چهار اثر فاخر قرآنی مرکز طبع و نشر قرآن کریم رونمایی شد
کد خبر: 3791719
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴

چهار اثر فاخر قرآنی مرکز طبع و نشر قرآن کریم رونمایی شد

گروه ادب ــ چهار اثر فاخر قرآنی عصر امروز ۳۰ بهمن‌ماه به همت مرکز طبع و نشر قرآن کریم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدعلی سرابی، قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم عصر سه‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه در آیین رونمایی از چهار اثر فاخر قرآنی که در سالن امام علی(ع) برگزار شد، گفت: شورای عالی قرآن در طول سال‌های گذشته، محصولاتی را در رابطه با قرآن تولید کرده و در دسترس عموم مردم به ویژه علاقه‌مندان در سراسر جهان قرار داده است و همه از برکات نظام جمهوری اسلامی و تدابیر هوشمندانه رهبری است که هر جا کمبودی وجود داشته، برای پر کردن آن تدابیری اندیشیده شده است.
وی افزود: پرداختن به تولید نغمه‌های دینی و قرآنی و تأسیس مرکز طبع و نشر قرآن کریم، چه در حوزه تحقیقات و مطالعات رسم‌الخط قرآن و چه خوشنویسی و کتابت قرآن در راستای پر کردن این خلأها بوده است.
سرابی ادامه داد: ما هر روز هزار وعده پخش تلاوت قرآن و اذان را داریم که با این سطح کیفی در سطح جامعه جهانی بی‌نظیر است. یکی از مقامات مهم قرآنی سوریه درباره چگونگی کنترل تلاوت‌های قرآن در رادیو تلویزیون این کشور می‌گفت تعدادی تلاوت عمدتاً از قاریان مصری وجود دارد که همان‌ها تکرار می‌شود، بنابراین با وجود سابقه طولانی سوری‌ها در حوزه قرآن، تولیدی در این زمینه ندارند و اما در ایران آنچه از قرآن و اذان پخش می‌شود، همه در شورای عالی قرآن به تصویب می‌رسد و دارای کد مجوز هستند که در صورتی که خارج از مصوبات پخش شود، به آنها تذکر داده می‌شود.
وی در ادامه درباره مصحف قرآن گفت: مصحفی که امروز رونمایی می‌شود، شاید یکصدوسی‌امین اثر در مرکز طبع و نشر است که رونمایی می‌شود و تاکنون بیش از ۲۵ میلیون جلد از مصارف داخلی و خارجی در این مرکز تولید شده است.
سرابی در ادامه گفت: دارالکتابه با توصیه رهبر معظم انقلاب تأسیس شده و نقطه امیدی برای کاتبان و خوشنویسان قرآنی است، هرچند به کمترین امکانات مجهز هستیم، اما توفیقات بسیاری در این زمینه داشته‌ایم.

چهار اثر فاخر قرآنی مرکز طبع و نشر قرآن رونمایی شد

سرابی در ادامه با اشاره به رونمایی سامانه جامع رسمی المصحف گفت: این سامانه برای نخستین بار در جهان اسلام طراحی و راه‌اندازی شده و در صدد است تا اطلاعات مبنایی و کاملی را در حوزه رسم المصحف یا شیوه خاص نگارش کلمات قران کریم در اختیار پژوهشگران این عرصه قرار دهد. در این سامانه، تک تک کلمات در جدول درج شده و سابقه کتابت آنها در هر رسم‌الخط قرآن آمده است. همچنین جدولی هم تدارک شده است که شکل رسم هر کلمه در مصاحف رایج امروز در جهان را درج کرده و به تدریج سابقه قرآن‌های کهن نیز به این سامانه افزوده می‌شود.

وی با اشاره به رونمایی گنجینه نور گفت: آلبوم صوتی و تصویری با عنوان گنجینه نور شامل تلاوت‌ها و نغمه‌های دینی و قرآنی فاخر با صدای استادان و قاریان ممتاز جمهوری اسلامی است که به بهانه چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و به همت شورای عالی قرآن تأمین و تولید شده است. این مجموعه حدود ۳۰۰ قطعه ممتاز در بخش‌های گوناگون شامل تلاوت قرآن، تواشیح، جمع‌خوانی قرآن، ابتهال، دعا و مناجات و اذان را در بر گرفته است.

سرابی همچنین از تهیه و تولید قلم رایانه‌ای مصحف و رونمایی آن در این مراسم خبر داد و بیان کرد: قلم رایانه‌ای مصحف را می‌توان اولین قلم رایانه‌ای برای تایپ کلمات و عبارات قرآن کریم و سایر متون دینی در کشور دانست که طرح این پروژه در دهه ۷۰ آغاز شد و پس از گذراندن سالیان با تلاش کارشناسان این حوزه اکنون به نصاب در خور توجهی در مسائل مربوط به خط و امور رایانه‌ای رسیده است و می‌تواند در متون دینی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد و امکان دانلود آن از سایت مرکز طبع و نشر قرآن کریم وجود دارد.

چهار اثر فاخر قرآنی مرکز طبع و نشر قرآن رونمایی شد

عباس سلیمی، خادم‌القرآن در سخنان کوتاهی در این مراسم گفت: به کوری چشم دشمنان، جمهوری اسلامی، چهل سالگی انقلاب و به تعبیر رهبری دوران بلوغ خود را جشن گرفت.

وی افزود: همواره معتقد بودم این بیان نورانی پیامبر اکرم که «إِنَّ الْقُرْآنَ حَيٌّ لَا يَمُوتُ» سرلوحه عمل  امام خمینی(ره) است. در واقع، قرآن حقیقت و ذره‌ای است که نمی‌میرد،  کتاب انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و قانون اساسی کشورمان قرآن است و به برکت همین قرآن، انقلاب هرگز نمی‌میرد و پویا خواهد ماند.

سلیمی ادامه داد: این هشدار پیامبر در بیان نورانی آن حضرت برای همه ما درسی آموزنده است. آن حضرت می‌فرماید هیچ کسی نمی‌میرد، مگر اینکه بعد از مردن پشیمان می‌شود. اصحاب از حضرت سؤال کردند که آیا مؤمنین هم پشیمان می‌شوند؟ فرمود آری. پشیمان می‌شوند از اینکه چرا خالصانه و بیشتر به قرآن خدمت نکردند.

چهار اثر فاخر قرآنی مرکز طبع و نشر قرآن رونمایی شد

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم پس از رونمایی چهار اثر فاخر قرآنی از مرتضی رهنما از اساتید ممتاز عرصه هنر، تلاوت کلام وحی و کاتب و خوشنویس قرآن کریم با اهدای لوح تقدیر و یادبود تجلیل و قدردانی شد.

چهار اثر فاخر قرآنی مرکز طبع و نشر قرآن رونمایی شد

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید محمد حسینی ایرج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۱/۳۱ - ۲۲:۲۴
0
0
روز ها فکر من این است و همه شب سخنم / که چرا غافل از احوا ل دل خویشتنم /از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود /به کجا میروم آخر ننمایی وطنم
captcha