توانمندی‌های بسیج در عرصه صنعت با حضور 20 کشور معرفی می‌شود
کد خبر: 3791520
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی:

توانمندی‌های بسیج در عرصه صنعت با حضور 20 کشور معرفی می‌شود

گروه جامعه ــ رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور از برگزاری جشنواره سرآمدان فناوری و صنعت از چهارم تا ششم اسفندماه خبر داد و به معرفی سه طرح اعتلای بسیج مهندسین پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری جشنواره سرآمدان فناوری و صنعت  امروز، 30 بهمن‌ماه، با حضور شهبازی، رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور و اصغری، دبیر این جشنواره برگزار شد.

شهبازی در ابتدای این نشست با بیان اینکه در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی بسیج به صورت هدفمند با بهره‌گیری از سرمایه‌های اجتماعی در قالب اقشار مختلف بسیج به دنبال شکوفایی و توسعه صنعت در کشور است، گفت: ظرفیت‌های تجاری فراوانی در کشور وجود دارد که برگزاری جشنواره سرآمدان فناوری و صنعت فرصت خوبی برای معرفی این ظرفیت‌ها به بازرگانان داخلی و خارجی است.

وی با تأکید بر اینکه با فعالیت‌های جهادی به ویژه در عرصه صنعت، فاصله ایجاد شده است، تصریح کرد: این نمایشگاه در دو بخش حرفه‌ای و کادرسازی برگزار می‌شود که در بخش حرفه‌ای، شرکت‌های دانش‌بنیان و مهندسان سرآمد شش دستگاه دولتی حضور دارند. از میان دو هزار طرح ارسال شده از استان‌ها، ۲۸۰ طرح نمایشگاهی انتخاب شده است. از سازمان صنعت و بخش‌های صنعتی نیز دعوت کردیم از این دستاوردها بازدید کنند تا این دستاوردها در صنایع به کار گرفته شود.

وی بخش دیگر نمایشگاه را کادرسازی معرفی کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای با مرکز استعدادهای درخشان آموزش و پرورش منعقد شده است تا دانش‌آموزان مستعد شناسایی و به سمت مسائل صنعتی هدایت شوند. این امر به منظور کادرسازی برای آینده صنعت کشور صورت می‌گیرد. در این بخش نیز از میان ۵۳ طرح دانش‌آموزی 20 طرح برگزیده شده است که به نمایش گذاشته می‌شو. 

شهبازی از جمله محصولاتی که در این نمایشگاه عرضه می‌شود را دستگاه کمباین برنج خواند و اظهار کرد: از این دستگاه سالانه هزار و 500 تا دوهزار و ۱۰۰ مورد وارد کشور می‌شود. بسیج مهندسین صنعتی با مهندسی معکوس دست به تولید این دستگاه زده است و اگر دولت در این زمینه همکاری کند و جلوی واردات این محصول را بگیرد، بسیج مهندسین کشور می‌تواند با قیمتی که ۵۰ میلیون تومان از نمونه خارجی ارزان‌تر است، دست به تولید این محصول بزند و ضمن صرفه جویی به ایجاد اشتغال نیز کمک کند.

وی از اضافه شدن بخشی به نمایشگاه امسال با محوریت معرفی ظرفیت‌های صنعتی کشور خبر داد و گفت: صنعت در کشور ما از ظرفیت‌های زیادی برخوردار است اما با خلاء مجموعه‌ای که به معرفی این ظرفیت‌ها بپردازد مواجه هستیم؛ بدین منظور از ۲۰ کشور که شامل کشورهای همسایه و اروپایی هستند، دعوت کردیم تا از این نمایشگاه بازدید کنند و با ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی داخل کشور آشنا شوند.

شهبازی برگزاری نشست‌های تخصصی را بخش دیگری از جشنواره سرآمدان فناوری و صنعت خواند و بیان کرد: در بخش استان‌ها از پنج مهندس سرآمد،  پنج کانون برتر و پنج گروه جهادی و در بخش مراکز وزارتخانه از ۱۰ مهندس سرآمد و پنج مدیر جهادی تجلیل به عمل می‌آید. همچنین امسال شاهد حضور گسترده بانوان مهندس بسیجی به منظور تبیین نقش و جایگاه بانوان مهندس در نمایشگاه هستیم.

گزارش ایکنا حاکی است؛ اصغری، دبیر جشنواره سرآمدان فناوری و صنعت نیز در بخش دیگری از این نشست به تشریح برخی از جزئیات پرداخت و گفت: نحوه ارائه محصولات در قالب اختراعات و محصولات نوآورانه است که برای اولین بار تولید شده و یا مهندسی معکوس در تولید آن دخیل بوده است. همچنین در نمایشگاه امسال از اولین تشکل مهندسین سرآمد بسیجی بانو در حوزه فناوری و سرآمدی رونمایی به عمل می‌آید.

وی از برگزاری شش نشست جانبی برای وزارتخانه‌ها و سایر سازمان‌های مرتبط با بسیج مهندسین صنعت خبر داد و گفت: این مجموعه نشست‌ها با موضوع نقش و جایگاه سرمایه اجتماعی در قالب اقشار دانش‌ور بسیج در کمک به کارآمدی دستگاه‌های دولتی برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست شهبازی، رئیس سازمان بسیج مهندسین به تبیین طرح اعتلای بسیج مهندسین صنعت پرداخت و گفت: در این راستا سه طرح را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که اولین مورد آن ایجاد «شبکه اجتماعی تعاملی تخصصی» با رویکرد ایجاد دانایی در چهار مؤلفه دانش، مهارت، تکنیک و ابزار و تجهیزات است. در این شبکه‌های اجتماعی، ظرفیت‌ها و مؤلفه‌های مؤثر در صنعت را شناسایی و نظام مسائل را استخراج و به توانمندی‌ها متصل می‌کنیم.

وی از دیگر طرح‌های این سازمان را «صنعت یا»ر معرفی کرد که با هدف کمک به احیای صنایع کوچک و متوسط به فعالیت می‌پردازد و گفت: ۹۰ هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد که ۳۱ هزار و ۵۰۰ مورد آن راکد و نیمه‌فعال است و با ظرفیت زیر ۲۰ درصد فعالیت می‌کند. در این طرح ۱۲۵ گروه جهادی به دنبال پایش و عارضه‌یابی صنایع خرد، کوچک و متوسط هستند و طی دو سال این طرح را به سرانجام می‌رسانند. طی سال آینده ۵۰ درصد این طرح اجرایی می‌شود.

طرح «جهاد روشنایی» از دیگر فعالیت‌های بود که شهبازی بدان اشاره و بیان کرد: در این طرح توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در رنج خانگی و مزرعه‌ای از پنج تا ۱۰۰ کیلو وات دنبال می‌شود. علاوه بر این به دنبال ایجاد دانش فنی ساخت سلول‌های خورشیدی نیز هستیم و در تلاشیم ظرفیت‌های موجود در این زمینه را شناسایی کنیم. نظام مهندسی درصدد است نیروگاه‌های خورشیدی را در بسیج راه‌اندازی کند.

یادآوری می‌شود، جشنواره سرآمدان فناوری و صنعت از چهارم تا ششم اسفندماه، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

انتهای ‌پیام

 

captcha