اجرای طرح سیر مطالعاتی قرآنی با روش منطق نظام ولایت
کد خبر: 3791620
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳

اجرای طرح سیر مطالعاتی قرآنی با روش منطق نظام ولایت

گروه حوزه‌های علمیه ــ طرح سیر مطالعاتی قرآنی با روش منطق نظام ولایت از سوی فرهنگستان علوم اسلامی اجرا می‌شود.

اجرای طرح سیر مطالعاتی قرآنی با روش منطق نظام ولایتحجت‌الاسلام سالاروندیان، مجری این طرح، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: سیر مطالعات قرآنی براساس روش منطق نظام ولایت تحت اشراف فرهنگستان علوم اسلامی در حال اجراست.

وی با بیان اینکه سوره مبارکه حمد با توجه به مفاهیم کلیدی آن از دید ما می‌تواند محور نظام‌سازی قرآنی باشد افزود: این سوره براساس روش مذکور مورد مطالعه و تحلیل و بررسی قرار گرفته است و براساس این طرح، واژگان و مفاهیم این سوره بسط داده شده و شبکه‌ای از موضوعات قرآنی را به دست می‌آوریم.

سالاروندیان در مورد علت انتخاب سوره حمد در این مسئله بیان کرد: این سوره دارای اسامی متعدد از جمله ام‌الکتاب، سبع مثانی و فاتحةالکتاب است و از طرفی محتوای آن هم جامع مقاصد قرآن کریم است؛ بزرگانی مانند ملاصدرا، امام(ره) و علامه جوادی آملی بر این نکته تصریح دارند.

وی اظهار کرد: در روش منطق نظام ولایت، موضوعات به شکل شبکه، طبقه‌بندی و موضوعات و تأثیر آن در یکدیگر ارائه می‌شود. به ویژه تأثیر موضوعات مادون بر محورهای اصلی می‌تواند در تصمیم‌سازی‌های اجتماعی دخیل باشد.

سالاروندیان بیان کرد: نسبت‌سنجی نماز و حجاب و در عبارتی عام همه مناسک اجتماعی با توحید از جمله دستاوردهایی است که این طرح می‌تواند داشته باشد و در اصل مبانی سوره حمد براساس تقوم نظام ولایت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مباحث اجتماعی سوره حمد عمدتاً باید بر محور صراط مستقیم تبیین و تحلیل کنیم، تأکید کرد: تاکنون 14 جزوه در این زمینه منتشر شده است.

انتهای پیام

captcha