الگوی مناسبی برای فرهنگ‌سازی استفاده از کالای داخلی وجود ندارد
کد خبر: 3791486
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰

الگوی مناسبی برای فرهنگ‌سازی استفاده از کالای داخلی وجود ندارد

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: الگوی مناسبی برای خرید کالاهای داخلی وجود ندارد و در چنین شرایطی، جریان‌های فرهنگی ریشه‌دار و متمایل به مصرف کالاهای خارجی اجازه عرض‌اندام به تولیدات داخلی نخواهند داد.

الگوی مناسبی برای فرهنگ‌سازی استفاده از کالای داخلی وجود ندارد

محمد واعظ، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به تمایل بخشی از افراد جامعه برای خرید کالاها و برندهای خارجی، اظهار کرد: مصرف موجب رضایتمندی و احساس سرور در مصرف‌کننده می‌شود و یکی از عوامل تأثیرگذار در فرایند مصرف، جنبه‌های فرهنگی است، برای مثال انسان از طریق مصرف کردن می‌خواهد آبرو و موقعیت اجتماعی خود را حفظ کرده یا حتی افزایش دهد. از طرف دیگر، اینکه در فرهنگ عمومی یک جامعه، آبرو و موقعیت چگونه تعریف شده باشد، اهمیت زیادی دارد.

ریشه تاریخی گرایش به خرید کالاهای خارجی
وی افزود: متأسفانه ریشه‌های تاریخی گرایش به مصرف کالاهای خارجی در کشور ما زیاد است، چون به‌صورت تاریخی گرایش به غرب در میان بخش‌هایی از جامعه به‌عنوان یک ارزش تلقی می‌شده و به همین دلیل، بدون توجه به داشته‌های بومی، گرایش به مصرف کالاهای خارجی از قدیم در جامعه ما وجود داشته است؛ هر چند پیروزی انقلاب اسلامی این گرایش را به شدت تضعیف کرد، ولی با گذشت چند سال از پیروزی انقلاب، این زمینه‌های فرهنگی مجدداً فعال شد.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی باید از دو جنبه کیفیت محصولات و فرهنگ‌سازی برای مصرف کالاهای تولیدی‌شان مورد ارزیابی قرار گیرند، گفت: اگر متناسب با ارتقای کیفیت، فرهنگ‌سازی انجام نشود، جریان‌های فرهنگی ریشه‌دار و متمایل به مصرف کالاهای وارداتی اجازه بازارسازی به تولیدات داخلی نخواهند داد. متأسفانه ما الگوی مناسب برای فرهنگ‌سازی استفاده از تولیدات داخلی در اختیار نداریم و روش‌های بازاریابی رایج بیشتر روش‌های اقتباس‌گونه و نه نوآورانه و متناسب با فرهنگ دینی است.

جستجو برای به دست آوردن کیفیت بالاتر محصولات داخلی
واعظ ادامه داد: اگر داشتن مجوز از اداره استاندارد را نشان‌دهنده حداقل کیفیت لازم برای هر کالا در نظر بگیریم، عمده کالاهای تولید داخل و به‌صورت ارزشی بیش از هشتاد درصد محصولات صنعتی استاندارد محسوب می‌شوند، یعنی حداقل کیفیت را دارا هستند؛ مهم این است که مصرف‌کننده جستجوی لازم را برای به دست آوردن کیفیت بالاتر محصولات داخلی انجام دهد، ولی متأسفانه پایگاه‌های اطلاعاتی گسترده‌ای در این زمینه وجود ندارد، مثلاً در حالی که هر 10 نوع خمیردندان داخلی استاندارد محسوب می‌شوند، پایگاه معتبری وجود ندارد که این 10 نوع خمیردندان را از نظر کیفیت رتبه‌بندی کند. مردم عادی در گستره محدودی آن هم متکی بر گفته‌ها و شنیده‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند، در حالی که وظیفه دستگاه‌های ذی‌ربط، زمینه‌سازی برای ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی متمرکز به‌منظور رتبه‌بندی کیفیت تولیدات داخلی است.
وی در خصوص جایگاه ایران در تجارت جهانی بیان کرد: اگر معیار این موضوع را سهم کشور در تجارت بین‌الملل متناسب با سهم جمعیتی ایران بدانیم، در شرایط فقدان یا ضعیف بودن تحریم‌ها، اقتصاد ایران سهم خود را به دست آورده و در شرایط کنونی که با تحریم مواجهیم، اقتصاد کشور چیزی نزدیک به سهم خود را کسب کرده است.
انتهای پیام

captcha