جادوی عروسک‌ها در روایتی از منطق‌الطیر عطار نیشابوری
کد خبر: 3791311
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴

جادوی عروسک‌ها در روایتی از منطق‌الطیر عطار نیشابوری

گروه هنر ــ «اپرای عروسکی عشق» برگرفته از داستان شیخ صنعان و دختر ترسا از منظومه منطق‌الطیر عطار نیشابوری تا پایان سی وهفتمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» در تالار فردوسی به روی صحنه می‌رود.

گروه تئاتر عروسکی آران به سرپرستی بهروز غریب‌پور و شاهکاری دیگر در عرصه نمایش عروسکی با تولید و اجرای «اپرای عروسکی عشق» در سی و هفتمین جشنواره «تئاتر فجر»؛ اثری که مدت‌ها پس از دیدنش در تالار فردوسی همچنان به این مسئله فکر می‌کنی که آنچه بر روی صحنه شاهد آن بودی، بازیگر زنده بود یا عروسکی بی‌جان که به طرز خارق‌العاده‌ای با استفاده از چند نخ که به آنها متصل است، در صحنه به حرکت درمی‌آید.

داستان روایت شده در «اپرای عروسکی عشق» برگرفته از داستان شیخ صنعان و دختر ترسا در منظومه منطق‌الطیر عطار نیشابوری است که غریب‌پور فرازهایی از آن را برای اجرای این نمایش به‌گزین کرده و به روی صحنه آورده است، آن هم در مدت زمان 110 دقیقه و با استفاده از طراحی چشم‌نواز صحنه و نورپردازی کارآمد آن که جذابیتش را دوچندان کرده است.

و اما شرح روایت این داستان:

شیخ صنعان، پیری صاحب کمال و پیشوای مردم زمانه خویش بود. او قریب پنجاه سال در کعبه اقامت داشت و هرکس به حلقه ارادت او درمی‌آمد، از ریاضت و عبادت نمی‌آسود. شیخ خود نیز هیچ سنتی را فرونمی‌گذاشت و نماز و روزه بی‌حد به‌جا می‌آورد.

شیخ حدود پنجاه بار حج کرده و در کشف اسرار معنوی به مقام کرامت رسیده بود. شیخ چند شب پیاپی خواب می‌بیند که مقیم روم شده و بر یک بت سجده می‌کند. شیخ با مریدانش به روم سفر می‌کند و در آنجا دختر ترسایی (نوعی مذهب مسیحی) را می‌بیند و عاشق او می‌شود. شیخ بیش از یک ماه برای وصال دختر عجز و لابه می‌کند و دختر برای شیخ چهار شرط می‌گذارد:

سجده کردن بر بت، سوزاندن قرآن، نوشیدن خمر و دست شستن از ایمان.

شیخ علاوه بر اجرای این شروط، یکسال نیز به جای کابین دختر برای او خوک‌بانی می‌کند. مریدان از بازگشت شیخ ناامید می‌شوند و به دیار خود بازمی‌گردند. یکی از مریدان که در سفر با شیخ نبوده، به امید بازگشت شیخ به روم سفر می‌کند و در آنجا ۴۰ روز برای شیخ به دعا و تضرع می‌نشیند. سرانجام پیامبر اسلام را در خواب می‌بیند و مژده بازگشت شیخ را می‌گیرد.

شیخ صنعان سرانجام از قید عشق دختر آزاد می‌شود و این بار با خوابی که دختر می‌بیند؛ دختر عاشق شیخ می‌شود و با او به دیار شیخ می‌رود و مسلمان می‌شود. دختر در خواب می‌بیند که آفتاب به کنارش افتاده و به او می‌گوید با شیخ روان شو.

در مورد این نمایش چیزی نمی‌توان گفت غیر از آن‌که باید به استانداردهای آن در حوزه فنی و خلاقیت هنری و جذابیت بصری که به وفور در آن مشهود است، اشاره کرد تا جایی که همچنان با گذشت 10 تولید نمایش عروسکی از سوی گروه «آران»، همچنان تولید و اجرای این اثر بر اعتبار جشنواره‌ای همچون «تئاتر فجر» می‌افزاید.

یادآور می شود؛ اجرای «اپرای عروسکی عشق» هر روز ساعت 19:30 در تالار فردوسی و به مدت زمان 110 دقیقه روی صحنه خواهد رفت.

انتهای پیام

captcha