از رقص رنگ‌ها تا گلاب‌پاشی در خانه‌تکانی کهگیلویه و بویراحمدی‌ها
کد خبر: 3791392
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲

از رقص رنگ‌ها تا گلاب‌پاشی در خانه‌تکانی کهگیلویه و بویراحمدی‌ها

گروه اجتماعی ـ آیین خانه‌تکانی در شهرها و روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد دارای رسوم متنوع و ریشه‌داری است.

از رقص رنگ‌ها تا گلاب‌پاشی در خانه‌تکانی کهگیلویه و بویراحمدی‌هابه گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، در آخرین روزهای سال و اسفندماه، خانواده‌های ایرانی رسم خانه‌تکانی را انجام می‌دهند تا پلیدی و آلودگی‌ها را از خانه و کاشانه خود بردارند آئینی کهن و باستانی که با تفاوت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود درجای جای شهرها و روستاهای ایران اسلامی اجرا می‌شود.
این رسم زیبا در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با شور، شعف و وصف تمام‌نشدنی انجام می‌شود و رنگ و بوی شهرها و روستاها و حتی چادرهای عشایری در فصل خانه تکانی عوض می‌شود و شهر حال و هوایی دیگر می‌گیرد.
رقص رنگ و روی در و دیوار خانه‌ها که با پهن کردن تشک و پتوها روی دیوار خانه‌ها بوجود می‌آید خبر از آمدن بهار می‌دهد و بالش‌های سنتی و گلدار روی دیوار خانه‌ها نشان از استقبال از بهار در کهگیلویه و بویراحمد دارد.
بانوان کدبانوی کهگیلویه و بویراحمدی بیش‌ ازهرکس دیگر در این فصل فعالیت دارند و بار اصلی خانه تکانی‌ها به دوش آنهاست.
پخت حلوا، گلاب‌پاشی خانه‌ها و خرید عطر و عود از جمله دیگر رسومات کهگیلویه و بویراحدی‌ها در ایام خانه تکانی‌هاست.
اما آیا خانه‌تکانی در پایان هر سال می‌تواند طراوت و تازگی را برای ما به ارمغان آورد. قطعاً همه بر این نکته باور داریم که برای ایجاد طراوت در زندگی و زدودن گرد و غبار از خانه دلمان نیز همواره باید دست به کار شویم.
برای این کار ابتدا لازم است به خود بیاییم و نیک و عمیق بیندیشیم، به گذشته‌ها برگردیم، ناراحتی‌ها، بغض‌ها و کینه‌ها را کنار بگذاریم.
خانه‌ دلمان باید صاف باشد و صیقلی، گرم باشد و مهربان و درنهایت، خانه‌ دل باید زیباترین و بانشاط‌‌ ‌‌‌ترین جلوه‌های بصری و معنوی را دارا باشد و چه بهتراینکه خانه دلمان را با یاد و حضور خدا صیقل دهیم.
اما برای حضور خدا در خانه دلمان باید چه کنیم و برای این کار باید دل از پلیدی‌ها بکنیم و دل بسپاریم به یاد خدا و خانه دل را از هر چیز جز خدا مبری سازیم.
و چه زیبا در آیه 28 سوره رعد آمده است که «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» و قطعاً ذکر و یاد خدا که در دل باشد آرامش واقعی دست حاصل می‌شود.
و چه زیباست اگر خانه دل و خانه جسم ما سرشار از یاد خدا و خوبی‌ها باشد و آنجاست که اگر در کلبه‌ای محقر باشیم، کومه‌ای ساده با آرامش خواهیم داشت و اگر در کاخی عظیم باشیم بی یاد و نام خدا هیچ لذتی از این دنیا و مظاهرش نخواهیم برد.
پس بیاییم زیبا بیندیشیم زنگار از دل بزداییم و در روزهای واپسین سال و قبل از خانه‌تکانی، دل‌تکانی کنیم .اما برای خانه‌تکانی دل چه کنیم. چه بهتر از نماز و نیایش که جان خود را با عبادت جلا دهیم.
و البته خانه‌تکانی و آمادگی برای تغییر فصل یادآور معاد و بازگشت همه ما به سوی خدا خواهد بود و چه دارویی شفابخش‌تر از نیایش و ذکر خدا.
انتهای پیام

captcha