نگرش قرآن به راه‌های جذب رحمت الهی
کد خبر: 3791391
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰

نگرش قرآن به راه‌های جذب رحمت الهی

گروه معارف ــ براساس آنچه از آموزه‌های دینی و معارفی برداشت می‌شود بنیان خلقت مخلوقات همگی براساس رحمت واسعه خالق بوده و تمامی موجوداتی که در این دایره خلقت گنجانده شده‌اند هر یک بر اساس حکمت متعلقه خداوند از این رحمت بهره‌مند هستند.

نگرش قرآن به راه‌های جذب رحمت الهی

براساس آنچه از آموزه‌های دینی و معارفی برداشت می‌شود بنیان خلقت مخلوقات همگی براساس رحمت واسعه خالق بوده و تمامی موجوداتی که در این دایره خلقت گنجانده شده‌اند هر یک بر اساس حکمت متعلقه خداوند از این رحمت بهره‌مند هستند.
وقتی کلمه «رحمت» صفت خداوند می‌شود، معنای نیکی کردن و احسان به خود می‌گیرد. از نظرگاه کلام شیعی، رحمت الهی، به معنای افاضه خیر بر نیازمندان و فرودستان و دستگیری از آنان است. رحمت خداوندی از ویژگی‌های تمامیت، عمومیت و کمال، بهره مند است.
«تمامیت» بدین معنا است که خداوند می‌خواهد نیازمندی و ناتوانی را از جمیع نیازمندان بردارد. «عمومیت» بدین معنا است که گستره رحمت الهی هم نیک‌سیرتان و شایستگان را دربرمی‌گیرد و هم بدسیرتان و سرکشان را و هم مؤمنان و هم کافران را و هم در این جهان مشمول آنان می‌شود و هم در آن جهان. «کمال» به این معنا است که خداوند مانند مردمان مهربان و نیکوکار، بر اثر مهربانی آوردن و نیکی کردن، دچار رنج و تعب نمی‌شود.

‌در کارهای خود نیتّی خالص داشته باشید
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: انسان باید در کارهای خود نیتی خالص داشته باشد و هر کاری را برای خدا انجام دهد و غیر از خدا، موجود دیگری را دخیل قرار ندهد.
وی افزود: باید درآمدهای ما از راه حلال و شرعی باشد، مادامی که از راه حلال پولی را به دست نیاورد، 40 روز عبادات و دعاهای او مورد قبول خداوند قرار نخواهد گرفت.
‌شربیانی‌ با استناد به آیه 46 سوره نمل «لَوْلَا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّکمْ تُرْحَمُونَ» خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: چرا از خدا آمرزش نمی‏‌خواهید؟ باشد که مورد رحمت قرار گیرید!؟
امام جمعه عجب شیر ضمن بازگو کردن لزوم حفظ ارتباط انسان با خداوند ادامه داد: انسان باید ارتباط خودش را با خدا قطع نکند و باید نماز اول وقت از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راه‌ها برای ارتباط با خدا و جذب رحمت خداوند تلقی کرد.
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: آن وسیله‌ای که خداوند در قرآن برای رسیدن به خدا نام می‌برد، اهل بیت(ع) هستند.
‌شربیانی اهل بیت(ع) را نردبان رسیدن به خداوند دانست و تأکید کرد: نردبان رسیدن به خداوند از طریق اهل بیت(ع) امکانپذیر است و به آنها چنگ توسل بزنیم.

درب‌های رحمت الهی به سوی انسان باز است
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش‌ همچنین به ایکنا گفت: انسان می‌تواند با آمرزش خواستن به پیشگاه خداوند متعال، درب‌های رحمت الهی را به سوی خود باز کرده و از نعمات ببیکران او بهره گیرد. زمانی که فرد در پیشگاه خداوند متعال اظهار ندامت و پشیمانی می‌کند، در حقیقت روی به سوی رحمت خداوند آورده و خویشتن را به سرچشمه فیوضات نزدیک ساخته است.
وی از اثرات محبت و عشق‌ورزی بر جذب رحمت الهی گفت و افزود: كسى كه همۀ حالات مثبت و به ويژه مهر و محبّت و عشق‏‌ورزى را در وجود خويش نابود كرده و جز حركت فيزيكى كه محصول تنفس هوا و خورد و خوراك است از او باقى نمانده،‏ چگونه نور رحمت پروردگار از افق تاريك حياتش جلوه كند؟ چگونه كسى كه مهر و محبت و مهرورزى را در دل خود نپرورانده و متخلق به اين اخلاق نشده و در قلب خود جايى را براى اين حقيقت بسيار با ارزش باز نكرده، اميد رحمت الهی را دارد.
وی با استناد به آیه 56 سوره اعراف «إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ» خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است.
 غفاری‌ ادامه داد: از عواملى كه انسان را به رحمت حق متصل مى‌كند و سبب هدايت انسان مى‌شود و نیز به محبوبيت او مى‌افزايد، ادب ‌برابر حقايق يا در مقابل اشخاص سزاوار ادب است.
امام جمعه شهر بخشایش ضمن بازگو کردن اسباب دریافت رحمت الهی یادآور شد: دعا، نماز، سخن نرم، دست دادن و معانقه با برادران دینی خود نیز از اسباب دریافت رحمت الهی است.
وی با اشاره به فرموده امیرالمؤمنین علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: با عطوفت و ترحم به دیگران رحمت الهی نازل می‌شود.
‌غفاری قرآن را کتاب سعادت دانست و تأکید کرد: قرآن، تنها كتاب تئورى و نظرى نيست، بلكه كتاب سعادت و برنامه‏ عمل انسان است.

انتهای پیام

captcha