بارگذاری مقالات پژوهشی اجلاس جهانی صدا در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی
کد خبر: 3791551
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹

بارگذاری مقالات پژوهشی اجلاس جهانی صدا در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی

گروه هنر ــ جزئیات چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا با محوریت بخش مردمی و بین‌المللی اعلام شد.

اعلام جزییات جشنواره بین‌المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا/ تولد یک رسانه نوین در معاونت صدا

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری کمیته داوران چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات معاونت صدای رسانه ملی برگزار شد. در این نشست شهرام ملازاده رییس کمیته داوری، حامد فاتحی رییس کمیته اطلاع رسانی رسانه‌ها و تبلیغات، غلامرضا باعزت دبیر اجرایی ششمین اجلاس جهانی صدا، حمیدرضا نجفی مسئولان پژوهش ششمین اجلاس جهانی صدا، مهدی شاملو رییس کمیته فضای مجازی، بهروز رضوی نژاد دبیر بخش مردمی بین‌المللی کمیته داوری، حمیدرضا افتخاری دبیر بخش مردمی کمیته داوری، محمد بغدادی دبیر بخش داخلی کمیته داوری حضور داشتند.

در ابتدای این نشست فاتحی، مدیر روابط عمومی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو پس از وقفه‌ای چندساله گفت: این جشنواره در بخش‌های چندگانه شامل برنامه‌های مستمر، بخش آزاد، بخش مردمی در حال برگزاری است که همگی این سه بخش مرتبط با تولیدات داخلی شبکه‌های مختلف معاونت صدای رسانه ملی است.

وی ادامه داد: در بخش برنامه‌های مستمر از شبکه‌های سراسری رادیو به شکل تصادفی برنامه‌های مورد ارزیابی هیئت انتخاب و داوری قرار می‌گیرد و بخشی نیز به برنامه‌های ویژه در حوزه برنامه‌سازی مناسبتی و موضوعات خاص همچون چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص دارد.

برگزاری بخش آزاد ویژه مخاطبان

وی افزود: در این دوره از جشنواره بخشی با عنوان بخش آزاد فراهم شده است که مخاطبان می‌توانند با ارسال یک اثر در این عرصه رقابتی شرکت کنند که البته مخاطبان این بخش برنامه‌سازان رادیویی در حوزه‌های گوناگون و عمومی هستند.

فاتحی تصریح کرد: بخش مردمی جشنواره مربوط به مخاطبان رسانه رادیو در تمامی کشور است که آن‌ها می‌توانند با استفاده از ابزاری هر چند ابتدای به تولید اثر و ارسال آن به دبیرخانه جشنواره اقدام کنند. البته موضوعاتی همچون چهل سالگی انقلاب اسلامی، محیط زیست، شعار سال و صلح جهانی از موضوعات در اولویت این بخش از جشنواره است که علاقه‌مندان تا 16 اسفند فرصت دارند آثار خود را برای این جشنواره ارسال کنند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مورد تأکید در این دوره از جشنواره بحث رادیونماست و به جرئت می‌توان گفت که تولد یک رسانه نوین در حوزه معاونت صدای رسانه ملی محسوب می‌شود و علاقه‌مندان به شنیدن برنامه‌های رادیویی می‌توانند همراه با برنامه‌های که صدامحور هستند تصاویری را نیز از طریق گیرندگان تلویزیونی خود مشاهده کنند که در این جشنواره ابتکار دوستان فعال در هر یک از شبکه‌های رادیویی در طراحی این بخش ملاک نظر قرار می‌گیرد. ضمن آنکه حضور داوران خارجی و اهدای جوایز متنوع از دیگر امتیازات این دوره از جشنواره محسوب می‌شود.

شهرام ملازاده، رئیس کمیته هیئت داوران جشنواره، نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو پس از وقفه‌ای چند ساله با هدف ارتقاء کیفی آثار تولیدی پخش شده در شبکه‌های گوناگون رادیویی با دستور مستقیم حمید شاه آبادی، معاون صدای رسانه ملی، در حال برگزاری است که بخش‌هایی همچون برنامه‌های مستمر، داخلی، بین‌المللی، مردمی و فضای مجازی را دربرمی‌گیرد.

داوری عادلانه فرصتی برای استعدادیابی

وی با اشاره به اینکه در بخش برنامه‌های مستمر حدود 808 ساعت برنامه معادل 33 روز کاری از سوی 40 داور برجسته کارشناس در حوزه برنامه سازی رادیو و کارشناسان رسانه مورد ارزیابی قرار گرفته است، گفت: در روند ارزیابی سعی کردیم به گونه‌ای عمل کنیم که با داوری عادلانه فرصتی برای بروز استعداد‌های تازه در زمینه برنامه‌سازی رادیویی فراهم شود و همچنین ارتباط میان نسل‌های مختلف به منظور انتقال تجربیات از جمله اهداف ما در برگزاری این جشنواره بوده است.

وی ادامه داد: 13 شبکه سراسری رادیویی هر کدام با 10 تا 12 اثر مستمر در این بخش شرکت کردند و در بخش مردمی نیز آثار زیادی به دست ما رسیده است که با توجه به استقبال خوب مخاطبان تا 16 اسفند‌ماه مهلت ارسال آثار به این بخش تمدید شده است و برای هریک از شبکه‌های استانی سه سهمیه برای ارزیابی آثارشان در نظر گرفته‌ایم و بخش بین‌الملل نیز از هر کشور علاقه‌مند به شرکت در این جشنواره دو اثر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیته هیئت داوران جشنواره در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا که آیا رادیوهای فصلی همچون رادیو انقلاب نیز در این ارزیابی مورد توجه قرار خواهند گرفت، گفت: به طور ویژه به این مهم توجه کرده‌ایم و به ویژه رادیو انقلاب که در چهلمین سال انقلاب اسلامی با مجموعه برنامه‌های متنوع حدود 4 ماه برای علاقه‌مندان روی آنتن می‌رفت مورد ارزیابی و داوری خاص هیئت داوران قرار خواهد گرفت.

بخش مردمی با پشتوانه جشنواره ایران من

حمیدرضا افتخاری، دبیر بخش مردمی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو، در ادامه به ایراد سخن پرداخت و گفت: بخش مردمی در این دوره از جشنواره به پشتوانه چهار دوره جشنواره جوانان و یک دوره جشنواره «ایران من» برگزار می‌شود و به طور مشخص باید گفت که این بخش، قسمت آماتوری جشنواره را شامل خواهد شد.

وی ادامه داد: در این بخش هریک از مخاطبان شبکه‌های مختلف رادیویی و یا افرادی که به شکل غیرحرفه‌ای علاقه‌مند به تولیدات رادیویی هستند می‌توانند آثار خود را در 4 بخش برنامه‌های کوتاه، برنامه‌های گزارشی، موسیقی و آثار خلاقانه با استفاده از ابزاری همچون گوشی تلفن‌ همراه خود تولید و به دبیرخانه ارسال کنند که هر یک از این 4 بخش 15 اثر به بخش نهایی ارزیابی ارسال خواهد شد. در مجموع 60 اثر بخش مردمی مورد داوری نهایی قرار می‌گیرند و به برگزیدگان آن در اختتامیه جشنواره جوایزی اهدا خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود گفت: موضوعاتی همچون چهل سالگی انقلاب، تأکید بر استفاده از کالای ایرانی، توجه به کار و اشتغال و سرمایه ایرانی از اولویت‌های برنامه‌سازی در این بخش است؛ هرچند که موضوعات در این بخش آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند به هریک از موضوعاتی که در آن برحسب سلیقه تأکید دارند برنامه بسازند و به جشنواره ارسال کنند.

استفاده از تجارب گذشته

بهروز رضوی نژاد، دبیر بخش بین‌الملل جشنواره، دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به تأکید بر استفاده از تجارب گذشته به منظور برگزاری این بخش گفت: تولید آثار و ارسال آن‌ها به این بخش جشنواره براساس محتوایی است که هریک از کاربران بر آن تأکید دارند؛ هرچند که در دوره‌های گذشته غالب آثار ارسالی مستند، آن هم مستندهای محض بوده است، اما در این دوره با توجه به تجارب چند سال گذشته در زمینه برنامه‌سازی مستندهای تلفیقی و مستند‌های نمایشی را در زمینه آثار شرکت‌کننده در این بخش ملاک نظر قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: از کشورهای آسیایی و اروپایی در این بخش از جشنواره شرکت کرده‌اند تا کنون اثری از قاره آمریکا به دبیرخانه ارسال نشده است، اما انتظار داریم با توجه به اینکه مهلت ارسال آثار 15 اسفند تعیین شده آثاری را نیز از کشورهای آمریکایی و آفریقایی در این دوره از جشنواره شاهد باشیم.  

باعزت، دبیر اجرای ششمین اجلاس جهانی صدا، دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به تأکید مقالات پژوهشی مورد نظر به منظور ارائه در این دوره از اجلاس با محوریت آینده‌پژوهی، اقتصاد و ... گفت: اول دی‌ماه سال جاری فراخوان ارسال چکیده مقالات منتشر شد و 15 بهمن‌ماه را زمان پایان ارسال آثار در نظر گرفتیم که با توجه به استقبال خوب مخاطبان این مهلت تا 10 اسفند تمدید شد. پس از پایان مهلت ارسال چکیده مقالات، افراد تا 15 اسفندماه فرصت دارند تا اصل آثار خود را به جشنواره ارسال کنند و از آن طریق هیئت داوران به ارزیابی مقالات بپردازد و 20 فروردین نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) در این دوره از اجلاس همکاری نزدیکی با ما دارد و چکیده و متن مقالات برگزیده در این پایگاه اینترنتی بارگذاری خواهد شد و در طول برگزاری اجلاس شش کارگاه آموزشی و شش پنل تحقیقاتی برگزار خواهیم کرد و 70 عنوان کتاب کارگاهی و نظری منتشر خواهد شد.

همچنین، نجفی، مسئول پژوهش اجلاس جهانی صدا و شاملو، رئیس کمیته فضای مجازی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو، از دیگر سخنرانان این نشست بودند که به توضیح در مورد دیگر جزئیات فرایند برگزاری این جشنواره و ششمین اجلاس جهانی صدا پرداختند.

در پایان گفته شد که از آنجا که چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا دو رویداد مشترک و همزمان هستند، افتتاحیه و اختتامیه آن‌ها به شکل متمرکز برگزار خواهد شد و مشخصاً مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در 4 اردیبهشت 98 میزبان برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره و اجلاس خواهد بود.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha