اصالت كار روحانیت به مساجد است
کد خبر: 3791281
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
آیت‌الله دستغیب:

اصالت كار روحانیت به مساجد است

گروه معارف ــ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان با بیان اینكه فرهنگ روحانیت و حوزه‌های ما باید یک مقداری تصحیح شود، گفت: اصالت کار ما به مساجد به عنوان محل اجتماع مردم برای نماز جماعت است که این جنبه از کار روحانیت باید تقویت شود.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، امروز، 29 بهمن‌ماه در همایش صیانت از روحانیت که با حضور قضات و مسئولان دادسرای ویژه روحانیت حوزه قضایی فارس در سالن شهید آیت‌الله دستغیب حرم مطهر برگزار شد، گفت: در جامعه کمبود روحانی نداریم و هر شخصی متقاضی ورود به حوزه بود - هر چند دارای شرایط ابتدایی طلبگی نیز نبود - باید بتواند به راحتی وارد شود.
وی افزود: فرهنگ روحانیت و حوزه‌های ما باید یک مقداری تصحیح شود، اصالت کار ما به مساجد به عنوان محل اجتماع مردم برای نماز جماعت است که این جنبه از کار روحانیت باید تقویت شود كه اكنون بحمدالله طلاب فاضل ما توان اداره و رَتق و فَتق امور جاری یک مسجد در یک محله را دارا هستند.
آیت‌الله دستغیب گفت: در روایت است که پیغمبر اکرم(ص) به علی بن ابیطالب(ع) فرمودند یک نفر را هدایت کنی برتر از شترهای سرخ مویی است که در راه خدا انفاق کنی و در اینجا بحث یک نفر است، برخی از ما که ده نفر را به حساب نمی‌آوریم، صد نفر هم که چیزی نیست، هزار نفر هم که کم کم به چشممان نمی‌آید و بالاترش را می‌خواهیم و با این تفکر مساجد خالی می‌مانند.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در واقع فلسفه وجودی دادسرای ویژه روحانیت، صیانت از روحانیت است، گفت: این به معنای تبعیض بین این قشر و اقشار دیگر نیست بلکه از لحاظ این است که هرچه شأنیت بالاتر باشد حساسیت بیشتر است. لغزش یک عالم مثل یک کِشتی است که اگر غرق شود همراه خودش، سرنشینانش را نیز غرق می‌کند. زیرا بر حسب روایات دو صنف از امت هستند که اگر صالح شدند دیگران هم صالح می‌شوند و اگر فاسد شدند دیگران هم در معرض فسادند، این دو صنف، فقها و امرا هستند.
رئیس جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: به هر حال فقیه هم اگر جامع‌الشرایط نباشد وجود او نه تنها مفید نیست بلکه مضرّ و مخلّ هم هست و اقتضا می‌کند که یک وضعیت و تشکیلات مخصوص برای نظارت و صیانت از روحانیت وجود داشته باشد.

مسئولیت روحانیت سنگین‌تر از سایر اقشار است
آیت‌الله دستغیب با تصریح اینکه انتظارات و توقعاتی که از جایگاه رفیع روحانیت در جامعه وجود دارد مسئولیت این قشر را سنگین‌تر می‌کند، گفت: وظیفه ما این است که افرادی که تازه وارد حوزه‌های علمیه می‌شوند را با این انتظارات و حساسیت‌ها آشنا و آگاه نماییم و تجربیاتی که اندوخته‌ایم را منتقل کنیم تا مبادا نسبت به دیگر افراد در جامعه خود را برتر بدانند.
وی گفت: شاید بعضی تصور کنند که ذیّ روحانیت و طلبگی به این است که انسان خودش را به نوعی به نحو تصنعی یا درآوردن ادا و اطفار و امثال این‌ها نمایان کند و نسبت به دیگران خودش را افضل بداند و به عجب و کبر و امثال این‌ها مبتلا شود؛ یک عده هم از آن طرف در مقابل این فکر کنند ذیِّ روحانیت و طلبگی یعنی مردمی بودن به این معنا که دچار یک نحو بی قیدی و بی بند و باری شدن و به خیال خام خود برای جذب دیگران همرنگ و هم سنخ بعضی افراد شدن و ورود به بعضی مجامع و اماکن که نباید وارد شود است که هر دو تصور باطل و مردود است، البته کسی منکر این مطلب نیست که اگر برنامه‌های صحیح و متینی انجام گیرد و همراه آن بهجت و شادی هم باشد اما از آن طرف برخلاف ذیّ روحانیت هم نباشد، می شود شرکت كرد.

طلاب مسئله صیانت نفس را تمرین كنند
مسئول حوزه علمیه رضویه شیراز با تأکید بر اینکه مسئله صیانت از روحانیت از ارکان مهم است، گفت: فقط این نیست که کسی فقیه شود بعد صائناً لنفسه باشد، بلکه از بدو ورود به حوزه و آغاز دوران طلبگی، طلاب باید مسئله صیانت نفس را تمرین كرده و ملتزم باشند، زیرا اگر این کار از همان ابتدا صورت نگیرد در مراتب بالا خیلی بعید است که فرد بتواند تحوّلی در خودش به وجود آورده یا دیگران در او مؤثّر باشند.
وی ضمن بیان چند نکته در باب صیانت از روحانیت گفت: توجه به گزینش‌ها اهمیت بسیاری دارد و در واقع حکم عقل است و از لحاظ شرع هم نسبت به آن ارشاد اکید است و در منابع، کتاب، سنت و سیره و روش معصومین(ع) و مراجع، علما و بزرگانی که در طول تاریخ شیعه بوده‌اند و حالا هم که در چهل سال گذشته شاهد سیره امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدّظلّه) بوده و هستیم، برای اینکه کسی را جهت مسئولیتی انتخاب کنیم - حتی اگر کسی نسبت به متون و منابع دینی خودمان هم بی اطلاع باشد - باید کسی انتخاب شود که توان انجام آن کار یا کشش آن را داشته باشد و در حقیقت بتواند حق آن امانتی که به او واگذار می‌شود را ادا کند و به منزلگاه مقصود برساند.
آیت‌الله دستغیب ادامه داد: این مسئله چقدر قابل تشبیه در جریانی است که پیغمبر(ص) فرمودند کیست که این شمشیر را بگیرد و حقش را ادا کند، کسی از اصحاب گفت ادای حق آن چگونه است؟ پیامبر(ص) فرمودند تا آخرین نفس با آن جهاد کند. حالا می‌خواهیم لباس روحانیتی که دستِ کمی از آن سلاح ندارد و اهمیتش را همه می‌دانیم به دست کسی بدهیم که آیا می‌تواند یا بنا دارد که حقش را ادا کند.

زمینه ورود به حوزه‌ها را برای مستعدان فراهم كنیم
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر چنین شود که ابتدا فردی را در عرصه‌ای وارد کرده‌ایم که توان و کشش آن کار را ندارد، اولا زیان و ضررش برای خود اوست و ثانیا با یک منطق بسیار ضعیف می‌گویند حالا کسی که با یک امید و آرزویی آمده و می‌خواهد روحانی و طلبه شود چرا مانع او شویم، ما حرفمان این است هر که می‌خواهد باشد، بنده نمی‌دانم این با کدام یک از موازین عقلی و شرعی ما سازگار است، این از ابتدا نباید وارد می‌شده است زیرا در چنین فردی اگر استعداد ذاتی از لحاظ کسب علم و از جهات معنوی نباشد این جز معضلی برای روحانیت چیزی نخواهد بود و باید فکری کرد که به دلیل اُفت و رکود جذب در حوزه‌های علمیه، هر فردی که قصد طلبگی دارد و لو صلاحیت هم نداشته باشد جذب شود، بلکه باید زمینه را برای ورود کسانی که مستعد و واجد شرایط لازم هستند را فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه در جلسات متعدد با مسئولان حوزه‌های علمیه کشور درباره چگونگی جذب افراد مستعد به حوزه‌های علمیه بحث شد، گفت: یک فرد مستعد به راحتی می‌تواند حرکت کند و محیط کلاس برای او دیگر یک محیط زندان و محبس نیست.
آیت‌الله دستغیب، تشخیص مستعد بودن افراد متقاضی ورود به حوزه‌‌های علمیه را وظیفه روحانیون باتجربه دانست و گفت: در مصاحبه‌ها و بررسی سوابق شخص و محیط‌های تربیتی آن‌ها، نتیجه حاصل می‌شود و اگر ما به این موضوع بیندیشیم که به جای صد نفر، ده نفر جذب شوند که بتوانند در جامعه موثر واقع شوند، ارزشمندتر است هرچند باید به نیاز جامعه نیز توجه شود.

ضرورت وجود تعامل میان مدیران حوزه‌های علمیه با دادسرای ویژه روحانیت
مسئول حوزه علمیه رضویه شیراز با بیان اینکه تعامل بین مسئولین و مدیران حوزه علمیه و دادسرای ویژه روحانیت ضرورت دارد، اظهار کرد: هدف این دو مشترک و آن، صیانت و پیشگیری است و اگر خدای نکرده جرمی هم واقع شد باید طرفین در جریان باشند یعنی اگر درون حوزه‌ای معلوم شد کسی در موضعی است که با نصیحت و اندرز و موعظه به نتیجه نمی‌رسد و لازم است درباره اش تصمیم‌گیری شود روی این سرپوش نگذارند و منعکس کنند.
وی گفت: اگر روی این موارد به سبب اینکه وجهه حوزه ما خراب نشود سرپوش بگذاریم خیانت است و از طرفی اگر برادران دادگاه ویژه روحانیت به این نتیجه رسیدند که مشکل یک طلبه خاطی با تذکر و نصیحت حل می‌شود می‌توانند این را به مدیران حوزه‌های علمیه منتقل کنند، از این رو تعامل بین مدیران حوزه و متولیان دادسرای ویژه روحانیت ضرورت دارد.
آیت‌الله دستغیب با اشاره به اینکه درباره آسیب شناسی حوزه‌های علمیه نیز به صورت پراکنده در قم، فارس و برخی استان‌ها و شهرهای کشور کار شده است، گفت: آسیب‌شناسی با بحث‌های اخلاقی از یک نقطه شروع و در جایی ختم می‌شود و باید تحولی در این جهت ایجاد شود و بررسی شود که طلاب حوزه‌های ما از چه موضوعاتی بیشتر صدمه می‌بینند و عناوین مربوط به این موضوعات عرضه شود.

اهمیت توجه به مشاوره‌های چهره به چهره
وی با تأکید بر اینکه باید عناوین اصلی و مهم قابل ارائه در طول یک سال تحصیلی احصاء شود، گفت: به بحث تخصصی مشاوره اسلامی به صورت چهره به چهره نیز باید به صورت جدی توجه شود و البته این مشاوره‌ها باید براساس شرع و اخلاق انجام شود تا براساس نتایج آنها بشود برای دیگر طلاب نیز برنامه‌ریزی كرد و این مشاوره به تمام طلاب ارائه شود حتی اگر فکر می‌کنند نیازی ندارند، چراکه در این جلسات مشاوره مشکلات و مسائل مادی، معنوی، اجتماعی و سیاسی مطرح می‌شود که می‌تواند برای دیگر طلاب نیز راهگشا باشد.

طلابی كه بیكار می‌مانند باید در مساجد به كار گرفته شوند
رئیس جامعه روحانیت شیراز اظهار كرد: طلابی که 10 پایه را می‌گذرانند به استثنای تعداد کمی از آن‌ها که یا به قم هجرت می‌کنند یا در همین جا در دروس خارج شرکت می‌کنند و تحصیلات‌شان را با شرایطی که دارند ادامه می‌دهند و یک عده هم که جذب نهادها می‌شوند و در حد خودشان خدمت می‌کنند اما عده زیادی از آن‌ها بیکار می‌مانند و با توجه به اینکه داد برخی مسئولان از خالی بودن مساجد بلند است، باید این طلاب در مساجد به کار گرفته شوند زیرا ما روحانی درس خوانده و طلبه‌ای که بتواند مساجد را اداره کند داریم اما مسئولین نهادهای مختلف در رابطه با بحث روحانیت باید این طلاب را به کار گیرند.

اشاره به مشكل بودجه‌ای حوزه‌های علمیه
وی با اشاره به برخی مشکلات حوزه‌های علمیه مانند کمبود بودجه، بیان کرد: با توزیع مناسب بودجه حوزه‌های علمیه و گزینش با برنامه‌ریزی متقاضیان ورود به حوزه و کمک برخی نهادها مانند شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات، اداره اوقاف و غیره می‌توان برخی از این مشکلات را برطرف کرد.
آیت‌الله دستغیب ادامه داد: اگر روی مساجدمان برنامه‌ریزی کنیم خدا هم برکت می‌دهد و ما معتقدیم ریزش رزق الهی هم دست خودش است. همچنین باید روی برنامه‌های تبلیغاتی و فعالیت مراکز پژوهشی نیز برنامه‌ریزی شود و امیدواریم آنچه در حد بضاعت و وظایف ماست در هر بُعدی از ابعاد در خدمتتان باشیم و با هم بتوانیم قدمی در اصلاح امور و ارتقای حوزه‌های علمیه مان به نفع اسلام و مردم برداریم.

مسئولان اهتمام بیشتری به تسهیل امور معیشتی مردم داشته باشند
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ۲۲ بهمن امسال در سالروز گرامیداشت این یوم‌الله همه شاهد بودیم انجام تکلیف الهی توسط مردم ولایت‌مدار و شیفته حق و عدالت به خوبی صورت پذیرفت، گفت: امیدواریم آنچه وعده الهی است به بهترین وجه و در آتیه‌ای نزدیک محقق شود و با نزول رحمت‌ها و برکات الهی گشایش در امور مردم صورت گیرد و مسئولان هم در واقع با این وضعیت و این شرایطی که ملاحظه کردند اهتمام بیشتری نسبت به ارائه خدمات و تسهیل امور معیشتی مردم داشته باشند.
انتهای پیام

captcha