captcha