ناپختگی در فهم حرکت رو به جلوی نخبگانی/ رونمایی از آثاری که بیش از 30 بار تجدیدچاپ شده‌اند!
کد خبر: 3791715
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷
نقدی بر یک رویداد دانشگاهی؛

ناپختگی در فهم حرکت رو به جلوی نخبگانی/ رونمایی از آثاری که بیش از 30 بار تجدیدچاپ شده‌اند!

گروه دانشگاه ــ برگزاری مراسم نمادین رونمایی از 40 کتاب حوزه مطالعات انقلاب اسلامی که طبق اعلام مسئولان دانشگاه آزاد اقدامی درصدد اعلام حرکت بزرگ و نخبگانی این دانشگاه در جهت گام برداشتن به سمت چله دوم انقلاب و توجه به بیانات مقام معظم رهبری در پی انتشار پیام گام دوم است، نشان از یک ناپختگی در پاسداشت چهل سالگی انقلاب آن هم با اتلاف وقت آدم‌هایی است که در مراسم نمادین رونمایی از آثاری که سال‌ها قبل‌تر و بیش از 30 بار از سوی مؤسسات دیگری منتشر شده‌اند، حضور داشتند و این رخداد می‌تواند از مصادیق ضرب‌المثل معروف و رایجی در ادبیات عامه باشد که «سرکه مفت شیرین‌تر از عسل است».

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب امروز سه‌شنبه، ۳۰ بهمن‌ماه ۹۷ میزبان برگزاری مراسمی نمادین به منظور رونمایی از دستاورد‌های علمی پژوهشی در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی بود که البته این مراسم طبق اعلام قبلی قرار بود رأس ساعت ۹ صبح آغاز شود، اما ساعت ۱۰:20 دقیقه و با حدود یک ساعت و نیم تأخیر آغاز شد.

عناوین کتاب‌هایی که در این مراسم رونمایی شدند به این شرح است: «آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی»، «انقلاب اسلامی در بوته آزمون»، «جریان‌شناسی سیاسی، صورت‌بندی روشنفکری، دیپلماسی چندوجهی»، «کارنامه فرهنگی انقلاب اسلامی»، «بنیاد‌های سیاست خارجی امام خمینی(ره)»، «تعامل روحانیت با نظام اسلامی»، «الگوی تصمیم‌گیری و سیاست خارجی جمهوری اسلامی»، «پیشرفت عدالت‌محور»، «جایگاه زنان در پیشرفت جامعه»، «آینده انقلاب»، «چهره‌های پنهان»، «طنز پرمغز»، «درخشش عهد قدسی»، «الگو‌های عدالت‌طلبی در ایران معاصر»، «فرهنگ سیاسی در جمهوری اسلامی»، «صدور انقلاب»، «حکومت ولایی»، «جرعه جاری»، «منظومه فکری امام خمینی(ره)»، «نظریه تحول در اسلام»، «ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی»، «بصیرت فرزانگی رهبری»، «موج فتنه»، «فقه سیاسی و جمهوری اسلامی»، «فرهنگ جامعه اسلامی»، «جنگ نرم»، «سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبان»، «مداخله در بافت مجتمع‌های زیستی» و «تحول نظام اداری».

در پی برگزاری این مراسم با عنوان «چلچراغ؛ رونمایی از ۴۰ اثر حوزه مطالعات انقلاب اسلامی»، نگارنده بر آن شد تا نیم‌نگاهی به آثاری که قرار بود در این مراسم رونمایی شوند بیاندازد و با کمال تعجب بعد از تورق کتاب‌هایی که بر روی جلد تمامی آن‌ها نشان دانشگاه آزاد اسلامی درج شده بود و بر روی دو میز در بیرون از سالن برگزاری مراسم تعبیه شده و روی آن‌ها پارچه‌ای انداخته بودند تا بعد از رونمایی رسمی به سمع و نظر حاضران در مراسم برسد، متوجه شدیم برخی از این آثار مربوط به دهه گذشته است و بعضا بیش از ۳۵ بار تجدیدچاپ شده‌اند. در زیر تصاویر برخی از اطلاعات مربوط به چاپ و نشر کتاب‌های رونمایی شده در مراسم امروز را می‌بینید:
ارسالی/
ارسالی/ارسالی/ارسالی/
در حاشیه این مراسم به سراغ آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رفتیم و از وی درباره رونمایی نمادین از ۴۰ اثر که بعضا چاپ‌های دهه‌های گذشته هستند، پرسش کردیم. وی در این‌باره گفت: تدبیری که دوستان اندیشیده‌اند این بود که این رونمایی و معرفی آثار گام اول باشد و این یک کار نمادینی است تا شماری از آثار در حوزه مطالعات اسلامی رونمایی و به قولی بازنمایی شود.

رشاد افزود: البته این در حالی است که ما چند صد برابر این آثار در حوزه‌های معرفتی مرتبط با قلمروی مطالعاتی حوزه انقلاب اسلامی در طول این چهل سال تولید کرده‌ایم و آن‌ها هم باید مورد توجه قرار گیرند. امیدواریم چنانچه اعلام شد سالانه این برنامه به صورت جشنواره‌ای برگزار شود و ما شاهد آثار تولید شده بیشتری که چاپ جدید هستند و در طول یک‌سال پیش‌رو منتشر می‌شوند باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش، دیگر مهمان حاضر در این مراسم بود که در حاشیه رونمایی از ۴۰ کتاب حوزه مطالعات انقلاب اسلامی در دانشگاه آزاد به خبرنگار ایکنا گفت: حرکت‌های نمادین ضروری است، اما کافی نیست. اینکه جامعه متوجه شود چه تلاش علمی در حوزه انقلاب صورت گرفته خوب است، اما امری ضروری نیست. ما باید این حرکت‌ها را پله‌هایی برای حرکت‌ها و حتی جشنواره‌های بعدی قرار دهیم.

به هر تقدیر، نفس این اقدام که مسئولان یک دانشگاهی درصدد معرفی، تقدیر و یا مثلا رونمایی نمادین از آثار و کتب منتشر شده در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی باشند، قابل تحسین است، اما مهم این است که حرکات نمادین وجهه یک کار و یا اثر علمی و در نوع خود ارزشمند را پایین نیاورد. اینکه کتاب‌هایی که در سال‌های قبل‌تر به کوشش پژوهشکده و یا مؤسسات دیگری منتشر و بعضا بیش از ۲۰ بار تجدیدچاپ شده‌اند، حالا و در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، با همکاری سازمان چاپ و نشر یک دانشگاه مجدد چاپ شوند تا صرفا لوگو و نشان آن دانشگاه بر روی این کتب درج و مراسمی نمادین هم برای رونمایی و یا به قول مسئولان برگزاری آن بازنمایی این آثار برگزار شود تا با برگزاری این مراسم‌ یک دانشگاه با نام دانشگاه آزاد اسلامی درصدد اعلام حرکت بزرگ و نخبگانی خود در جهت گام برداشتن به سمت چله دوم انقلاب و توجه به بیانات مقام معظم رهبری در پیام گام دوم برآید، نشان از یک ناپختگی و نافهمی در پاسداشت چهل سالگی انقلاب و حرکت به سمت چهل ساله دوم انقلاب آن هم با اتلاف وقت است. مراسم نمادین رونمایی از آثاری که سال‌ها قبل‌تر منتشر شده‌اند، فقط می‌تواند از مصادیق این ضرب‌المثل معروف، قدیمی و رایج در ادبیات عامه باشد که «سرکه مفت شیرین‌تر از عسل است».

انتهای پیام
captcha