اخلاق و آداب کار در اسلام
کد خبر: 3791595
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
آیت‌الله میرعمادی تشریح کرد:

اخلاق و آداب کار در اسلام

گروه اقتصاد ــ نماینده ولی‎فقیه در لرستان آغاز کار با نام خدا، خوش‌برخوردی، تعیین دستمزد کارگر و پرداخت سریع، درست‌کاری و ... را از اخلاق و آداب کار در اسلام ذکر کرد و گفت: بیکاری و تنبلی به دین و دنیای انسان آسیب می‎رساند.

اخلاق و آداب کار در اسلامآیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با اخلاق و آداب کار در اسلام، گفت: از آن‌جایی‎که دین اسلام، دین اخلاق و آداب است، برای هر موضوعی اصولی را به‌عنوان اصول اخلاقی در نظر گرفته است.در اسلام، برای کار، آداب و اخلاق خاصی بیان شده که برخی از آن‌ها مربوط به کارفرما و بخشی به کارگر و تعدادی اصول و اداب کلی مربوط به کار است.
وی آغاز کار با نام خدا را یکی‎ از آداب کار کردن دانست و افزود: اسلام، خواسته است انسان کارهای خودش را با نام خدا و برای مقاصد بزرگ و عالی انجام دهد. آغاز کار، با نام خدا، یک ارزش تلقی می‌شود و به کارها رنگ و بوی دیگر می‎بخشد.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که در همین راستا خدای متعال از انسان‌ها می‎خواهد تا همواره در تمام کارها متوجه او باشند و هر کاری که با نام خدا شروع نشود، ابتر و ناقص است، ادامه داد: پیامبراکرم(ص) فرموده است: «هر کار مهمی که در آن «بسم‌الله» ذکر نشود، بی‎فرجام است». (وسائل‌الشیعه، ج 7، ص 170).
وی اضافه کرد: آن‌چه از روایات به دست می‎آید، این است که امامان معصوم(ع) هیچ کاری را بدون «بسم‌الله» آغاز نمی‎کردند و تأکید می‎کردند که: بسم‌الله را آشکار و بلند گفته شود هم‌چنان که امام حسن‌عسگری(ع) یکی‌از نشانه‌های مؤمن را «بسم‌الله» برشمردند.کمااینکه خدای متعال نیز آغاز بعثت پیامبراکرم(ص) را با «بسم‌الله» آغاز کرد و حضرت نوح(ع) در آن طوفان سخت و عجیب و سهمگین، در هنگام سوار شدن بر کشتی و حرکت روی امواج دستور داد «بسم‌الله» بگویند.
آغاز کار با نام خدا، یک ارزش و یک فضیلت است
این مفسر قرآن‌کریم با یادآوری این‌که در روایت آمده به فرزندان‌تان «بسم‌الله گفتن» را در هر کاری تعلیم بدهید، گفت: آغاز کار با نام خدا، یک ارزش و یک فضیلت است که آثار فراوانی به‌دنبال دارد.چه این‌که، در تصمیم بر انجام کاری هم گفتن «ان شاءالله» نیز یک فضیلت است و در آیات 23 و 24 سوره کهف در این رابطه آمده است: «وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا ﴿23﴾ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ وَاذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسَى أَن يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا؛ و زنهار در مورد چيزى مگوى كه من آن‌را فردا انجام خواهم داد، مگر آن‌كه خدا بخواهد و چون فراموش كردى پروردگارت را ياد كن و بگو اميد كه پروردگارم مرا به راهى كه نزديک‌‌تر از اين به صواب است هدايت كند».
نماینده ولی‎فقیه در لرستان خوش‌برخوردی را از دیگر آداب و اخلاق کار ذکر کرد و افزود: خوش‌برخورد بودن، در ایجاد انگیزه و صداقت و تلاش مضاعف تاثیر فراوان دارد کمااینکه نبی مکرم اسلام فرموده است: «خوش‌خُلقی از دین است و رزق و روزی را زیاد می‎کند».(بحارالانوار، ج 75، ص 257)
وی ادامه داد: امام جعفرصادق(ع) در حدیثی فرموده است: «هر صنعت‌گر و صاحب شغلی ناگزیر باید سه خصوصیت داشته باشد تا کار و کسب او رونق پیدا کند، در کار خود ماهر باشد، در کار خود امانت به خرج دهد و خوش‌برخورد و خوش‌رفتار باشد» در این حدیث، به سه اصل از اصول اخلاقی کار ازجمله استفاده از مهارت، رعایت امانت و پرهیز از خیانت، خوش‌برخوردی اشاره شده است.
آیت‌الله میرعمادی در رایطه‌با آثار خوش‌برخوردی، گفت: در نظام ارزشی اسلام و مکتب روح‌بخش اهل‌بیت(ع) به خوش‌برخوردی و داشتن برخورد خوب و نیکو، فراوان تاکید شده است.خوش‌برخوردی، علاوه‌بر آن که پاداش اخروی دارد، آثار اخروی دارد، اثار دنیوی متعددی به همراه دارد که ازجمله آن‌ها می‎توان از استحکام دوستی، افزایش بهره‌وری و آبادانی، رشد و بالندگی و گشایش روزی، آرامش در محل کار و ایجاد تصویر مثبت از زندگی و جلوگیری از لغزش و خیانت اشاره کرد کمااینکه امام جعفرصادق(ع) فرموده است: «اخلاق نیکو، لغزش‌ها را ذوب می‎کند، همان‌گونه که آفتاب یخ را».(کافی، ج 2، ص 100)

انتهای پیام

captcha