احساس ناامنی، زمینه آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد
کد خبر: 3791469
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳

احساس ناامنی، زمینه آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: احساس ناامنی، زمینه آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد و زیربنای بسیاری از مشکلات، بدبینی و متعاقب آن افسردگی است.

احساس ناامنی، زمینه آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهدبه گزارش ایکنا از زنجان، محمود گلزاری، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی، امروز، 29 بهمن‌ماه در آیین طرح ملی «چهل قلم»، اظهار کرد: وقتی بحث از اجتماع به میان می‌آید، به معنای عوامل غیرفردی است که شامل عوامل محیطی هم می‌شود و آسیب اجتماعی یعنی چیزی که آسیب فردی نیست.
وی ادامه داد: در آسیب اجتماعی مشخصه‌هایی داریم که با بیماری‌های روانی تفاوت دارد؛ در واقع آسیب اجتماعی مسئله‌ای است که افرادی به غیر از خود فرد را درگیر می‌کند و هرچه تعداد این افراد بیشتر باشد، آسیب بزرگ‌تر است.
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی، طلاق، اعتیاد، مسائل اخلاقی و حاشیه‌نشینی را از جمله آسیب‌های مطرح در جامعه امروز برشمرد و گفت: آسیب‌های اجتماعی می‌توانند زمینه‌ساز آسیب‌های دیگر باشند. به عنوان مثال اعتیاد می‌تواند زمینه‌ساز طلاق، خشونت و قتل باشد. علاوه بر این، آسیب‌های اجتماعی هزینه‌های بسیار زیادی را بر پیکر جامعه وارد می‌کند که هزینه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی را شامل می‌شود.
وی با تأکید بر این‌که آسیبی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد که فراوانی بیشتری دارد، تصریح کرد: وقتی چیزی بیش از 5 درصد افراد جامعه را درگیر می‌کند، آسیب شناخته می‌شود. به عنوان مثال طی سال‌های اخیر خودکشی در کشور افزایش داشته است ولی نسبت به سایر کشورها در رتبه بسیار پایینی قرار دارد و قابل توجه نیست.
گلزاری با تاکید بر این‌که زیربنای بسیاری از مشکلات، بدبینی و متعاقب آن افسردگی است، تصریح کرد: بدبینی زمینه وراثتی و الگویی داشته و به شیوه‌های تربیتی نیز بستگی دارد. از این‌رو، استحکام خانواده‌ها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید برای پیشگیری از آسیب‌ها مدنظر قرار گیرد. علاوه بر این، ضروری است که عوامل محیطی تولیدکننده خشم را نیز بشناسیم.
وی با بیان این‌که احساس ناامنی و عدم وجود احساس آرامش از اعماق وجود، فرد را مستعد دچار شدن به آسیب‌های اجتماعی می‌کند، افزود: عوامل خرد اجتماعی از جمله محله، مدرسه و رسانه‌ها نیز در شیوع آسیب‌های اجتماعی نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. علاوه بر این، نقش عوامل کلان اجتماعی نیز بسیار جدی ست.
گلزاری تصریح کرد: بیکاری و بی‌عدالتی زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات است. اگر رانت، اختلاس، ناامنی شغلی و نابسامانی‌های اقتصادی در جامعه افزایش یابد، به همان میزان آسیب‌های اجتماعی نیز افزایش می‌یابد. اگر امید واقعی و عدالت در جامعه تزریق شود، شاهد کاهش شیوع آسیب‌ها خواهیم بود.
انتهای پیام
captcha